Υπ. Παιδείας: Θετική η αποτίμηση της μεταφοράς των ανεξετάσεων τον Ιούνιο και της εισαγωγής της ενισχυτικής διδασκαλίας

Τον περασμένο Ιούνιο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά, η μεταφορά της ανεξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου μετά το τέλος της εξεταστικής περιόδου του Ιουνίου. Ταυτόχρονα παραχωρήθηκε από τις σχολικές μονάδες προς τους υστερούντες μαθητές, σειρά ενισχυτικών μαθημάτων.

Πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη πρόνοια που εφαρμόζεται από τους νέους Κανονισμούς Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, οι οποίοι εγκρίθηκαν πρόσφατα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προέβη σε μια πρώτη αξιολόγηση του μέτρου αυτού, η οποία καταδεικνύει ότι η νέα αυτή πολιτική έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στα αποτελέσματατων ανεξεταστέων μαθητών όσο και στις οικογένειές τους. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο διεξήγαγε έρευνα για συλλογή στατιστικών δεδομένων, αλλά και απόψεων από τους Διευθυντές των Σχολείων, ώστε να προχωρήσει στην περαιτέρω ενίσχυση και βελτίωση του περιεχομένου και των διαδικασιών του νέου θεσμού.

Ένα σημαντικά θετικό αποτέλεσμα της εισαγωγής του νέου μέτρου είναι η συμβολή του στην έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων και, κατά συνέπεια, στην εύρυθμη λειτουργία
των σχολείων από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αφού με τη διεξαγωγή των ανεξετάσεων τον Ιούνιο η στελέχωση ολοκληρώνεται ουσιαστικά από τις αρχές Αυγούστου.

Επιπρόσθετα, η ολοκλήρωση των σχολικών υποχρεώσεων στο τέλος Ιουνίου, δίνει στους μαθητές και τις οικογένειές τους τη δυνατότητα για ένα σωστό οικογενειακό προγραμματισμό
ενόψει του καλοκαιριού. Παράλληλα, προσφέρει στους μαθητές τον απαραίτητο χρόνο για ξεκούραση και προετοιμασία για τη νέα σχολική χρονιά, ενώ αντιμετωπίζει το φαινόμενο της παραπαιδείας κατά τη θερινή περίοδο, αφού η προετοιμασία των μαθητών για τις ανεξετάσεις γίνεται μέσα στο σχολείο και όχι στα φροντιστήρια.

Θετικά αποτιμάται και το μέτρο της εισαγωγής και προσφοράς ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές που κρίθηκαν ως ανεξεταστέοι κατά την περίοδο των προαγωγικών εξετάσεων. Σκοπός της ενισχυτικής διδασκαλίας είναι η κάλυψη, σε σύντομο χρονικό διάστημα, διαπιστωμένων ελλείψεων των μαθητών, ώστε να μπορέσουν κατά την περίοδο των ανεξετάσεων να έχουν θετικά αποτελέσματα, να αποφύγουν τη στασιμότητα και να προαχθούν.

Από την επεξεργασία και τη σύγκριση των στοιχείων της έρευνας εξάγεται το συμπέρασμα ότι η εισαγωγή του νέου μέτρου δεν διαφοροποίησε τον αριθμό των ανεξεταστέων μαθητών.Η διαπίστωση αυτή απαντά σε βασικές ανησυχίες που είχαν εκφραστεί πριν την εφαρμογή του νέου μέτρου, όπως για παράδειγμα ότι θα μειώνονταν τα ποσοστά των ανεξεταστέων μαθητών, ως μέτρο των εκπαιδευτικών για αποφυγή της επιπλέον εργασίας που απαιτεί η εισαγωγή του μέτρου.

Επίσης, τα ποσοστά προαχθέντων μετά τις ανεξετάσεις παρέμειναν ιδιαίτερα υψηλά και σε παρόμοια επίπεδα με αυτά που παρατηρούνταν όταν οι ανεξετάσεις πραγματοποιούνταν τον
Σεπτέμβριο. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει πρώτον, ότι οι επιδόσεις των ανεξεταστέων μαθητών ήταν τουλάχιστον τόσο καλές όσο και τα προηγούμενα χρόνια, και δεύτερον, ότι οι επιδόσεις αυτές ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των εκπαιδευτικών με τον ίδιο τρόπο, όπως και τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι Διευθυντές των σχολείων εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την αποτελεσματικότητα του θεσμού, τονίζοντας ότι αυτός «αγκαλιάστηκε» θερμά από γονείςκαι μαθητές αλλά και από τους καθηγητές των σχολείων, οι οποίοι δήλωσαν ευχαριστημένοι από τον νέο θεσμό. Επίσης, σχεδόν όλα οι ανεξεταστέοι μαθητές παρακολούθησαν το πρόγραμμα της ενισχυτικής/υποστηρικτικής διδασκαλίας, παρά το γεγονός ότι η παρακολούθηση ήταν προαιρετική.

Για περαιτέρω βελτίωση της νέας αυτής πολιτικής, το Υπουργείο θα λάβει υπόψη τις εισηγήσεις που υπέβαλαν οι Διευθυντές, ενώ κατά την επόμενη σχολική χρονιά, το μέτρο θα αξιολογηθεί σε βάθος από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.