Αντίστροφη μέτρηση για το πρώτο κουδούνι: Πόσο εύκολη είναι η επιστροφή;

Η αντίστροφη μέτρηση για το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς, έχει αρχίσει. Eίναι εύκολη η επιστροφή των παιδιών στο σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές;

Θα τα μάθουμε όλα μέσα από τη συνέντευξη που έδωσε στον δημοσιογράφο Λουκά Χριστοδουλίδη η ψυχολόγος σχολικής εξελικτικής κατεύθυνσης και ψυχοθεραπεύτρια παιδιών, εφήβων και ενηλίκων Δρ. Αριστονίκη Θεοδοσίου Τρυφωνίδου.

Καλοκαιρινές διακοπές τέλος

Η αντίστροφη μέτρηση για το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς, έχει αρχίσει. Είναι εύκολο τα παιδιά να αποδεχτούν την ιδέα της επιστροφής στο σχολείο;

Η μετάβαση από το καλοκαιρινό ωράριο στο πρωινό ξύπνημα, μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα έντασης και μελαγχολίας στο παιδί.

Άλλωστε η ρουτίνα μας προσφέρει την πολύτιμη αίσθηση της συνέχειας, της σταθερότητας και της συνέπειας.

Αυτή η αίσθηση σπάει, τους καλοκαιρινούς μήνες που ο χρόνος μας κατανέμεται άσκοπα, άεργα και διαφορετικά. Σίγουρα χρειάζεται ένα σεβαστό διάστημα για να προσαρμοστούμε ενήλικες και παιδιά στην ρουτίνα μας.

ευπροσαρμοστία

Η σωστή προετοιμασία συμβάλλει στην ευπροσαρμοστία. Ο Σεπτέμβριος είναι μήνας προσαρμογής τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Η ομαλή επανένταξη του παιδιού στο σχολείο εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως: από την ιδιοσυγκρασία, την προσωπικότητα,  τις εμπειρίες, τη διαπαιδαγώγηση και το σχολικό κλίμα.

Θα λέγατε εσείς ως ειδικός ότι οι διακοπές του καλοκαιριού και η τεμπέλικη χαλαρότητα προκαλούν στα παιδιά το αίσθημα της βαριεστημάρας;

«Πολλές φορές το να αισθάνονται τα παιδιά ότι βαριούνται βοηθάει στο να εκτιμήσουν τις δραστηριότητες που κάνουν καθόλη την σχολική χρονιά».

Πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της νέας σχολικής χρονιάς πετυχαίνοντας έτσι μια πιο ήπια μετάβαση στο σχολείο;

«Στην ανασκόπηση της βιβλιογραφίας συναντήσαμε τον όρο μαθησιακή ετοιμότητα, που σημαίνει την ικανότητα του παιδιού να κατακτήσει την αναμενόμενη γνώση για την ηλικία του. Τις τελευταίες δεκαετίες χρησιμοποιείται ο όρος Σχολική ετοιμότητα που αναφέρεται στην δυνατότητα του παιδιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου (Farran & Shonkoff, 1994 ∙ Rimm- Kaufman, 2004). Το σχολικό πλαίσιο μάθησης απαιτεί από τον μαθητή:

  • Συγκεκριμένες γνωστικές, γλωσσικές ,κοινωνικές ,ψυχοκινητικές και αυτορυθμιστικές ικανότητες
  • Δυνατότητα κοινωνικής προσαρμογής και ανταπόκρισης σε πολύπλοκους ρόλους
  • Θετικές στάσεις προς τη μάθηση και τη Γνώση
  • Γενικές Γνώσεις

Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον ακόμη και με την πάροδο ενός μεγάλου διαστήματος από το πρώτο κουδούνι, τότε τι κάνουμε ως γονείς;

«Να δημιουργήσουν ένα καθημερινό πρόγραμμα (ελάττωση των ωρών που το παιδί παρακολουθεί τηλεόραση ή παίζει με διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια, πρόγραμμα ύπνου, κ.α) λίγες μέρες μετά την επιστροφή των καλοκαιρινών διακοπών, το οποίο θα ισχύει για τη νέα σχολική χρονιά.

– Να αγοράσουν με το παιδί τους έγκαιρα το σχολικό εξοπλισμό. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα εισέλθει στη ρουτίνα της σχολικής ζωής ευχάριστα.

– Να τονίσουν τις θετικές απολαβές από την επιστροφή στο σχολείο όπως :τη συνάντηση του παιδιού με τους συμμαθητές του , τη εισαγωγή νέων δραστηριοτήτων που θα ενδιαφέρουν το ίδιο το παιδί κ.α.

– Να συζητήσουν κατά τις πρώτες ημέρες επιστροφής του παιδιού στο σχολείο τις εντυπώσεις του μετά την επιστροφή του.

– Να ξεφυλλίσουν τα νέα σχολικά βιβλία μαζί του , δείχνοντας ενθουσιασμό και δίνοντας του ερεθίσματα προκείμενου το παιδί να εκφράσει τα συναισθήματα του (π.χ. φόβο αν θα μπορέσει να αντεπεξέλθει στη νέα σχολική χρονιά , κ.α).

Σε μεγαλύτερες ηλικίες οι γονείς θα χρειαστεί:

– Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεικόνα του εφήβου.- Να επιδείξουν εμπιστοσύνη στις ικανότητες και στις δυνατότητε (συναισθηματικές, γνωστικές) του εφήβου.
– Να μειώσουν τις απαιτήσεις τους για τη σχολική επίδοση του εφήβου .
– Να σεβαστούν τις μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές του παιδιού ακόμα και αν δεν είναι σύμφωνες με τις δικές τους προτιμήσεις . Ο γόνιμος διάλογος σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να γεφυρώσει το χάσμα που τυχόν μπορεί να υπάρξει μεταξύ γονιού-παιδιού.
– Να αναζητήσουν βοήθεια από πιστοποιημένο ειδικό για να βοηθηθει το παιδί».

Πιστεύετε ότι είναι πολύ σημαντική η ανασκόπηση της προηγούμενης χρονιάς υπό τη μορφή ενός παραγωγικού διαλόγου, μεταξύ γονέων και παιδιών, με απώτερο σκοπό να τεθούν νέοι στόχοι για την νέα σχολική χρονιά;

«Είναι χρήσιμο οι γονείς γνωρίζοντας την ιδιοσυγκρασία του παιδιού τους να επικοινωνήσουν και να θέσουν τα κριτήρια εκείνα που θα βοηθήσουν το παιδί να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί σε κάθε επίπεδο».

Διαβάστε επίσης:

Ολίβια Φωτοπούλου: Να απολαύσει τη στιγμή στα ημιτελικά των 200μ.

Νεολαία σε Φουλ Ρυθμό: Παιχνίδια, Φαγητό, Μουσική, Διασκέδαση