«Εμβρυο 18 Εβδομάδων»: Η φωτογραφία που προκάλεσε φρενίτιδα και έγινε το «κλικ» του αιώνα (εικόνες)

«Εμβρυο 18 Εβδομάδων»: Η φωτογραφία που προκάλεσε φρενίτιδα και έγινε το «κλικ» του αιώνα (εικόνες)

Στις 30 Απριλίου 1965 το περιοδικό LIFE κυκλοφόρησε έχοντας στο εξώφυλλο μία φωτογραφία που ονομάστηκε ως η καλύτερη και σημαντικότερη του περασμένου αιώνα.

Η φωτογραφία με τίτλο «Εμβρυο 18 Εβδομάδων» προκάλεσε πάταγο και φρενίτιδα και πριν καλά κυκλοφορήσει το τεύχος εξαντλήθηκε.

Είχε προηγηθεί, έντεκα χρόνια πριν, στο ίδιο περιοδικό, η δημοσίευση μιας άλλης φωτογραφία που είχε αποτελέσει το έναυσμα.

«Δέκα χρόνια πριν, ένας Σουηδός φωτογράφος με το όνομα Lennart Nilsson μας είπε ότι θα φωτογράφιζε έγχρωμα τα στάδια της ανθρώπινης αναπαραγωγής από τη γονιμοποίηση μέχρι λίγο πριν τη γέννα. Ήταν αδύνατο για εμάς να μην εκφράσουμε σε έναν βαθμό τον σκεπτικισμό μας για τις πιθανότητες επιτυχίας του αλλά ο Nilsson δεν άκουγε τίποτα. Απλά είπε “Όταν τελειώσω το θέμα, θα σάς το φέρω”. Ο Lennart κράτησε την υπόσχεσή του. Πέταξε στη Νέα Υόρκη από την Στοκχόλμη και έφερε την περιέργως όμορφη και επιστημονικά μοναδική έγχρωμη συλλογή αυτού του τεύχους», έγραφε το τεύχος του 1965.

Αργότερα, οι φωτογραφίες έγιναν μέρος του βιβλίου «A Child is Born», ένα από τα πιο δημοφιλή σε πωλήσεις φωτογραφικά βιβλία που έχει μεταφραστεί σε 20 γλώσσες.

Γιατί είναι ξεχωριστή αυτή η φωτογραφία

Αυτό συμβαίνει επειδή πρόκειται για τη μοναδική από τις φωτογραφίες του Nilsson όπου το έμβρυο βρισκόταν στη ζωή. Όλα τα υπόλοιπα πορτρέτα ήταν μωρών που, σύμφωνα με το Life «είχαν αφαιρεθεί χειρουργικά για μία σειρά διαφορετικών ιατρικών λόγων».

Η φωτογραφία αυτή είναι μία από τις πολλές που δείχνουν αγέννητα μωρά στη διάσημη σειρά του περιοδικού. Τα περισσότερα από τα μωρά που φωτογράφισε ο Νίλσον τελικά δεν κατάφεραν να επιζήσουν. 

Το «Έμβρυο 18 Εβδομάδων» αποτέλεσε ωστόσο μία από τις καλύτερες φωτογραφίες του 2οού αιώνα, με τεράστια απήχηση στο κοινό, όχι μόνο λόγω της θεματολογίας της αλλά και επειδή είχε γίνει χρήση πολύ υψηλών τεχνολογικών στάνταρ, ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα.

Αυτό συνέβη διότι ο φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με δύο ειδικούς στην ενδοσκόπηση, τον Karl Storz και τον Jungners Optiska, ώστε να δημιουργήσουν οπτικούς σωλήνες με φακούς macro και οπτική ευρείας γωνίας που θα έμπαιναν στο σώμα της γυναίκας και θα έφταναν μέχρι τη μήτρα. Φυσικά όλο το σύστημα ήταν ειδικά κατασκευασμένο, ώστε να μπορεί να εισαχθεί στο σώμα της εγκύου και χωρίς να βλάψει το έμβρυο.

Η τεχνολογία υπερήχων υπήρχε το 1956 στη Γλασκόβη, όμως χρησιμοποιούνταν μόνο για διαγνωστικούς σκοπούς και δεν δυνατό να απαθανατίσουν το έμβρυο.

Ο Nilsson έφυγε από τη ζωή το 2017, ενώ πρώτα είχε φροντίσει να αίρει την απαγόρευση χρήσης των φωτογραφιών του, ώστε αυτές να μπορούν να συμπεριληφθούν σε εκθέσεις και συλλογές μουσείων.

Ο λόγος που είχε θέσει την απαγόρευση ήταν το γεγονός ότι από την δεκαετία του ’70 και μετά οι φωτογραφίες του άρχισαν να πολιτικοποιούνται και να χρησιμοποιούνται ως αφίσες κατά των εκτρώσεων.

Με πληροφορίες από kathimerini.com.cy

Διαβάστε επίσης:

Περίσσεψαν πασχαλινά κουλουράκια; Φτιάξτε το πιο τέλειο παγωτό – μπισκότο!

Μία διαφορετική αγγελία: Κύπρια μαμά ζητά… νονό για το μωράκι της

Θάνατος παιδιού στις ΗΠΑ – Φόβοι ότι συνδέεται με τον «μυστηριώδη» τύπο ηπατίτιδας