Διάβασμα στο σπίτι: Δάσκαλος δίνει πολύτιμα tips για την πιο αποτελεσματική μελέτη του παιδιού

Διάβασμα στο σπίτι: Δάσκαλος δίνει πολύτιμα tips για την πιο αποτελεσματική μελέτη του παιδιού

Η νέα σχολική χρονιά άρχισε, οι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία και αν μη τι άλλο ξεκινά η καθημερινή ρουτίνα του διαβάσματος.  Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να προσαρμοστούν από το καλοκαίρι στη νέα συνθήκη και ειδικά τα πρωτάκια που πρέπει να συνηθίσουν σε μία καινούρια πραγματικότητα. 

Είτε έχετε πρωτάκι, είτε παιδάκι μεγαλύτερης ηλικίας, και θέλετε το διάβασμά τους να είναι ευχάριστο και αποτελεσματικό, ο δάσκαλος ειδικής αγωγής Δημήτρης Φερεντίνος, σε ανάρτησή του μάς δίνει πολύτιμες συμβουλές για να οργανώσουμε τη μελέτη του παιδιού στο σπίτι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Πώς οργανώνουμε το χώρο;

  • Διαβάζουμε πάντα σε γραφείο
  • Σωστός φωτισμός «δεξιόχειρες-αριστερόχειρες»
  • Ο χώρος να μην έχει πολλά ερεθίσματα: (καθαρό γραφείο)
  • Κρύψτε τα παιχνίδια
  • Δεν επιτρέπουμε επιθυμητές δραστηριότητες τηλεόραση ,τηλέφωνο, επίσκεψη φίλων.
  • Διαμορφώνουμε ένα χώρο κοντά χώρο μελέτης που θα φυλάσσονται τα απαραίτητα εφόδια και υλικά για την μελέτη στο σπίτι μολύβια, στυλό, ξύστρες, χαρτί με γραμμές και λευκό, μαρκαδόρους, συρραπτικό, λεξικό, κομπιουτεράκι, ψαλίδι, κόλλα
  • Να υπάρχει πάντα ρολόι στον τοίχο.
  • Κάνουμε αντίγραφα του σχολικού προγράμματος και τα τοποθετούμε στο γραφείο του, στην κουζίνα κλπ.
  • Έχουμε τηλέφωνα συμμαθητών σε περίπτωση που το παιδί φέρει συγκεχυμένες πληροφορίες.

Πώς οργανώνουμε το χρόνο;

  • Ορίζουμε την αρχή και το τέλος της μελέτης, αφού πρώτα γίνει εκτίμηση.
  • Κανονίζουμε πότε θα κάνουνε διάλειμμα.
  •  Έτσι πετυχαίνουμε το παιδί να αναπτύξει στρατηγικές οργάνωσης του χρόνου
  • Με αυτό τον τρόπο το παιδί αισθάνεται ασφάλεια, υπολογίζει τι μπορεί να κάνει μετά.

Τι θα γίνει μετά στον ελεύθερο χρόνο;

  • Εξασφαλίζουμε χρόνο στα παιδιά για αθλητισμό και ψυχαγωγία ανεξάρτητα από την απόδοσή τους.
  • Τι γίνεται αν δεν τελειώσει; Μαζεύουμε τα πράγματα και αφήνουμε το παιδί να εκτεθεί!
  • Εν κατακλείδι επιλέγουμε ένα πρόγραμμα, μια ρουτίνα για μελέτη.

Πώς μελετάμε;

  • Βλέπουμε όλο το μάθημα: Τίτλος, φωτογραφίες, ανάγνωση , γρήγορη όλο το κείμενο.
  • Πλαγιότιτλους σε όλους τις παραγράφους.
  • Παίρνουμε ένα χρωματιστό μαρκαδόρο και υπογραμμίζουμε τις λέξεις κλειδιά όχι ολόκληρο το κείμενο.
  • Περίληψη του μαθήματος.
  • Κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης του μαθήματος.
  • Εάν το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στην κατανόηση της γραπτής έκφρασης προσπαθούμε με άλλο τρόπο επικοινωνίας (π.χ. γραφήματα ή μαγνητοφωνούμε το μάθημα)
  • Προτρέπουμε τη δημιουργία μικρών σχημάτων πάνω στα βιβλία(π.χ τρίγωνα),έτσι μπορούμε να ανατρέξουμε στα συγκεκριμένα σημεία του βιβλίου.
  • Στα προβλήματα λέμε το ίδιο πρόβλημα με μικρούς αριθμούς και το βάζουμε να το διηγηθεί αρχικά και να το λύσει στη συνέχεια.
  • Οδηγούμε το παιδί βήμα -βήμα έως ότου το δύσκολο πρόβλημα γίνει κατανοητό.

ΔιαβΑθμιση του διαβάσματος

  • Αρχίζουμε με μια εύκολη και σύντομη δραστηριότητα ,προκειμένου να γιορτάσουμε επιτυχία.
  • Ρωτάμε το παιδί ποιο μάθημα το δυσκολεύει;
  • Συνεχίζουμε με το δυσκολότερο μάθημα γιατί το παιδί είναι ακόμη ξεκούραστο.
  • Έμείς έχουμε όμοια συμπεριφορά , δεν βλέπουμε τηλεόραση , ενώ το παιδί διαβάζει.
  • Δε λύνουμε όλα τα προβλήματα, είμαστε εκεί χωρίς να το επισκιάζουμε

ΑμοιβΕς-ποινές

  • Έμφαση στην επιτυχία και την καλή προσπάθεια
  •  Ένας καλός κανόνας είναι να δίνουμε τρεις επιβραβεύσεις για κάθε διόρθωση παρατήρηση.
  • Ενθαρρύνουμε τη σύγκριση με προηγούμενη δουλειά του θετική –αρνητική και όχι με τη δουλειά των άλλων.
  • Επιβραβεύουμε ακόμη και αν έχει κάνει ελάχιστη εργασία.
  • Δεν κάνουμε αρνητικά σχόλια.
  • Δίνουμε πολλά μπράβο στην προσπάθεια , ακόμη και εάν υπάρχει αποτυχία.
  • Ακούμε τα παράπονα και τις απογοητεύσεις του παιδιού, εάν θυμώσουμε και νευριάσουμε αυτό θα αυξήσει την απογοήτευση του παιδιού και το δικό μας άγχος.
  • Ρωτάμε: «πώς μπορώ να σε βοηθήσω;»

Τρόποι απεξάρτησης

  • Βήμα-Βήμα, Σιγά-Σιγά.
  • Καθόμαστε δίπλα του στην αρχή και βοηθάμε.
  • Kάνουμε μια δική μας εργασία είμαστε δίπλα του, τον καθοδηγούμε και εμείς δουλεύουμε.
  • Βοηθάμε όταν υπάρχουν δυσκολίες.
  • Όταν ελέγχουμε εργασίες αναφερόμαστε σε αυτές που έγιναν σωστά!
  • Δεν κάνουμε εμείς τις εργασίες των παιδιών.
  • Αν μια εργασία δεν έχει γίνει δεν ολοκληρώθηκε στο καθορισμένο χρόνο, αντί να γράψουμε εμείς ένα σημείωμα, βάζουμε το παιδί να το γράψει, εξηγώντας τη μη ολοκλήρωση στον εκπαιδευτικό που έχει ορίσει την εργασία.
  • Με αυτόν τον τρόπο αφήνουμε το παιδί να αναλάβει τις ευθύνες των σφαλμάτων του και του παρέχονται σημαντικές εμπειρίες επίλυσης προβλημάτων.

Τέλος εργασίας

  • Καθαρίζουμε μαζί με το παιδί το γραφείο
  • Το παιδί ετοιμάζει την τσάντα του, την κλείνει, ενώ εμείς επιβλέπουμε.
  • Βιβλία, τετράδια σε όρθια θέση, μολύβια ξυσμένα, καθαρή γόμα.
  • Αν κρίνουμε ότι δεν μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας, ή η εμπλοκή μας διαταράσσει τη σχέση μας μαζί του, η βοήθεια από άλλο πρόσωπο μπορεί να είναι η λύση.
  • Σε αυτές τις περιπτώσεις βοηθάει κάποιο πρόσωπο από την ευρύτερη οικογένεια που το παιδί έχει καλή συναισθηματική σχέση ή ότι θεωρηθεί ότι είναι ωφέλιμο για το παιδί.

Διαβάστε επίσης:

Ότι και ό,τι: Με ένα ποιηματάκι ξεμπερδεύουμε το κλασικό ορθογραφικό λάθος μικρών και μεγάλων

Όχι στις βαριές σχολικές τσάντες: Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς

Σε αυτό το δημοτικό σχολείο υποδέχθηκαν τα «πρωτάκια» με χειροκροτήματα και Μίκη Θεοδωράκη