Υπουργός Παιδείας: Σοβαρή, αλλά διαχειρίσιμη η κατάσταση στα σχολεία

Στην εκτίμηση, ότι η κατάσταση στα σχολεία είναι διαχειρίσιμη, προχώρησε ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου, μιλώντας. στη Βουλή

Ο Υπουργός Παιδείας ενημέρωσε σήμερα την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού σχετικά με την πορεία των πραγμάτων στον χώρο της εκπαίδευσης, σε αυτή τη στιγμή που ουσιαστικά, όπως ο ίδιος είπε, «έχουμε μπει στην τελευταία φάση του σχολικού έτους».

Ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «είναι πολύ σημαντικό το ότι πλέον τα σχολεία μας λειτουργούν με φοίτηση με φυσική παρουσία, γιατί αυτό δεν είναι δεδομένο».

«Λειτουργούμε με υγειονομικό πρωτόκολλο εξ ολοκλήρου. Σε γενικές γραμμές η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα σχολεία μπορώ να πω ότι είναι ικανοποιητική», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των κρουσμάτων στο σχολικό πληθυσμό μόνιμα, από την αρχή της σχολικής χρονιάς ως αναλογία είναι περίπου ο μισός σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.

«Και βέβαια το έχουμε πει πολλές φορές ότι αυτό δεν είναι αιτία εφησυχασμού, όμως η πραγματικότητα και τα τελευταία στοιχεία που έχω εδώ είτε προχθές της Δευτέρας που τα έχω επεξεργαστεί περισσότερο είτε και τα σημερινά που μόλις έχουν φτάσει φαίνεται ότι για παράδειγμα τη Δευτέρα είχαμε 107 κρούσματα σε μαθητές, 8 σε εκπαιδευτικούς και 4 σε άλλο προσωπικό στα δημόσια σχολεία. Δηλαδή 119 κρούσματα μέσα σε ένα πληθυσμό περίπου 125 χιλιάδων. Δεν βγάζω ούτε το εκατοστιαίο ποσοστό γιατί είναι πολύ μικρό», συμπλήρωσε.

Ταυτόχρονα βέβαια, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «είχαμε 287 στενές επαφές όπως λέγονται σε λύκεια και τεχνικές σχολές, μιλώ για την Δευτέρα».

«Δηλαδή περίπου το 1% του συνόλου των παιδιών, 173 στα Γυμνάσια και 29 σε εξατάξια, περίπου, δηλαδή 0,8% και 103 σε Δημοτικά, πολύ πιο λίγο. Σύνολο δηλαδή θετικοί ή επαφές παιδιά, που έπρεπε να απουσιάσουν είναι περίπου το 1,6% των μαθητών λυκείων και τεχνικών σχολών, περίπου το 1% των γυμνασίων και λιγότερο από το μισό της εκατό στα δημοτικά. Βεβαίως, σας αναφέρω τους αριθμούς της ημέρας. Έλειπαν βέβαια και άλλα παιδιά που είχαν ήδη βρεθεί θετικοί ή επαφές τις προηγούμενες μέρες», σημείωσε.

«Η κατάσταση όμως όπως την περιγράφω είναι διαχειρίσιμη», είπε ο Υπουργός Παιδείας.

«Δεν λέω δεν είναι σοβαρή. Είναι σοβαρότατο το να υπάρχουν οποιοιδήποτε συμπολίτες μας, οι άνθρωποι μας οι οποίοι προσβάλλονται από τη νόσο αυτή. Συνεχίζουμε πάντα να είμαστε προσεχτικοί», διευκρίνισε.

«Η πίεση που υπάρχει στα σχολεία δεν είναι μόνο υγειονομική, αντιλαμβάνεστε ότι η λειτουργία των σχολείων επηρεάζεται από τις απουσίες, ανάλογα με την βαθμίδα, ανάλογα με το περιεχόμενο και τη διαδικασία της διδασκαλίας», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι στη Λευκωσία αυτή την στιγμή «καταγράφουμε στη Μέση Εκπαίδευση, σε λύκεια, 16 ολόκληρα τμήματα τα οποία έχουν πάει σε εξ αποστάσεως».

Ο κ. Προδρόμου ανακοίνωσε ότι θα έχει τις επόμενες ημέρες μια σύσκεψη εργασίας με την Επιτροπή Επιστημονικών Συμβούλων του Υπουργείου Παιδείας, γιατί, όπως είπε, «μας προβληματίζει το ενδεχόμενο να δούμε πως θα κάνουμε μαζικότερα ρινικά rapid test και στις ηλικίες του δημοτικού σχολείου, της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού. Θα το δούμε μέσα σε λίγες μέρες και με το Υπουργείο Υγείας και θα ληφθούν οι αποφάσεις».

«Ο στόχος παραμένει να περιφρουρήσουμε το σχολικό χώρο και να συνεχίσουμε τη φοίτηση μέσα σε ασφαλείς συνθήκες, κατοχυρώνοντας τη δυνατότητα να έχουμε φοίτηση με φυσική παρουσία. Πρέπει να σας πω ότι με τη συμβουλευτική επιτροπή τόσο την γενική όσο και αυτή που έχουμε στο Υπουργείο Παιδείας ήδη κάνουμε σκέψεις και διαβουλεύσεις και για την επόμενη σχολική χρονιά», πρόσθεσε.

Φυσικά, συνέχισε, ο κ. Προδρόμου, «στην επόμενη σχολική χρονιά δεν παραλείπουμε να σημειώσουμε ότι θα έχει προηγηθεί η ολοκλήρωση του προγράμματος εμβολιασμού».

«Εκεί και αν είναι που θα έχουμε μια πολύ καλύτερη βάση για να λειτουργήσουμε. Όμως παρόλα αυτά κάποια υγειονομικά μέτρα θα συνεχίσουν να χρειάζονται», σημείωσε.

Ψηλά στην ατζέντα οι Παγκύπριες

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι ένα από τα πρώτα θέματα στην ατζέντα στη συνάντηση με τους ειδικούς είναι οι Παγκύπριες Εξετάσεις.

«Έχουμε σοβαρές προκλήσεις. Εμείς δεν δεχόμαστε να στερηθεί οποιοδήποτε παιδί τις Παγκύπριες Εξετάσεις λόγω του ότι έχει προσβληθεί από τη νόσο. Άρα λοιπόν θα πρέπει να κάνουμε ειδικές διευθετήσεις. Εμείς είμαστε έτοιμοι ως Υπουργείο. Το κάναμε και την προηγούμενη χρονιά, όμως τον Ιούνιο του 2020 η κατάσταση ήταν διαφορετική. Θυμάμαι ότι είχαμε όλο και όλο 1 κρούσμα. Τώρα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, όμως θα κάνουμε τις ρυθμίσεις που χρειάζονται», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι εντός των ημερών θα γνωστοποιηθεί και το τι θα είναι αυτό που πρέπει να διαβάσουν.

«Το Α΄ τετράμηνο σε πολύ μεγάλο βαθμό ολοκληρώθηκε πλήρως. Θα γίνουν φυσικά κάποιες αναπροσαρμογές. Τις επόμενες μέρες θα γνωστοποιηθεί και το τι θα γίνει με τις εξετάσεις τετραμήνων, του Β΄ τετραμήνου, που φέτος μετρά και για τα δύο τετράμηνα όσον αφορά το γραπτό μέρος της αξιολόγησης. Το τελευταίο διάστημα της χρονιάς θα αφιερωθεί, -μια εβδομάδα, δεκαπέντε μέρες αναλόγως -, σε επαναλήψεις και εμπέδωση όχι μόνο για τις εξετάσεις. Στα γυμνάσια ήδη βλέπουμε ότι γίνεται ομαλά η επιστροφή», πρόσθεσε.

Ανέφερε, παράλληλα, ότι στα Δημοτικά ετοιμάζουν ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα, το οποίο δεν θα είναι μόνο για φέτος, το οποίο αφορά ένα σχεδιασμό για την ομαλή μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.

Ενεργοποιούνται οι διαδικασίες ψυχολογικής στήριξης

Σημείωσε, επιπρόσθετα, ότι σε όλες τις βαθμίδες ενεργοποιούνται διαδικασίες συναισθηματικής ψυχολογικής στήριξης.

Ο κ. Προδρόμου, εξάλλου σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής είπε, μεταξύ άλλων, ότι είχε την ευκαιρία να ενημερώσει τα μέλη της Επιτροπής για το γεγονός ότι, χάρη στην πολύ καλή διαχείριση που έγινε της πανδημίας, συγκρίνοντας την Κύπρο με τις υπόλοιπες 26 χώρες μέλη της ΕΕ είχαμε φέτος σχετικά σημαντικό βαθμό λειτουργίας των σχολείων με φυσική παρουσία.

«Παρέθεσα στοιχεία για όλες τις υπόλοιπες χώρες και φαίνεται ότι η Κύπρος συγκαταλέγεται ανάμεσα τις 2-3 χώρες που κατάφεραν, μέσα στις πολύ δύσκολες αυτές συνθήκες, να έχουν αρκετό χρόνο στα σχολεία», πρόσθεσε.

Ανέφερε, παράλληλα, ότι είναι πολύ μεγάλη βοήθεια στη διαχείριση η δυνατότητα να έχουμε τα τεστ ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου, «άρα λοιπόν μπορούμε με ασφάλεια και σε μεγαλύτερο βαθμό να λειτουργούμε στα σχολεία».

Ο Υπουργός Παιδείας είπε, επίσης, ότι τεράστιο όφελος είναι το ότι η ψηφιακή τεχνολογία πλέον αποτελεί μέρος της σχολικής ζωής και του σχολικού συστήματος.

Το πρόγραμμα για τους μετανάστες μαθητές

Έκανε, παράλληλα, αναφορά για το πρόγραμμα της ενίσχυσης για την ομαλή ένταξη και την πλήρη προσαρμογή των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία, για το ότι ξεκινούν διαγνωστικές διαδικασίες από τη προδημοτική για να εντοπίζονται έγκαιρα προβλήματα που σχετίζονται με τον κίνδυνο λειτουργικού αναλφαβητισμού ή/και άλλα χαρακτηριστικά των παιδιών, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν.

Επιπρόσθετα, σημείωσε, μελετούν και πρόκειται να εισαχθεί ένα ενισχυτικό πρόγραμμα για περιορισμό του κινδύνου του αναλφαβητισμού σε πρωιμότερο στάδιο στη Δημοτική Εκπαίδευση.

Έκανε, επίσης, αναφορά για την πιστοποίηση της γνώσης της Αγγλικής Γλώσσας που έχει ήδη εφαρμοστεί σε σχολεία, για την πολιτική εφαρμογή του προγράμματος για την εκμάθηση δυο ξένων γλωσσών στο σχολείο.

«Δηλαδή, να μαθαίνουν μια δεύτερη ξένη γλώσσα όλα τα παιδιά στο Λύκειο. Ως εκ τούτου, εισάγεται η Γαλλική στη Β’ και Γ’ τάξη Λυκείου, αρχής γενομένης από την επόμενη σχολική χρονιά στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, με σκοπό στη συνέχεια να γενικευθεί στα υπόλοιπα σχολεία», συμπλήρωσε.