«Σ» και «Ρ», δύο ήχοι που ανησυχούν πολλούς γονείς για το πότε θα εκφραστούν από τα παιδιά τους.
Όπως εξηγεί η λογοπαθολόγος/λογοθεραπεύτρια, Άντρη Χαραλάμπους, αρχικά χρειάζεται να τονιστεί ότι ένα παιδί πριν την ένταξή του στο δημοτικό, θα πρέπει να έχει κατακτήσει όλους τους ήχους ανεξαιρέτως.
Αν το παιδί δυσκολεύεται να εκφράσει κάποιους ήχους, τότε η δυσκολία του θα μεταφερθεί και στο γραπτό λόγο, κατί που δεν το θέλουμε να συμβεί!
Σιγά σιγά ο λόγος του παιδιού καθώς μεγαλώνει αποκτά ωριμότητα, ώστε να εντάξει όλους τους ήχους στην ομιλία του.
Ο ήχος “σ” θα πρέπει να έχει κάνει την είσοδό του μεταξύ 3,5-4,5 ετών. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στο συγκεκριμένο γραμματάκι ή ακόμη και στα ζευγαράκια του (ξ,ψ,τσ,σπ,στ,σκ, κ.α.), συχνά χρησιμοποιούν στρατηγικές του τύπου “χήμερα” ή “θήμερα” για “σήμερα”, “θημαία” για “σημαία”, “τσέρω” για “ξέρω” κ.α.
Αν ο γονέας βλέπει ότι η δυσκολία στη παραγωγή του ήχου “σ” εμμένει, καλό θα ήταν να αποταθεί σε ένα ειδικό για μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση.
Ο ηχοσ Ρ
Ο ήχος “ρ” είναι ένας ήχος ο οποίος εμφανίζεται μέχρι τα 5 έτη. Σε κάποια παιδιά βέβαια μπορεί να κάνει την εμφάνισή του πολύ πιο νωρίς από το αναμενόμενο ηλικιακό στάδιο.
Τα παιδιά που δυσκολεύονται στο συγκεκριμένο γραμματάκι ή ακόμη και στα ζευγαράκια του (φρ, πρ, κρ, βρ κ.α.), συχνά χρησιμοποιούν στρατηγικές του τύπου “σήμελα” ή “σήμεγα” για “σήμερα”, “άσπλο” για “άσπρο”, “βλοχή” για “βροχή”, “φλάουλα” για “φράουλα” κ.α.
Αν ο γονέας βλέπει ότι η δυσκολία στη παραγωγή του ήχου “ρ” εμμένει, καλό θα ήταν να αποταθεί σε ένα ειδικό για μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση.
Η θεραπεία δεν είναι χρονοβόρα. Οι συμβουλές από ένα ειδικό είναι πολύ σημαντικές για να υπάρξει η γρήγορη αλλαγή που επιθυμεί ο κάθε γονέας.
Διαβάστε επίσης:
Ωτίτιδες: Πώς μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη της ομιλίας του παιδιού σας;
Πώς η μετάβαση από την αλεσμένη στη στερεά τροφή επηρεάζει τις δεξιότητες της ομιλίας
Τι είναι η Στοματοπροσωπική Μυολειτουργική Διαταραχή και πώς επηρεάζει την ομιλία του παιδιού