Έπειτα από μία εξοντωτική σωματικά και ψυχικά σχολική χρονιά, με πολλές ώρες τηλεκπαίδευσης και περιορισμού στο σπίτι, το καλοκαίρι έφτασε και τα παιδιά αυτό που έχουν πολλή ανάγκη είναι να ξεδώσουν, να διασκεδάσουν, να νιώσουν όμορφα, να αφήσουν την φαντασία τους να τρέξει, να ακούσουν τραγουδάκια, να διαβάσουν παραμύθια και ποιήματα που θα τους γεμίσουν εικόνες βγαλμένες από μαγικό κόσμο.
Και όταν αυτές οι εικόνες και τα ποιήματα μπορούν να τα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της έκφρασής τους, τόσο λεκτικά, όσο και καλλιτεχνικά, τότε τα «Λεξομπερδέματα του Καλοκαιριού» της Ισαβέλας Τηλεμάχου είναι η πλέον ιδανική επιλογή.
Τα «Λεξομπερδέματα του Καλοκαιριού» , που μόλις κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Αναζητήσεις, είναι μία ποιητική συλλογή για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, με εικονογράφηση και θέματα εμπνευσμένα από -τι άλλο- την αγαπημένη μας εποχή, το καλοκαίρι.
Μάλιστα, συνοδεύονται και από μπλοκ ζωγραφικής για κάθε παιδί που κρύβει μέσα του έναν καλλιτέχνη, ποιητή, ζωγράφο ή και τα δύο.
Η βραβευμένη ποιήτρια Ισαβέλα Τηλεμάχου μίλησε στο Infokids.cy για τα υπέροχα, παιδικά βιβλία της που έχουν αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις, την ποίηση και το πώς βοηθά τα παιδιά, καθώς και τα επόμενα λογοτεχνικά της σχέδια.
Κυρία Τηλεμάχου, ποιο ήταν το κίνητρό σας για να δημιουργήσετε αυτή τη σειρά βιβλίων;
«Καταρχάς να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη αυτή και για την ευκαιρία που μου δίνετε να παρουσιάσω τη δουλειά μου. Το νέο μου βιβλίο έχει τίτλο «Λεξομπερδέματα του καλοκαιριού» και είναι μια ποιητική συλλογή για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας με κεντρικό θέμα το αγαπημένο τους καλοκαίρι. Αποτελεί το πρώτο από μια σειρά βιβλίων με κεντρικό τίτλο «Λεξομπερδέματα» το οποίο συνοδεύεται από γραμματικές, εκφραστικές και λεξιλογικές ασκήσεις. Με κάθε βιβλίο δίνεται δώρο και ένα μπλοκ ζωγραφικής για κάθε μικρό βιβλιοφάγο. Το κίνητρο για τη δημιουργία της σειράς αυτής ήταν η επιθυμία τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις μέσω μιας πιο ευχάριστης διαδικασίας, που προσομοιάζει με παιχνίδι περισσότερο παρά με παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας. Η χαρά και ο ενθουσιασμός που τα παιδιά δέχτηκαν αυτό το βιβλίο αποτελεί πραγματική ευδαιμονία για μένα»
Ως ποιήτρια και η ίδια, πώς πιστεύεται ότι η ποίηση βοηθά τα παιδιά αυτών των ηλικιών; Και μάλιστα , έπειτα από μία χρονική συγκυρία ιδιαίτερα δύσκολη δεδομένης της πανδημίας;
«Τα οφέλη της ποίησης για τα παιδιά είναι πραγματικά πάρα πολλά. Αρχικά συμβάλλει στην αύξηση του λεξιλογίου, βελτιώνει την έκφραση, εξασκεί τη γλωσσική και αναγνωστική τους ικανότητα, ενισχύει τη φαντασία, τη ρυθμικότητα, και την έκφραση του σώματος. Τέλος ακολουθώντας την έμμετρη ομοιοκατάληκτη μορφή τα παιδιά δέχονται τη γνώση αβίαστα, χωρίς να πιέζονται, ακολουθώντας με χαρά το ένα ποιηματάκι μετά το άλλο, μελετώντας με ενδιαφέρον την σχετική εικονογράφηση. Ειδικά μετά τις δύσκολες συγκυρίες που προέκυψαν λόγω πανδημίας τα παιδιά έχουν ανάγκη να ασχοληθούν με ευχάριστες δραστηριότητες και η ποίηση για παιδιά μπορεί να τους προσφέρει ακριβώς αυτό»
Από την δική σας εμπειρία, διαπιστώνετε ότι τα παιδιά αγαπούν την ποίηση;
«Η ποίηση κρύβει μέσα της μια έντονη δύναμη που τροφοδοτεί τα παιδιά με νέες ιδέες, πιο πλούσιο λεξιλόγιο, εντονότερη φαντασία και διασκέδαση στο διάβασμα. Προσφέρει την ευκαιρία για θεατρικά αφού τα ποιήματα εμπεριέχουν μια μουσικότητα που συμβάλλει στην έκφραση του σώματος. Με την ανάλογη θεματολογία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν σημαντικές αξίες αλλά και να τις θυμούνται σε βάθος χρόνου, μιας και η ομοιοκαταληξία καθιστά την απομνημόνευση ευκολότερη. Ως εκ τούτου δέχονται με ενθουσιασμό την ποίηση ειδικά σε ορισμένα θέματα που δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον απ’ ότι σε άλλα. Για παράδειγμα στην ποιητική συλλογή «Λεξομπερδέματα του καλοκαιριού» το βασικό θέμα είναι το αγαπημένο τους καλοκαίρι, κάτι που από μόνο του, τραβάει αμέσως το ενδιαφέρον των παιδιών. Κάτι εξίσου σημαντικό όμως είναι και η συντομία της έκτασης των ποιητικών κειμένων σε αντίθεση με τα πεζά, που αρκετά συχνά μπορεί να τα βρίσκουν λίγο κουραστικά ειδικότερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού καθώς η αναγνωστική ικανότητα σε αρκετά παιδιά δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως»
Έχετε γράψει δύο ακόμη παιδικά βιβλία «Το σκιουράκι που έμαθε να ζητά συγγνώμη» και «Ο Γιαννάκης και οι Ντράγκονς», τα οποία αναφέρονται αφενός στην αξία της συγγνώμης, αφετέρου στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Θεωρείτε πως έχουν συμβάλει στην κατανόηση αυτών των δύο εννοιών από τα παιδιά;
«Το παραμύθι «Το σκιουράκι που έμαθε να ζητά συγγνώμη» να πούμε ότι κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αναζητήσεις και είναι μια όμορφη ιστορία με πρωταγωνιστές διάφορα ζωάκια του δάσους και κεντρικό ήρωα τον Κυριάκο σκιουράκο. Με κάθε παραμυθάκι δίνεται δώρο μια χάρτινη φιγούρα του σκιουράκου. Το βασικό μήνυμα όπως κατανοούμε και από τον τίτλο είναι πως όταν κάνουμε λάθος οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε και να ζητήσουμε να μας συγχωρέσουν. Το σημαντικό είναι να μην αφήνουμε τα λάθη να μας ορίζουν και να προσπαθούμε να γίνουμε καλύτεροι απέναντι στους γύρω μας. Το «Συγγνώμη» είναι μια λέξη που αρκετά συχνά θεωρείται δεδομένη, κάτι που φυσικά δεν ισχύει και καλό είναι τα παιδιά να το αντιληφθούν αυτό από νεαρή ηλικία. Άλλωστε όπως έχει πει και ο Μενέλαος Λουντέμης: “Όλοι χρωστάμε κάπου μια συγγνώμη”.
»Το άλλο μου βιβλίο με τίτλο «Ο Γιαννάκης και οι Ντράγκονς» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη και ανήκει στην κατηγορία της παιδικής-εφηβικής λογοτεχνίας. Συνοδεύεται και από έναν υπέροχο σελιδοδείκτη δώρο με κάθε βιβλίο. Βασικό θέμα του αποτελεί ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) που δυστυχώς έχει εξελιχθεί σε μάστιγα τα τελευταία χρόνια. Σκοπός του βιβλίου είναι να παρουσιάσει το φαινόμενο αυτό, αλλά μέσα από διάφορα αστεία περιστατικά και δίνοντας έμφαση στο θεσμό της φιλίας, του αλληλοσεβασμού, της συνεργασίας και της προσπάθειας να καταπολεμηθεί ο σχολικός εκφοβισμός. Ο Γιαννάκης και οι φίλοι του γίνονται μια ομάδα και μέσα από διάφορες σκανταλιές στρέφονται ενάντια σε όποιον προσπαθεί να βλάψει τους συμμαθητές τους. Το βιβλίο αυτό έχει βραβευθεί από τον Ε.Π.Ο.Κ. ως ένα από τα «βιβλία της χρονιάς 2019» και μαζί με το παραμύθι «Το σκιουράκι που έμαθε να ζητά συγγνώμη» είναι εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου. Και τα δυο βιβλία βοήθησαν πολύ τα παιδιά να καταλάβουν ουσιαστικές αξίες και έννοιες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Μπορείτε να τα προμηθευτείτε μέσω των ακόλουθων ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων:
Το σκιουράκι που έμαθε να ζητά συγγνώμη
Ποια είναι τα συγγραφικά σας σχέδια για το μέλλον;
«Η συγγραφή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μου και τα συγγραφικά μου σχέδια είναι πολλά αφού ήδη έχω ετοιμάσει ολόκληρη τη σειρά από τα «Λεξομπερδέματα», αρκετά παραμύθια και εκπαιδευτικά εγχειρίδια που ευελπιστώ τα παιδιά να αγκαλιάσουν με την ίδια ζέση όπως και τα προηγούμενα».
Λίγα λόγια για την συγγραφέα
Η Ισαβέλα Τηλεμάχου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κύπρο. Σπούδασε στο τμήμα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, μιλάει άπταιστα αγγλικά και εργάζεται ως καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας .
Από πολύ νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με τη συγγραφή ποιημάτων, παραμυθιών, λογοτεχνικών βιβλίων αφού η αγάπη της προς την ελληνική γλώσσα ήταν έκδηλη. Η φαντασία και η δεξιοτεχνική χρήση της γλώσσας την έκαναν να αποσπάσει αρκετά βραβεία σε πανελλήνιους και τοπικούς διαγωνισμούς.
Το πρώτο της βιβλίο «Ο Γιαννάκης και οι Ντράγκονς» κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη τον Μάρτιο του 2019 τιμήθηκε από τον Ε.Π.Ο.Κ. ως ένα από τα «Βιβλία της χρονιάς 2019» και είναι εγκεκριμένο για τις σχολικές βιβλιοθήκες της Κύπρου από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Το επόμενο της βιβλίο είναι το παραμύθι «Το σκιουράκι που έμαθε να ζητά συγνώμη» το οποίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Αναζητήσεις» τον Αύγουστο του 2020 και είναι επίσης εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Τέλος, τα «Λεξομπερδέματα του καλοκαιριού» είναι μια ποιητική συλλογή που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και πρώτων τάξεων του δημοτικού και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Αναζητήσεις».