Μια από τις κλασικές εργασίες που έχουν στο σπίτι οι μαθητές Δημοτικού είναι η αντιγραφή ώστε να μάθουν λέξεις, να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους και να εξοικειωθούν με την ορθογραφία.
Μας αρέσει να αναδεικνύουμε και να μοιραζόμαστε μαζί σας εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τρόπους εκμάθησης της Γλώσσας, των Μαθηματικών και άλλων μαθημάτων που ξεφεύγουν από τις κλασικές πρακτικές και πάνε την εκπαίδευση ένα βήμα παρακάτω συνδυάζοντας μάθηση, παιχνίδι και διάδραση.
Στο πλαίσιο αυτό ξεχωρίσαμε την πρωτότυπη και άκρως δημιουργική ιδέα της δασκάλας του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ζωγράφου, Γιώτας Βόνη, που εμπνεύστηκε την απίθανη…Αντιγραφή Αντιβαρεμάρας! και κάπως έτσι η δραστηριότητα της αντιγραφής έγινε η αγαπημένη των μαθητών της.
Ας δούμε πώς εξηγεί στο Infokids η δασκάλα κ. Βόνη αυτή την διασκεδαστική δραστηριότητα αντιγραφής.
Η αντιγραφή γίνεται πιο διασκεδαστική από ποτέ!
Όταν πήγαινα στο δημοτικό η αντιγραφή ήταν μια πολύ αγαπημένη εργασία για μένα, μιας και μου έδινε την ευκαιρία να ζωγραφίσω.
Η αντιγραφή πλέον, ανάμεσα σε τόσα ερεθίσματα και δεξιότητες, αποτελεί για τα μικρά παιδιά μια βαρετή εργασία (εσάς σας ρωτάνε κάθε μέρα κι ενώ ήδη γνωρίζουν την απάντηση -κυρία, πόσες φορές αντιγραφή;).
Τι τους παρακινούσα να ζωγραφίσουν, τι τους εξηγούσα τα οφέλη, τι τους έταζα αυτοκόλλητα, χρυσές κουκουβάγιες και κρυμμένες εικόνες… τίποτα. Κανένα ενδιαφέρον για την αντιγραφή.
Μέχρι που αποφάσισα να αναλάβω το χρέος μου ως δασκάλα και να την υπερασπιστώ! Και τότε μου ήρθε η ιδέα της αντιβαρεμάρας!
Κάθε Πέμπτη ανατρέπουμε τους κανόνες της αντιγραφής. Ανοίγουμε το βάζο της αντιβαρεμάρας και το κάθε παιδί τραβάει από ένα χαρτάκι. Ύστερα, γράφει την αντιγραφή σύμφωνα με όσα λέει η οδηγία που του έτυχε.
Τώρα που το ξανασκέφτομαι θα μπορούσα να είχα ονομάσει αυτή τη δράση “η αντιγραφή αλλιώς”. Αλλά τι σημασία έχουν οι λέξεις όταν διασκεδάζεις και χαίρεσαι τη διαδικασία!
Ε, λοιπόν το τι επιφώνημα πέφτει, τι γέλιο και τι ενθουσιασμός δεν περιγράφεται. Ιδίως -μαντέψτε- αν κάποιος πετύχει το χαρτάκι: “Δεν γράφω την αντιγραφή μου”. Η χαρά μπορεί να αντιστοιχεί και στο να κέρδισες το τζακ ποτ στο λόττο.
Να λοιπόν πώς αντιβαριόμαστε κάθε Πέμπτη:
✏️ Ζωγραφίζω την αντιγραφή μου
✏️ Αντιγράφω την τελευταία λέξη της αντιγραφής μου ανάποδα
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή μου με στυλό
✏️ Γράφω τα κεφαλαία γράμματα της αντιγραφής μου με κόκκινη ξυλομπογιά
✏️ Γράφω τα κεφαλαία γράμματα της αντιγραφής μου με πράσινη ξυλομπογιά
✏️ Γράφω τις λέξεις που ξεκινάνε από φωνήεν με κεφαλαία γράμματα
✏️ Γράφω όλη την αντιγραφή μου με κεφαλαία γράμματα
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή και παίζω κρεμάλα διαλέγοντας μια λέξη της
✏️ Χρωματίζω τα γράμματα της αντιγραφής μου
✏️ Κάνω σχέδια πάνω στα γράμματα της αντιγραφής μου
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή μου παραλείποντας την τέταρτη λέξη
✏️ Δεν γράφω αντιγραφή
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή, ύστερα διαλέγω μια λέξη και τη ζωγραφίζω
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή μέσα σε ένα πλαίσιο
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή και ανάμεσα σε κάθε λέξη σχεδιάζω μια καρδούλα
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή και ανάμεσα σε κάθε λέξη σχεδιάζω ένα λουλούδι
✏️ Βάζω κάποιον άλλο να γράψει μια φορά την αντιγραφή μου κι εγώ τη διορθώνω
✏️ Γράφω την αντιγραφή μια φορά στο κόκκινο τετράδιο και μια φορά στο πορτοκαλί τετράδιο
✏️ Γράφω την τελευταία λέξη της αντιγραφής μου πέντε φορές
✏️ Γράφω την αντιγραφή σε ένα χρωματιστό χαρτί, ύστερα το κόβω και το κολλάω στο κόκκινο τετράδιο
Και κει που νόμιζα ότι είχα σκεφτεί τις τέλειες, πρωτότυπες, ασύλληπτες ιδέες αντιβαρεμάρας κι αφού είχα αδειάσει και ξανααδειάσει το βάζο και όλοι μας είχαμε μάθει απ’ έξω κι ανακατωτά όλες τις εκδοχές της αντιγραφής, αποφάσισα να ζητήσω από τα παιδιά να μου πουν τις δικές τους ιδέες αντιβαρεμάρας… 🤔💡📝
Ιδού τι σκέφτηκαν (ήδη μαντεύω ποια θα είναι η αγαπημένη τους. Πάρτυ θα κάνει όποιος/α την πετύχει!)
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή χωρίς να βάλω τόνους
✏️ Μοιράζομαι την αντιγραφή μου με κάποιον συμμαθητή μου
✏️ Δεν γράφω την ημερομηνία στην αντιγραφή
✏️ Γράφω με πολύχρωμη ξυλομπογιά όλα τα γράμματα της αντιγραφής μου
✏️ Διαλέγω και γράφω μια άλλη αντιγραφή
✏️ Μετά από κάθε λέξη της αντιγραφής μου βάζω τελεία
✏️ Γράφω μέσα σε μια μεγάλη καρδιά την αντιγραφή μου
✏️ Γράφω την αντιγραφή με κόκκινο στυλό
✏️ Η κυρία γράφει την αντιγραφή μου
✏️ Γράφω μόνο μια λέξη της αντιγραφής μου
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή και ανοίγω το κουτί με τα γλυκόλογα
✏️ Γράφω όλες τις λέξεις της αντιγραφής μου λάθος
✏️ Συλλαβίζω τις λέξεις της αντιγραφής μου
✏️ Μετά από κάθε λέξη της αντιγραφής γράφω τη λέξη δέντρο
✏️ Γράφω όλα τα “ι” της αντιγραφής μου μόνο με γιώτα
✏️ Γράφω την αντιγραφή μου και ρίχνω χρυσόσκονη
✏️ Διορθώνω την αντιγραφή του διπλανού μου
✏️ Γράφω μια φορά την αντιγραφή και αντί για τόνους βάζω μικρές καρδούλες
✏️ Βάζω τόνους σε όλα τα γράμματα της αντιγραφής μου
✏️ Ζωγραφίζω τη σελίδα και δεν γράφω αντιγραφή
Σημειώσεις:
🦉Δεν γράφω την αντιγραφή μου ποτέ ξανά (αυτή η ιδέα απορρίφθηκε)!
🦉Εννοείται ότι στην αντιβαρεμάρα μπορείς αν θέλεις να ανταλλάξεις το χαρτάκι που σου έτυχε με κάποιον συμμαθητή σου (η πολιτική σκηνή ωχριά μπροστά στις δικές μας διαπραγματεύσεις!)
🦉Για όποιον δεν το γνωρίζει το να γράφεις στη β’ δημοτικού την αντιγραφή σου με στυλό θεωρείται μεγάλη επανάσταση!
🦉Η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών είναι απέραντη και αυτό το στοιχείο είναι που ανατροφοδοτεί τον άσβεστο έρωτα για τη διδασκαλία.
🦉Όσο για εσάς, αντιγράψτε ελεύθερα!!!!
Τέτοιους δασκάλους θέλουμε να έχουμε στα σχολεία μας!
Διαβάστε επίσης:
Δρ. Αβραάμ Ηλία: «Πρέπει να εμβολιαστούν και τα βρέφη για τον κορωνοϊό»
Μάθετε στο παιδί σας τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 – Δείτε πώς (εικόνα)
«Αγαπητή γειτόνισσα, εγώ κάλεσα το 100 στις 2:30 χθες τη νύχτα, αφού άκουσα τα ουρλιαχτά σου»