Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού: “Προβληματική η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Κύπρο”

Η Παγκύπρια Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού θεωρεί ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Κύπρο υπήρξε προβληματική, λόγω της μη ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών από όλα τα κοινωνικοοικονομικά στρώματα στην τεχνολογία, λόγω της τεχνολειτουργικής ανεπάρκειας του δημόσιου εκπαιδευτικού μηχανισμού και λόγω της απουσίας συστηματικής και καθολικής επιμόρφωσης των μάχιμων εκπαιδευτικών σε θέματα παιδαγωγικής αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.

Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού σήμερα;

Σε ανακοίνωσή της, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γραμματισμού (8 Σεπτεμβρίου), η Παγκύπρια Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού αναφέρει ότι οι πιο πάνω διαπιστώσεις οδηγούν στο πλέον κρίσιμο ερώτημα «ποιον ρόλο καλείται να διαδραματίσει σήμερα η/ο εκπαιδευτικός εν καιρώ πανδημίας, αλλά και πέρα από αυτήν και ποιες παιδαγωγικές και πρακτικές γραμματισμού καλείται να προσεγγίσει ή να επεκτείνει, ώστε να ανταποκριθεί με επιτυχία στο πολυσύνθετο σύμπαν γραμματισμού που διαμορφώνεται;».

Όπως σημειώνει «στην περίπτωση της Κύπρου, η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων απάντησαν με την πρόθεση και την ικανότητά τους να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις», για να προσθέσει ότι «εντός ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, κατέκτησαν και δίδαξαν τις απαιτούμενες πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού, παρήγαγαν σημαντικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο μοιράστηκαν μέσω δικτύων συνεργασίας και πρόσφεραν κάθε δυνατή μαθησιακή, συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη στους μαθητές/τριες τους».

Προσθέτει, επίσης, ότι «το σπουδαιότερο μάθημα που η πανδημία μάς δίδαξε είναι η αδήριτη ανάγκη θεσμοθέτησης συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις ραγδαίες αλλαγές και εξελίξεις στα περιβάλλοντα των κοινωνιών μάθησης, με ή χωρίς πανδημία», συμπληρώνοντας ότι «ο γραμματισμός, ως ένας κοινωνικά καθοριζόμενος και ιδεολογικά πλαισιωμένος όρος, ασφαλώς και δεν περιορίζεται στις λειτουργικές δεξιότητες της ανάγνωσης, της γραφής και της αριθμητικής, αλλά επαναπροσδιορίζεται κάθε φορά σε σχέση με το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον όπου εμφανίζεται».

«Σε έναν διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο πολυτροπικότητας και υβριδικότητας των κειμένων γύρω μας, η ικανότητα του ατόμου να κατανοεί, να ερμηνεύει και να αντιμετωπίζει κριτικά τα διάφορα είδη λόγου − κείμενα γραπτού και προφορικού λόγου, αλλά και μη γλωσσικά κείμενα − είναι που το καθιστά εγγράμματο. Συνεπώς, οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν το πλαίσιο για νέες πρακτικές γραμματισμού κι αντίστροφα, οι νέοι γραμματισμοί αλλάζουν, πολλαπλασιάζονται και υβριδοποιούνται, ως επακόλουθο των νέων τεχνολογιών», σημειώνει η Οργάνωση.

Επιβάλλεται η εκπαίδευση παιδαγωγών και μαθητών

Σύμφωνα πάντα με  την Παγκύπρια Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού «επιβάλλεται η εκπαίδευση παιδαγωγών και μαθητών/τριών σε ψηφιακές πρακτικές γραμματισμού, καθώς επίσης σε πρακτικές διαφόρων ειδών κοινωνικού γραμματισμού, όπως είναι ο πληροφοριακός, ο πολιτισμικός και ο γραμματισμός για τα ΜΜΕ», σημειώνοντας ότι «η εκπαίδευση στα είδη γραμματισμού που η κοινωνία απαιτεί, μπορεί να διευρύνει τον σχολικό γραμματισμό και να επιτρέψει στο εκπαιδευτικό σύστημα την προώθηση των απαραίτητων δεξιοτήτων για την καλλιέργεια κριτικά και ανεξάρτητα σκεπτόμενων ενεργών πολιτών».

Τέλος, αναφέρει πως η ενδυνάμωση των επαγγελματικών ταυτοτήτων των εκπαιδευτικών είναι ανάγκη να συνοδεύεται από πολιτικές και μηχανισμούς που διασφαλίζουν την ποιότητα στην εκπαίδευση, μέσα από τον υγιή εκσυγχρονισμό της και ποτέ στον βωμό πολιτικών, οικονομικών ή άλλων συμφερόντων.