Σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών: Ποια είναι η σωστή διατροφή για την αντιμετώπισή του

Σύνδρομο πολυκιστικών ωοθηκών: Ποια είναι η σωστή διατροφή για την αντιμετώπισή του

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (Polycystic Ovary Syndrome, PCOS) είναι η πιο συχνή ορμονική διαταραχή σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας. Χαρακτηρίζεται από μια κλινική εικόνα πολλών μικρών κυστών στις ωοθήκες που προκαλούνται από υπερέκκριση ανδρικών ορμονών. Αποτέλεσμα αυτών είναι ορμονικές διαταραχές όπως και ανωμαλίες στον κύκλο της γυναίκας ή και αμηνόρροια, όπως μας λέει η Στέλλα Πετρίδου, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος (MSc).

Αίτια εμφάνισής τους

Αν και η αιτία εμφάνισης πολυκυστικών ωοθηκών δεν είναι γνωστή φαίνεται πως πρόκειται για συνδυασμό γενετικών παραγόντων, όπως έκθεση σε υψηλά επίπεδα ανδρογόνων προγεννητικά, αλλά και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Περιβαλλοντικοί παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση και τη θεραπεία αυτού των πολυκιστικών ωοθηκών είναι:

  • οι διατροφικές συνήθειες
  • η σωματική δραστηριότητα
  • το κάπνισμα και
  • το άγχος
  • Απώλεια βάρους & πολυκυστικές ωοθήκες

Αποδεδειγμένα υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της παχυσαρκίας και των πολυκυστικών ωοθηκών. Μάλιστα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών το 40-60% των γυναικών που εμφανίζουν πολυκυστικές ωοθήκες είναι υπέρβαρες ή παχύσαρκες.

Παράλληλα, το επιπλέον βάρος ενοχοποιείται για βασικά συμπτώματα των πολυκυστικών ωοθηκών όπως τα αυξημένα επίπεδα ανδρογόνων, η τριχοφυΐα ανδρικού τύπου, η υπογονιμότητα και οι επιπλοκές της εγκυμοσύνης.

Από τα παραπάνω είναι σαφές πως κλειδί για την πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση των πολυκυστικών ωοθηκών είναι η απώλεια βάρους!

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι ακόμα και ένα μέτριο ποσοστό απώλειας βάρους (5-10% του συνολικού σωματικού βάρους) μπορεί να βελτιώσει όλες τις εκδηλώσεις του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών.

Η απώλεια βάρους

Η απώλεια βάρους μειώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη, τις συγκεντρώσεις των ανδρογόνων του ορού, το μέγεθος των ωοθηκών και τον αριθμό των κύστεων των ωοθηκών. Αυξάνει επίσης την ωορρηξία και τη γονιμότητα και βελτιώνει τις συγκεντρώσεις των λιπιδίων του πλάσματος.

Ποιο είναι το κατάλληλο διατροφικό σχήμα για την αντιμετώπιση του ΣΠΩ;

Η ύπαρξη ινσουλινοαντίστασης, καθώς και η κοιλιακή παχυσαρκία (περισσότερο λίπος στην κοιλιά παρά στην περιφέρεια), είναι δύο παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν το σχεδιασμό της διατροφής. Αν υπάρχει ινσουλινοαντίσταση, τότε η διατροφή θα πρέπει να βασιστεί στις αρχές της διατροφής για την πρόληψη του σακχαρώδους διαβήτη.

Ποιες είναι αυτές;

  • περιορίζουμε την ολική κατανάλωση υδατανθράκων μέσα στην ημέρα αλλά και στα επιμέρους γεύματα
  • προτιμούμε τους υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες
  • αποφεύγουμε τη ζάχαρη, καθώς και τα προϊόντα στα οποία προστίθεται
    Επιπρόσθετα, η ύπαρξη του Συνδρόμου των Πολυκυστικών Ωοθηκών, αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο λόγω της κοιλιακής παχυσαρκίας αλλά και των ενδοκρινικών ανωμαλιών.

Γι’ αυτό το λόγο και συνιστάται μια καρδιοπροστατευτική διατροφή:

  • περιορίζουμε τα ζωικά λιπαρά αποφεύγοντας το βούτυρο, την κρέμα γάλακτος, το λίπος και την πέτσα στα κρεατικά αλλά και τα προϊόντα στα οποία αυτά περιέχονται
    περιορίζουμε την κατανάλωση τηγανητών και μεγάλης ποσότητας φυτικών λιπαρών
    εμπλουτίζουμε τη διατροφή μας σε φρούτα και λαχανικά
  • αυξάνουμε την κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων σε 1-2 φορές την εβδομάδα, καθώς έχει αποδειχτεί ότι περιορίζουν τη φλεγμονή και βελτιώνουν την ινσουλινοαντίσταση.

Αλλαγές στον τρόπο ζωής

Ένας νέος τρόπος προσέγγισης απαντάται στην αλλαγή συμπεριφοράς (lifestyle modification) στους τομείς της διατροφικής συμπεριφοράς και της άσκησης. Η αντιμετώπιση αυτή αποτελεί τη βάση της θεραπείας, ενώ συχνά ακολουθείται από φαρμακευτική αντιμετώπιση.

Εάν υπάρχει ινσουλινοαντίσταση στο ΣΠΩ, ο ακρογωνιαίος λίθος της θεραπευτικής προσέγγισης είναι η άσκηση. Κατά την εκγύμναση των μυών, απορροφάται ευκολότερα γλυκόζη (σάκχαρο) από το αίμα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση της συγκέντρωσης του σακχάρου στο αίμα και τον περιορισμό της υπερινσουλιναιμίας.

Δοκιμάστε τα εξής:

ενσωματώστε στην καθημερινότητά σας γύρω στα 45-60 λεπτά μέτριας έντασης άσκηση τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας

άσκηση αποτελεί οτιδήποτε αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος και σας κάνει να αισθάνεστε πιο ζεστή, όπως η κηπουρική, ο χορός, το περπάτημα, το ποδήλατο, το κολύμπι κτλ. Το κλειδί για να διατηρήσετε την κίνηση είναι να σας ευχαριστεί. Είναι σημαντικό να συνδυάζετε την αερόβια κίνηση με την αναερόβια (ασκήσεις αντίστασης)

ξεκινήστε με λιγότερη ένταση και σταδιακά βάλτε περισσότερη κίνηση στη ζωή σας
εάν δεν έχετε χρόνο, κάντε περισσότερες φορές την ημέρα κίνηση για λιγότερο χρονικό διάστημα

Συνοπτικά, η βελτίωση των συμπτωμάτων και η απώλεια βάρους σε κοπέλες που υποφέρουν από το Σύνδρομο των Πολυκυστικών Ωοθηκών βασίζεται σε μια ισορροπημένη και εξατομικευμένη διατροφή, στη φαρμακοθεραπεία εάν αυτή είναι απαραίτητη και στην αύξηση της κίνησης.

Στέλλα Πετρίδου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος (MSc)

Συμβεβλημένη με το Γενικό Σύστημα Υγεία (ΓεΣΥ)

Διαβάστε επίσης

Πώς να διατηρούνται τα κομμένα μήλα φρέσκα για ώρες (ή και μέρες!): Το κόλπο που δεν γνωρίζατε!

Τραγωδία: 6χρονος πέθανε ενώ βρισκόταν διακοπές με τους γονείς του στην Αίγυπτο