Όπως στο μωρό που λέει τα πρώτα του λογάκια, έτσι δεν αποθαρρύνουμε το παιδί που γράφει τις πρώτες λέξεις

Εκπαιδευτικό υλικό για το καλοκαίρι για μαθητές προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης

Τα παιδιά μαθαίνουν να μιλούν τη γλώσσα μόνο και μόνο καθώς έρχονται σε επαφή με άλλους ομιλητές.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τον γραπτό λόγο. Αυτός διδάσκεται με συστηματικό τρόπο και απαιτεί πιο συνθέτες δεξιότητες για να κατακτηθεί.

Ερχόμαστε σε επαφή με τον προφορικό λόγο από την αρχή της ύπαρξης μας, ενώ με τον γραπτό κάπως αργότερα.

Όταν πάμε στο σχολείο και ξεκινάει επίσημα η εκπαίδευση του γραπτού λόγου είμαστε ήδη περίπου έξι χρόνια ομιλητές της γλώσσας. Λογικό είναι λοιπόν σε κάθε ηλικία να μιλάμε πιο εξελιγμένα σε σχέση με αυτά που μπορούμε να γράψουμε.

Όπως είναι φυσικό η πρόοδος έρχεται σταδιακά. Σταδιακά μαθαίνουμε να μιλάμε όλο και αρτιότερα. Σταδιακά μαθαίνουμε να γράφουμε όλο και αρτιότερα.

Όπως δεν αποθαρρύνουμε ένα μωρό που λέει τα πρώτα του λογάκια, έτσι δεν αποθαρρύνουμε ένα παιδί που γράφει τις πρώτες του λέξεις. Αντιθέτως και στις δύο περιπτώσεις το καμαρώνουμε και το ενθαρρύνουμε να συνεχίσει την προσπάθεια της επικοινωνίας.

Η γλώσσα, τόσο στην προφορική και γραπτή της μορφή, δεν εξελίσσεται το ίδιο σε κάθε άτομο και αυτό οφείλεται σε διάφορες παραμέτρους. Υπάρχουν εγγενείς δυσκολίες, περιβαλλοντική ένδεια στο γλωσσικό εισερχόμενο, χαμηλό κίνητρο επικοινωνίας και κοινωνικοί παράγοντες που δεν δίνουν ίσες ευκαιρίες για μάθηση.

Σε κάθε περίπτωση ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους, μικρούς και μεγάλους να εκφράζονται. Δε τους κάνουμε να αισθάνονται ντροπή.

Η ιδέα είναι πάντα πιο ισχυρή από τον γλωσσικό κώδικα και η επικοινωνία πιο σημαντική από τα μέσα με τα οποία εκφράζεται.

Μικρά Ανθρωπάκια