Γράφει η εκπαιδευτικός Χρίστα Χριστοφή
Εκπαιδευτικοί υπάρχουν πολλοί. Όσοι έχουν διαλέξει αυτό το επάγγελμα.
Το ερώτημα είναι πόσοι από εμάς είμαστε δάσκαλοι; Η έννοια του δασκάλου μας οδηγεί στο ερώτημα τι είναι διδασκαλία. Διδασκαλία και μάθηση συγκροτούν τους δύο πόλους της αμφίδρομης διδακτικής διαδικασίας, η οποία δρομολογείται μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή Επηρεάζεται δε, από το κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτισμικό πλαίσιο που περιβάλλει το σχολείο. Ο εκπαιδευτικός ξεκινά τη διδασκαλία με βάση τους διδακτικούς στόχους που έχει προσδιορίσει και επιδιώκει ,αυτοί οι στόχοι να γίνουν μαθησιακοί στόχοι των μαθητών.
Για εμένα δάσκαλος είναι αυτός που δεν παρασύρεται από τον ναρκισσισμό που προκαλεί η γνωστική υπεροχή του, έναντι των διδασκομένων. Η διδασκαλία επιτυγχάνεται όταν ο δάσκαλος αποδυναμώνει τον εξουσιαστικό χαρακτήρα της διδακτικής σχέσης και τον καθιστά επικοινωνιακό.
Η επικοινωνία με τα παιδιά μπορεί να στείλει μηνύματα σεβασμού, κατανόησης και τρυφερότητας. Η ενεργητική ακρόαση, η ενθάρρυνση των παιδιών να εκφράσουν τα αισθήματα τους καθώς και η χρήση θετικής περιγραφικής γλώσσας είναι ορισμένοι τρόποι με τους οποίους δείχνουμε στα παιδιά ότι μπορούν να μας εμπιστεύονται. Αποτελεί πρότυπο που τα παιδιά μπορούν να αναπαράγουν μαθαίνοντας να επικοινωνούν με τους άλλους, να επιλύουν προβλήματα ,να επιδεικνύουν σιγουριά στις αντιδράσεις τους, να ακούν με κατανόηση και ευαισθησία.
Πρέπει να κατανοήσουμε ότι η διαφωνία του μαθητή όταν προβάλλεται με επιχειρήματα και ευπρέπεια δεν είναι απειθαρχία, ιδιαίτερα τώρα που με την τεχνολογία οι μαθητές ερευνούν και ανακαλύπτουν την γνώση. Ο δάσκαλος θα πρέπει να είναι το σκαλοπάτι που θα επεξηγήσει και να διδάξει τον μαθητή πως θα βρίσκει την γνώση και να τον καθοδικά προς αυτήν.
Δάσκαλος είναι αυτός που αντέχει την αμφισβήτηση από τον μαθητή του, αντέχει την επιθετικότητα, αντέχει την γεύση της αγνωμοσύνης. Όσο πιο πολλή ψυχή επενδύει ο δάσκαλος στο έργο του, όσο επώδυνη μπορεί να γίνει η διδακτική σχέση, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η διδακτική προσφορά δεν γίνεται υπό τον όρο της αναγνώρισης από τον μαθητή.
Ο δάσκαλος πρέπει να εμπνέει τον μαθητή μέσα από την δική του προσωπικότητά και τις δικές του πράξεις, να είναι έντιμος, δίκαιος προς όλους τους μαθητές απέναντι του, και να μην φοβάται να τσαλακωθεί μπροστά στο κοινό που έχει απέναντι του διότι μόνο και τότε κερδίζει τον σεβασμό και την αγάπη του μαθητή.
Ο σεβασμός και η αγάπη δεν επιβάλλεται αλλά κερδίζεται και αυτό πετυχαίνετε μέσα από τις δικές μας πράξεις και τις λέξεις που λέμε προς τα παιδιά. Πρέπει να βρούμε τρόπους επικοινωνίας όσο και να είναι δύσκολο ώστε τα παιδιά με την δική μας βοήθεια να βρουν το νόημα της ζωής ,να βρουν τον σωστό προσανατολισμό και να συμπεριφέρονται με τρόπο υπεύθυνο και κοινωνικά αποδεκτό.
Να μην ξεχνάμε πως το κάθε παιδί έχει την δική του προσωπικότητα όπου και ο ρόλος ενός εκπαιδευτικού είναι να δώσει κίνητρα και να βοηθήσει το κάθε παιδί να βγάλει την δική του ύπαρξη προς την επιφάνεια και εδώ πετυχαίνετε, όταν ο εκπαιδευτικός είναι ενθαρρυντικός προς το παιδί.
Τα σημερινά παιδιά δεν χρειάζονται κηρύγματα τιμωρίες, εντολές και απαγορεύσεις Αν επέλθει τιμωρία όμως στο μαθητής αφού του εξηγηθεί ο λόγος και κατανοήσει το λάθος της πράξης του και είμαστε δίκαιοι και σωστοί ,η τιμωρία γίνεται αποδεκτή από τον μαθητή διότι απλά καταλαβαίνει ότι η τιμωρία είναι με αγάπη και μόνο με αγάπη έχει επέλθει.
Χρειάζονται ανιδιοτελή αγάπη, καλλιέργεια αρχών και αξιών όπου μέσα από αυτά θα έλθει και η διδακτική γνώση έχοντας πετύχει και την ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής συναλλαγής, γιατί η πειθαρχία που θέλουμε να τους οπλίσουμε και να γίνει βίωμα τους είναι η κοινωνική αρετή η οποία πρέπει να χαρακτηρίζει το άτομο για να υπάρχει στις κοινωνίες γαλήνη και πρόοδος.
Για να μπορέσει τούτο όμως να διασφαλιστεί και η επιτυχία να είναι δεδομένη σημαντικό και πρωτίστως ρόλο είναι ο δάσκαλος!
Η επιτυχία ενός εκπαιδευτικού είναι όταν καταφέρει να διεισδύει στον υποκειμενικό ψυχικό κόσμο του παιδιού ,για να πετύχει ένα σοβαρό διάλογο ψυχής προς ψυχή. Σίγουρα αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι που πρέπει να αντιμετωπίσει ένας εκπαιδευτικός .Ίσως αυτός που μπορεί να το επιτύχει, είναι ο εκπαιδευτικός που από την φύση του πλάστηκε να διδάσκει και να παιδαγωγεί ,όπως έλεγαν οι παλαιότεροι σε όλους εμάς “δάσκαλος γεννιέσαι δεν γίνεσαι”
Η απόλυτη επιτυχία είναι ακριβώς αυτό που έχει πει επίσης ο Steve jobs:
“O μόνος δρόμος για να κάνεις εξαιρετική δουλειά είναι να αγαπάς αυτό που κάνεις.”
Διαβάστε ακόμα:
Προσοχή σκληρές εικόνες: Άγριος ξυλοδαρμός 9χρονης μαθήτριας μέσα στο σχολικό λεωφορείο
Φρικτή τραγωδία στη Γερμανία: Ένα παιδί νεκρό και άλλο ένα τραυματισμένο από τρένο
Γουτεμβέργιος: 7 πράγματα που δεν γνωρίζαμε για τον «πατέρα της Τυπογραφίας»