Το παιδί δεν συμμετέχει ενεργά την ώρα του μαθήματος: 4 πράγματα να σκεφθείτε

Το παιδί δεν συμμετέχει ενεργά την ώρα του μαθήματος: 4 πράγματα να σκεφθείτε

Ένα από τα δημοφιλέστερα παράπονα των παιδιών για το σχολείο και την σχολική καθημερινότητα είναι η ατάκα ότι «Το σχολείο είναι βαρετό» και ότι δεν υπάρχει λόγος να του δίνουν μεγάλη σημασία.

Αν ανήκετε στην κατηγορία των γονέων που έχετε το “προνόμιο” να ακούτε συχνά τέτοιου είδους αφορισμούς για το εκπαιδευτικό σύστημα και τον ρόλο του σχολείου από τα παιδιά σας, τότε μάλλον ήρθε η στιγμή να αναλάβετε δράση και να δείτε για ποιους λόγους το παιδί δεν συμμετέχει ενεργά στο σχολικό πλαίσιο.

1. Τα σχολικά μαθήματα του φαίνονται βαρετά

Αν το παιδί δεν σταματάει να λέει, όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, πόσα βαρετά περνάει μέσα στη τάξη δεν πρέπει να σας κάνει εντύπωση, γιατί δεν συμμετέχει ενεργά στο μάθημα και περιορίζεται στον ρόλο του ακροατή και του παρατηρητή των όσων εξελίσσονται κατά τη διάρκεια του μαθηματος. Με αφορμή αυτό το σχόλιο καλό θα είναι να ξεκινήσετε μια συζήτηση, κατά την οποία θα το ρωτήσετε ποια μαθήματα ή ποιοι δάσκαλοι θεωρεί ότι έχουν ενδιαφέρον και αξίζει να τα παρακολουθεί και θα του ζητήσετε να σας πει ποιοι τομείς του σχολικού προγράμματος του φαίνονται άνευ ουσίας, οπότε και θα ευχόταν να μην υπήρχαν στο ωράριο του σχολείου. Μόλις, λοιπόν, κάνετε αυτή τη κουβέντα, κανονίστε μια συνάντηση με το δάσκαλό του και συζητήστε τους προβληματισμούς που σας εκμυστηρεύτηκε το παιδί. Μέσα από αυτή τη διαδραστική συνάντηση ο δάσκαλος θα μπορέσει να αποκρυπτογραφήσει τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας και ενδεχομένως θα προτείνει λύσεις ώστε να το βοηθήσει να μην μένει στην αφάνεια της σχολικής τάξης.

2. Μήπως το παιδί μου είναι χαρισματικό;

Όσο παράξενο κι αν σας φαίνεται υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το παιδί σας να αποστρέφεται τη συμμετοχή στην τάξη και να αποφεύγει να σηκώνεται στον πίνακα όχι γιατί δεν έχει διαβάσει ή γιατί δεν έχει λύσει τις ασκήσεις που είχε για το σπίτι αλλά, αντιθέτως, επειδή είναι μια μικρή ευφυΐα.

Αν συχνά-πυκνά το παιδί σας σάς φέρνει σημειώματα παραπόνων από τη δασκάλα για τις επιδόσεις του ή συγκεντρώνει χαμηλή βαθμολογία σε τεστ και διαγωνίσματα, αλλά εσείς βλέπετε σημάδια υψηλού δείκτη νοημοσύνης, τότε αξίζει να απευθυνθείτε στη δασκάλα του και να υποβάλλετε το παιδί σε κάποιο τεστ νοημοσύνης.

Τα χαρισματικά παιδιά, ως επί το πλείστον, δεν καλύπτονται από το επίπεδο του μαθήματος του σχολείου. Αυτό το γεγονός τα οδηγεί να διασκεδάζουν την κατάσταση μέσα στην τάξη, να επιδεικνύουν τις κοινωνικές τους ικανότητες διακωμωδώντας το μάθημα, να αδιαφορούν για την εκπαιδευτική διαδικασία και να παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής.

3. Έχει χάσει την εμπιστοσύνη του στο σχολείο

Το να δείχνει ένας μαθητής απροθυμία για να συμμετάσχει στο μάθημα ή αποστροφή γενικότερα για το σχολικό περιβάλλον ενδεχομένως και να κρύβει από μέρους του παιδιού έλλειψη εμπιστοσύνης, είτε προς το σχολείο είτε προς τον δάσκαλό του.

Aν την περασμένη σχολική χρονιά το παιδί είχε καλή βαθμολογία και απολάμβανε κάθετι σχετικό με την τάξη του, ενώ τη φετινή χρονιά δείχνει το ακριβώς αντίθετο πρόσωπο τότε πρέπει να ανακαλύψετε τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτή του τη συμπεριφορά.

Συζητήστε τη κατάσταση με το παιδί σας και προσπαθήστε να του εκμαιεύσετε τι πραγματικά το απασχολεί. Ως αιτίες του φαινόμενου αυτού θα μπορούσαν να είναι ένα περιστατικό σχολικού εκφοβισμού ή ακόμα και μια ενδεχόμενη βαθμολογική σύγκριση με άλλους συμμαθητές, η οποία οδηγεί το παιδί να νιώθει μειονεκτικά, ή τυχόν μαθησιακές δυσκολίες.  Αν ισχύει η περίπτωση σχολικού εκφοβισμού, τότε πρέπει να ενημερώσετε την διεύθυνση του σχολείου και να δείξετε στο παιδί σας πώς να χειρίζεται το bullying, χωρίς να νιώθει ηττημένος και κατατροπωμένος, και φυσικά πώς να αγνοεί έναν παιδί που το εκφοβίζει.

Αναφορικά με τυχόν μαθησιακές δυσκολίες είναι καλό να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό παιδαγωγό αλλά και να εξηγήσετε στο παιδί, ότι πέρα από το μειονέκτημα στις μαθησιακές επιδόσεις, έχει αρκετά προτερήματα και άλλα ταλέντα και ικανότητες. Έτσι το παιδί καταφέρνοντας να επιτύχει άλλους στόχους, αισθάνεται ικανό, γεμίζει αυτοπεποίθηση κι ενισχύεται η αυτοεικόνα του. Είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε στη συναισθηματική υποστήριξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να δημιουργήσουμε άτομα ολοκληρωμένα και έτοιμα να αναγνωρίσουν και να αγαπήσουν τον εαυτό τους, με τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματά τους.

4. Έχει επικεντρωθεί στο αγαπημένο του μάθημα και αδιαφορεί για τα υπόλοιπα

Πολλές φορές τα παιδιά δείχνουν προσκόλληση σε ένα μάθημα που τους ενδιαφέρει και παύουν να νοιάζονται για τα υπόλοιπα μαθήματα που δεν είναι του… γούστου τους. Κι όμως, μια τέτοια πρακτική δεν είναι ωφέλιμη για τον μαθητή καθώς όλα τα μαθήματα συνδέονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο και τα μαθησιακά κενά που δημιουργούνται δεν καλύπτονται εύκολα από τη μια στιγμή στην άλλη.

Αν όντως συμβαίνει κάτι τέτοιο, πρέπει να εξηγήσετε στο παιδί ότι όλα τα μαθήματα είναι απαραίτητα, ενώ μην διστάσετε να μιλήσετε και με τους υπόλοιπους δασκάλους για το πρόβλημα έλλειψης ενδιαφέροντος που παρουσιάζει το παιδί, μήπως και παρακινηθούν να κάνουν τη διδασκαλία τους πιο διαδραστική, πιο ανατρεπτική και σίγουρα πιο διασκεδαστική για όλη την τάξη.

Πηγή: popsugar.com

Διαβάστε επίσης:

Το «κουμπί της αγκαλιάς»: Το κόλπο για να μην στεναχωριέται το παιδί τις πρώτες μέρες στο σχολείο

Μητέρα με καρκίνο φεύγει από το νοσοκομείο για να δει τη σχολική παράσταση της κόρης της

«Δεν με συγκινεί η πρώτη μέρα στο σχολείο. Είχα «κακούς συμμαθητές» και «κακούς δασκάλους»»