Πώς θα καταλάβω άμα το παιδί μου έχει πρόβλημα με την όραση του

Τα παιδιά περνούν πολλές ώρες βλέποντας τηλεόραση είτε παίζοντας τα αγαπημένα τους παιχνίδια στο tablet ή τον υπολογιστή. Εσείς δικαίως φωνάζετε να ελαττώσουν τις ώρες που σπαταλούν μπροστά στην εκάστοτε οθόνη αλλά τα λόγια σας δεν βρίσκουν ανταπόκριση. Και τότε σας πιάνει η ανησυχία για την όραση του παιδιού. Η Λιάνα Κούτσικου, Οπτικός, μάς δίνει χρήσιμες συμβουλές για να μπορέσουμε να διαπιστώσουμε μήπως το παιδί αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία στην όρασή του.

Μπορεί να υπάρχει μια σειρά από σημάδια για να το καταλάβουμε:

Μήπως το παιδί σας κάθεται πολύ κοντά στην τηλεόραση;
Μήπως έχει πρόβλημα διατήρησης της συγκέντρωσης ενώ κάνει την εργασία του;
Μήπως έχει δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα στο σχολείο;
Μήπως παραπονιέται για θολή όραση, πονοκεφάλους, ή πόνο στα μάτια;

Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι πολλές παθήσεις των ματιών δεν εμφανίζουν κανένα σύμπτωμα, και τα παιδιά συχνά δεν γνωρίζουν ότι η όραση τους δεν είναι τέλεια, επειδή νομίζουν ότι βλέπουν με τον ίδιο τρόπο όπως όλοι οι άλλοι. Μαθαίνουν να ζουν με τα προβλήματα όρασης τους, χωρίς τον καθορισμό τους, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερα προβλήματα στο σχολείο και αργότερα στη ζωή.

Δυστυχώς, μερικοί μαθητές λανθασμένα χαρακτηρίζονται ότι έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς, όταν μπορεί απλά να έχουν προβλήματα όρασης. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να κάνουμε τακτικές εξετάσεις των ματιών.

Σε ποια ηλικία πρέπει τα παιδιά να εξετάζουν τα μάτια τους;

Συνιστάται πλήρης έλεγχος στην ηλικία των τεσσάρων έως πέντε ετών. Μετά την πρώτη εξέταση είναι σκόπιμο να επιστρέφουν κάθε χρόνο ή όπως απαιτείται σε κάθε περίπτωση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν η μαμά ή ο μπαμπάς φορούν γυαλιά.

Μπορεί το παιδί να κάνει εξέταση των ματιών ακόμα και όταν δεν μπορεί να διαβάσει;

Ναι. Χρησιμοποιείται μια σειρά συγκεκριμένων τεχνικών εξέτασης, με φιλικά προς το παιδί αντικείμενα, κάρτες και παιχνίδια, έτσι ώστε ακόμη και τα πολύ μικρά παιδιά που δεν ξέρουν γράμματα ή δεν είναι αρκετά μεγάλα για να απαντήσουν σε ορισμένες ερωτήσεις να εξεταστούν με ακρίβεια.