10 πράγματα που κάνουμε ως «καλοί γονείς», αλλά στην πραγματικότητα βλάπτουν τα παιδιά μας

10 πράγματα που κάνουμε ως «καλοί γονείς», αλλά στην πραγματικότητα βλάπτουν τα παιδιά μας

Το να είμαστε γονείς είναι κάτι που μαθαίνουμε από την στιγμή που θα κρατήσουμε το μωρό μας στην αγκαλιά μας για πρώτη φορά και δυστυχώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο εγχειρίδιο που να εξηγεί πώς να το κάνουμε. Συνεπώς, είναι φυσιολογικό, ο καθένας μας να κάνει ό,τι μπορεί.

Σε αυτό το γονεϊκό ταξίδι της ανατροφής μπορεί να υπάρχουν συμπεριφορές και πράγματα που κάνουμε ως γονείς που πιστεύουμε ότι είναι ωφέλιμα για τα παιδιά μας, αλλά στην πραγματικότητα, έχουν αρνητικό υπόβαθρο.

Ιδού δέκα πράγματα που κάνουμε ως γονείς για καλό, ωστόσο μπορεί να πετύχουμε το εντελώς αντίθετο.

Κάνουμε τα πάντα για αυτά

Πολλοί γονείς δεν θέλουν να μπλέκονται τα παιδιά στις «δουλειές των μεγάλων». Ωστόσο, είναι απαραίτητο να τους διδάσκουμε από μικρή ηλικία πως με αυτόν τον τρόπο τα βοηθούμε να αναπτύσσουν ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να γίνουν ανεξάρτητα στο μέλλον. Για παράδειγμα, το να βοηθά ένα παιδί τη μητέρα στις δουλειές του σπιτιού, όπως να συμμαζέψει το δωμάτιό του μόνο, του δίνει την αίσθηση της υπευθυνότητας και χτίζει την αυτοπεποίθησή τους. Επίσης, μπορούν οι γονείς να συμπεριλάβουν τα παιδιά στη μαγειρική ή στη φροντίδα του μικρότερου παιδιού, βοηθώντας τα με αυτόν τον τρόπο να είναι υπεύθυνα.

Βάζουμε τον σύντροφο σε δεύτερη μοίρα

Όταν έρχεται ένα παιδί στον κόσμο, τα ζευγάρια συνήθως λένε αντίο στον ύπνο και στις προσωπικές τους στιγμές. Όμως, η φροντίδα των παιδιών ανεξαρτήτως ηλικίας δεν είναι δικαιολογία για να αφήσουν τη σχέση τους να πεθάνει αβοήθητη. Ψυχολόγοι συμβουλεύουν να δίνουν οι σύζυγοι ένα συγχωροχάρτι στην περίπτωση που ένας από τους δύο ξεχάσει να κάνει κάποια δουλειά λόγω κούρασης ή να μην προλάβει λόγω φόρτου εργασίας. Είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο να διατηρείται μία χαρούμενη σχέση, να ευχαριστούμε ο ένας τον άλλον για κάτι που έκανε, να δίνουμε τον χώρο και τον χρόνο για να μιλάμε σχετικά με όσα μας απασχολούν και τι νιώθουμε. Είναι καλό και για τα παιδιά μας.

Τα πιέζουμε με το φαγητό

Φυσικά, όλοι οι γονείς θέλουν τα παιδιά τους να τρώνε υγιεινά, αλλά τα φρούτα και τα λαχανικά δεν είναι και τα πιο αγαπημένα τους φαγητά. Έτσι, οι γονείς πιέζουν τα παιδιά τους να τα τρώνε με αποτέλεσμα να πετυχαίνουν το αντίθετο. Οι απανταχού ειδικοί συμβουλεύουν να κάνουν πιο ευχάριστη την διαδικασία του φαγητού με τρόφιμα που δεν τους αρέσουν και πολύ. Πρώτα από όλα, θα πρέπει να κατανοήσουν, ότι ένα παιδί ξέρει να ακούει το σώμα του, έτσι θα καταλάβει πότε χρειάζεται να φάει και πότε όχι. Επιπλέον, το γεύμα ξεκινά πριν καθίσουμε στο τραπέζι. Τι εννοούμε μ’ αυτό; Το να καλλιεργήσουμε ένα λαχανικό στον κήπο για παράδειγμα ή σε μία γλάστρα, μπορεί να τα ενθαρρύνει να δοκιμάσουν κάτι καινούριο.

Αξιολογούμε περισσότερο το ταλέντο παρά την προσπάθεια

Λέγοντας στα παιδιά μας ότι είναι αυθεντίες σε κάτι συγκεκριμένο, ότι έχουν ταλέντο ή φυσικό χάρισμα σε κάτι άλλο, σίγουρα τους δίνει κίνητρο και τα βοηθά να πετύχουν. Όμως, αντιστοίχως, όταν ενθαρρύνουμε το ταλέντο και όχι την προσπάθεια μέχρι να φτάσουν το στόχο τους, μπορεί να οδηγήσει σε ναρκισισσμό ή να βλάψει την αυτοεκτίμησή τους. Σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους, το να δίνουμε συγχαρητήρια τα παιδιά για τις προσπάθειές τους, αλλά και για τα λάθη τους από τα οποία μαθαίνουν, τους δίνουμε δίναμη να ξεπερνούν δυσκολίες και τυχόν αποτυχίες.

Λύνουμε εμείς τα προβλήματά τους

Κάθε γονέας θέλει το παιδί του να ζει χαρούμενο, χωρίς έννοιες. Όμως, μέσα στη ζωή δεν είναι όλα ρόδινα και θα υπάρξουν και δύσκολες στιγμές. Το να αποφεύγουμε να έρχονται αντιμέτωπα με δύσκολες καταστάσεις, λύνοντάς τους εμείς το κάθε πρόβλημα, δεν τα βοηθάμε επ’ ουδενί. Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τους διδάξουμε πώς να λύνουν μόνοι τους τα προβλήματά τους και να αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις, έτσι ώστε να είναι περισσότερο ανεξάρτητα και με αυτοπεποίθηση. Δεν θα πρέπει να εκνευρίζονται με τις δυσκολίες που έρχονται στο δρόμο τους και να έχουν τον τρόπο να αντεπεξέρχονται με υπομονή και ευελιξία.

Τα φορτώνουμε με δραστηριότητες

Είναι φυσιολογικό να δίνουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να δοκιμάζουν διάφορες δραστηριότητες, αθλητικές ή καλλιτεχνικές, έτσι ώστε να αναπτύξουν τα ταλέντα τους. Αλλά δεν θα πρέπει να περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους εκτός σχολείου. Τα παιδιά με φορτωμένο πρόγραμμα αγχώνονται με όλα αυτά που τους ζητούν οι γονείς να κάνουν μέσα στη μέρα, κάτι που τα οδηγεί σε θυμό, στομαχόπονους, πονοκεφάλους, ενόχληση, ακόμη και επαναστάσεις. Επίσης, τα παιδιά χρειάζονται ελεύθερο χρονο που να μην κάνουν απολύτως τίποτα και να είναι απλά παιδιά. Για παράδειγμα, να παίζουν με άλλα παιδιά και να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους και να κοινωνικοποιούνται.

Τα πιέζουμε να κοινωνικοποιηθούν με το ζόρι

Η κοινωνική ζωή είναι σαφέστατα ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ανάπτυξης και της μελλοντικής ζωής του παιδιού. Αλλά, δεν είναι τόσο εύκολο να κάνει κανείς φίλους, γιατί ο καθένας άνθρωπος έχει διαφορετικό τρόπο και χρόνο κοινωνικοποίησης. Το να αναγκάσουμε το παιδί να αλληλεπιδρά με άλλους ανθρώπους με το ζόρι δεν αποτελεί λύση και σύμφωνα με τους ψυχολόγους μπορεί να οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα, επιλέγοντας την απομόνωση. Αυτό που έχουμε να κάνουμε, είναι να τους δίνουμε κίνητρο και τα μέσα για να μάθουν να κοινωνικοποιούνται, όπως το κατάλληλο περιβάλλον, συνθήκες και καταστάσεις που διευκολύνουν την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά.

Δεν θέλουμε να τα αφήνουμε μόνα

Με το να είμαστε όλη την ώρα μαζί με τα παιδιά μας μπορεί να δίνει την αίσθηση, ότι είναι ασφαλή, αλλά χρειάζεται να μένουν και λίγο μόνα. Όταν τα παιδιά περνούν χρόνο με τον εαυτό τους, μπορούν να μάθουν αξίες όπως η αυτο-ψυχαγωγία, το να μην εξαρτώνται από άλλους για να είναι χαρούμενα, να είναι κοινωνικά ανεξάρτητα, να νιώθουν ασφάλεια ακόμη και μόνα. Παράλληλα, τούς δίνει ηρεμία και αυτοέλεγχο. Και φυσικά, δίνει και στους γονείς ένα καλό διάλειμμα!

Ξοδεύουμε αλόγιστα χρήματα

Το να θέλουμε τα παιδιά να έχουν τα καλύτερα ρούχα, τα καλύτερα παιχνίδια και τα καλύτερα πράγματα που χρειάζονται μπορεί όχι μόνο να επηρεάσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό αλλά και να δώσει ένα κακό παράδειγμα σχετικά με τη διαχείριση των χρημάτων. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τους διδάξετε τη σημασία τους και μάλιστα από την ηλικία των7 ετών.

Είναι επίσης καλό να τους εμφυσήσουμε τη σημασία της αποταμίευσης για μελλοντικές αγορές. Μπορείτε ακόμη και να τους παρέχετε τα δικά τους χρήματα μέσω των προσπαθειών τους, όπως να τους δίνετε μια ανταμοιβή για τις δουλειές του σπιτιού.

Τα συγκρίνουμε με άλλα παιδιά

Είναι φυσιολογικό ένα παιδί να έχει ικανότητες που ένα άλλο δεν έχει, γιατί όλοι είμαστε διαφορετικοί! Αλλά το να κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ του παιδιού μας και άλλων παιδιών και να τα ενθαρρύνουμε να γίνουν σαν εκείνα κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.

Μπορεί να οδηγήσει σε φθόνο, ζήλια και αντιπαλότητα, ειδικά αν αφορά αδέρφια. Πληγώνει επίσης την αυτοεκτίμησή τους, αφού τους δείχνουμε ότι δεν έχουν ορισμένα χαρακτηριστικά που θα θέλαμε να έχουν και δεν δίνουμε έμφαση στα καλά που έχουν ήδη, με αποτέλεσμα να νιώθουν ανασφάλεια και λιγότερο αγαπητά. Για να τα ενθαρρύνουμε, μπορούμε να δώσουμε περισσότερη έμφαση στα ταλέντα που ήδη έχουν και όχι να μιμούνται άλλους, να χαιρόμαστε για όσα θετικά πετυχαίνουν, ώστε να γνωρίζουν ότι τα εκτιμάμε.

Μήπως κάπου μέσα σε όλα αυτά αναγνωρίζετε τον εαυτό σας ως γονιό;

Πηγή: Bright Side

Διαβάστε επίσης:

Η αγάπη της μαμάς δεν πεθαίνει ποτέ, ακόμη κι αν εκείνη φύγει για πάντα

Μπαμπάς χάρισε την πιο τέλεια Ημέρα της Μητέρας στην κόρη του που έχει χάσει τον άντρα της (video)

Χειμερινά – καλοκαιρινά: Πώς να οργανώσετε τη ντουλάπα σας με 4 απλά βήματα