Ο Αϊνστάιν έδωσε σε μία μητέρα μία εύκολη στην εφαρμογή συμβουλή που πίστευε ότι μπορεί να κάνει τη διαφορά στην πνευματική ανάπτυξη κάθε παιδιού.
Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν μπορεί να ήταν ιδιοφυΐα και να έγραψε ιστορία στην επιστήμη, αλλά δεν ήταν ο καλύτερος μαθητής. Δεν είχε κακούς βαθμούς. Αυτός είναι μύθος, αλλά αντιπαθούσε τη ρουτίνα και την αυστηρότητα της παραδοσιακής γερμανικής εκπαίδευσης.
Ο Αϊνστάιν δεν παρακολουθούσε όλα τα μαθήματα, μάλωνε με τους δασκάλους του και τελικά παράτησε το σχολείο απογοητευμένος στα 15 του για να συνεχίσει μόνος του την εκπαίδευσή του.
«Είναι πραγματικά θαύμα το ότι οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας δεν έχουν ακόμη στραγγαλίσει εντελώς την ιερή περιέργεια της έρευνας», έγραψε κάποτε ο Αϊνστάιν.
«Διαβάστε παραμύθια στα παιδιά σας»
Ο Αϊνστάιν δεν πίστευε ότι η πειθαρχία, η υπακοή και οι πολλές ώρες «εγκλεισμού» ήταν το κλειδί για την ανάπτυξη ενός μυαλού στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Τι συνέστησε λοιπόν στη μητέρα; Η απάντηση είναι «τα παραμύθια».
Η συμβουλή του Αϊνστάιν προς τους γονείς που θέλουν να αναπτύξουν τις πνευματικές δυνατότητες των παιδιών τους έφθασε σε εμάς μέσω ενός άρθρου του 1958, στο οποίο η αρθρογράφος, Ρίτα ΜακΝτόναλντ, αφηγείται μια ιστορία που άκουσε για τον μεγάλο φυσικό. Το άρθρο δημοσίευσε πρόσφατα η Βιβλιοθήκη του Αμερικανικού Κογκρέσου.
Στο Ντένβερ άκουσα μια ιστορία για μια γυναίκα που ήταν φίλη με τον αείμνηστο Δρ. Αϊνστάιν, αναφέρει το άρθρο. Ήθελε το παιδί της να γίνει επίσης επιστήμονας και ζήτησε από τον Αϊνστάιν τις προτάσεις του για το τι θα έπρεπε να διαβάζει το παιδί της στα σχολικά του χρόνια για να προετοιμαστεί για την καριέρα του.
Προς μεγάλη της έκπληξη, ο Αϊνστάιν συνέστησε «παραμύθια και πάλι παραμύθια». Η μητέρα διαμαρτυρήθηκε για την επιπολαιότητά του και ζήτησε μια σοβαρή απάντηση. Ο Αϊνστάιν όμως επέμεινε, προσθέτοντας ότι η δημιουργική φαντασία είναι το βασικό στοιχείο στον «πνευματικό εξοπλισμό» του αληθινού επιστήμονα.
Όπως επισημαίνει η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, δεν ξέρουμε εάν αυτή συζήτηση έγινε πραγματικά όπως περιγράφει η αρθρογράφος. Ένα πράγμα είναι σίγουρο: αυτές οι συμβουλές ταιριάζουν με πολλά από τα άλλα σχόλια του Αϊνστάιν σχετικά με την ενίσχυση της ελεύθερης σκέψης, της ευφυΐας και της ευτυχίας στα παιδιά.
Ο Αϊνστάιν δεν αγαπούσε την απομνημόνευση και την πειθαρχία
Πολλές φορές ο Αϊνστάιν, γράφοντας τις απόψεις του για την εκπαίδευση, τόνιζε τη σημασία της εξερεύνησης, της χαράς και της ανθρωπιάς αντί της απομνημόνευσης, της ωμής βίας και του σεβασμού στην εξουσία.
«Μετά από έξι χρόνια φοίτησης σε ένα αυταρχικό γερμανικό γυμνάσιο, συνειδητοποίησα πολύ καλά πόσο ανώτερη είναι μια εκπαίδευση που τονίζει την ανεξάρτητη δράση και την προσωπική ευθύνη, σε σχέση με αυτή που βασίζεται σε ασκήσεις, εξουσία και φιλοδοξίες», έγραψε ο Αϊνστάιν.
Σε μια άλλη επιστολή προς τον μικρό του γιο που σπούδαζε πιάνο, ο Αϊνστάιν τον συμβούλεψε: «Παίξε στο πιάνο κυρίως πράγματα που σε ευχαριστούν, ακόμα κι αν ο δάσκαλος δεν σου έχει αναθέσει. Αυτός είναι ο τρόπος να μάθεις περισσότερα. Όταν κάνεις κάτι που απολαμβάνεις τόσο πολύ, δεν παρατηρείς ότι περνάει η ώρα».
Πώς επιδρούν τα παραμύθια στον εγκέφαλο του παιδιού
Τα παραμύθια, λένε ειδικοί, είναι ο τέλειος τρόπος για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να σκεφτούν τον κόσμο και τις προκλήσεις του, τις ελπίδες και τους φόβους τους.
Οι παραδοσιακές ιστορίες με πριγκίπισσες και ηρωικούς ιππότες έχουν πράγματι μειονεκτήματα. Μπορούν να προωθήσουν σεξιστικά στερεότυπα και συχνά δεν αντιπροσωπεύουν όλα τα παιδιά και τις εμπειρίες τους.
Τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους
Υπάρχουν όμως και πολλά παραμύθια που δεν περιλαμβάνουν αποκλεισμούς και σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για τα οφέλη τους, τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους και να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις.
Τα παραμύθια έχουν και άλλα οφέλη. Η νευροεπιστήμη έχει δείξει ότι όταν διαβάζουμε μια ιστορία, ο εγκέφαλός μας μιμείται πραγματικά τις καταστάσεις των χαρακτήρων που ακολουθούμε.
Μια στρεσογόνος στιγμή στην ιστορία θα προκαλέσει την απελευθέρωση ορμονών του στρες στον εγκέφαλο, για παράδειγμα. Αυτός μπορεί να είναι ο λόγος που άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η ποιοτική λογοτεχνία, αλλά ακόμη και τηλεοπτικές εκπομπές συμβάλλουν στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης και της συναισθηματικής νοημοσύνης. Τα παραμύθια λειτουργούν παρόμοια για τα παιδιά.
Έρευνα έχει συνδέσει και την ανάγνωση με καλύτερες επιδόσεις αργότερα στα μαθηματικά και τα μαθήματα τεχνολογίας. Όσο περισσότερα βιβλία έχει μια οικογένεια στο σπίτι, τόσο καλύτερα τα πηγαίνουν τα παιδιά στην ακαδημαϊκή τους ζωή.
Τα παιδιά γενικά απολαμβάνουν τις ιστορίες μαγείας και θαυμάτων, και μια πληθώρα ερευνών δείχνει ότι όταν είμαστε χαρούμενοι, μαθαίνουμε πιο γρήγορα και να θυμόμαστε περισσότερα.
Τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα. Φαίνεται λοιπόν ότι ο Αϊνστάιν μάλλον είχε δίκιο όταν έλεγε ότι αν θέλετε να μεγιστοποιήσετε τις πνευματικές δυνατότητες του παιδιού σας, θα πρέπει να του διαβάζετε περισσότερα παραμύθια.
Διαβάστε επίσης
Back to school: 3 tips εξοικονόμησης για τη νέα σχολική χρονιάα
Ποια πόλη έχει τον καθαρότερο αέρα; Η θέση της Λευκωσίας και της Λεμεσού