«Τα περιστατικά που παραπέμπονται στο Σπίτι του Παιδιού έχουν φτάσει τα 200 και το ένα πέμπτο αυτών αφορούν περιστατικά μεταξύ των ίδιων των ανηλίκων και ιδιαίτερα εφήβων. Είναι κάτι που μας ανησυχεί, γιατί τα παιδιά αυτά δεν έχουν μάθει ότι πρέπει να υπάρχουν όρια στην συμπεριφορά τους, όταν βγαίνουν στο διαδίκτυο και όταν κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Η πρόεδρος του Συμβουλίου «Φωνή», Αναστασία Παπαδοπούλου, κατά τη διάρκεια της κοινής συνέντευξης Τύπου με την υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μηχαηλίδου, θέλησε να καταδείξει την χρησιμότητα του μαθήματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη σύγχρονη κοινωνία που ζούμε, στην οποία παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία, κοινωνικοποιούνται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Άλλωστε, είναι ακριβώς για αυτό το λόγο που το μάθημα επεκτάθηκε στο Λύκειο και στις Τεχνικές Σχολές, δίνοντας έμφαση στην ενημέρωση των εφήβων.
καθοριστικος ο ρολος του μαθηματος
Το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καταδίκη ατόμων. Το παράδειγμα που έδωσε η Αναστασία Παπαδοπούλου είναι καταδεικτικό. Παιδί σε δημοτικό σχολείο αποκάλυψε την κακοποίησή του καθώς ο δάσκαλος δίδαξε τον κανόνα του εσωρούχου. «Ο δάσκαλος επειδή είχε τη σωστή επιμόρφωση και εκπαίδευση, ήξερε να το διαχειριστεί, ήξερε πώς να βοηθήσει το παιδί και η υπόθεση έφτασε μέχρι το Δικαστήριο και καταδικάστηκε. Αυτός είναι ο στόχος μας. Η προστασία των παιδιών».
Αυτό αποδεικνύεται και από τις ίδιες αποφάσεις των Δικαστηρίων, όπως εξήγησε, ειδικά σε περιπτώσεις πολύ μικρών παιδιών, είναι ότι ένας από τους λόγους της κακοποίησης ή που δεν μπορεί να αποτραπεί η κακοποίηση, είναι η άγνοια των παιδιών. Για αυτό, όπως τονίστηκε κατά τη διάρκεια της διάσκεψης, μέσα από το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης δίνονται στα παιδιά τα απαραίτητα εργαλεία και εφόδια για να προστατεύουν τον εαυτό τους, να μάθουν τα όρια που πρέπει να θέτουν στους γύρω τους και ότι υπάρχουν συμπεριφορές που δεν είναι αποδεκτές. «Το νόημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησής τους μαθαίνει αυτά τα όρια, τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους έναντι των άλλων. Και αν αυτές τις βάσεις δεν τις θέσουμε από μικρή ηλικία, τότε όταν κοινωνικοποιηθούν, κάτι που γίνεται πολύ νωρίς δυστυχώς λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή την πίεση».
Την ίδια ώρα, παραδέχθηκε πως ίσως ο τίτλος του μαθήματος (σ.σ. σεξουαλικής διαπαιδαγώγηση), είναι αυτός που μπορεί να προκάλεσε ανησυχία στους πολίτες, γιατί παραπέμπει μόνο στην σεξουαλική πράξη, ωστόσο η πρόεδρος της «Φωνής» είπε πως δεν είναι αυτή η ουσία της διαπαιδαγώγησης. Είναι στάση ζωής, είναι οι αρχές και τα εφόδια για συμπεριφορές.
«Στόχος μας η προστασία των παιδιών»
Ο κυριότερος λόγος της διάσκεψης Τύπου ήταν να αποκατασταθεί η αλήθεια, μετά τη σωρεία αντιδράσεων που προκάλεσαν βίντεο που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου. Στα βίντεο περιλαμβάνονταν ψεύδη για το περιεχόμενο του μαθήματος και οι αρμόδιοι ήθελαν να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα που δέχθηκαν από γονείς παιδιών.
Η υπουργός Παιδείας, γνωρίζει από πρώτο το χέρι την ανάγκη που υπήρχε για την εισαγωγή ολιστικής σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία μας. Υπήρξε Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Κατά την παρουσίαση του περιεχομένου του μαθήματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ανά βαθμίδα, η κα Μηχαηλίδου ξεκαθάρισε πως πρόκειται για ένα μάθημα που διδάσκεται από το 2011, από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι με την Γ΄ Γυμνασίου. Και μοναδική αλλαγή που γίνεται μέσω της νομοθεσίας είναι πως επεκτείνεται το μάθημα στα Λύκεια και στις Τεχνικές Σχολές.
αναφαιρετο δικαιωμα
Όπως είπε η κα Μηχαηλίδου, «είναι αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών μας από την προσχολική ηλικία μέχρι το Λύκειο, να προστατεύονται, άρα υποχρέωση δική μας είναι να προσφέρουμε στα παιδιά από πολύ νωρίς τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις γνώσεις ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους που έχουν γύρω τους. Επιδίωξή μας είναι να ενδυναμώσουμε τους μαθητές, να τους δώσουμε δεξιότητές κριτικής σκέψης, αντίσταση σε προκλήσεις διαφόρων ειδών, όπως οι ουσίες και το κάπνισμα, ανάμεσα σε αυτά και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση».
Η υπουργός Παιδείας σημείωσε, δε, πως μπορεί ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και η ΟΥΝΕΣΚΟ, να προτείνουν συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα, ωστόσο οι χώρες δεν είναι υποχρεωμένες να το ακολουθήσουν στο βάθος που το προσφέρουν αυτοί οι οργανισμοί, έτσι η κάθε χώρα προσαρμόζει τις εισηγήσεις ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές της, όπως και η Κύπρος. «Έχουμε κάνει τις επιλογές μας εδώ και πολλά χρόνια», είπε.
Τέλος, η κα Μηχαηλίδου σημείωσε ότι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης έχουν προχωρήσει εδώ και χρόνια στην ανάλογη επιμόρφωση. «Η Αγωγή Υγείας συμβάλλει θετικά στην ψυχολογία και στις δεξιότητες των μαθητών», είπε.
Διαβάστε επίσης:
«Η ποδιά της αγάπης»: Ένα παραμύθι στο Δημοτικό Σχολείο Τριμίκλινης
Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για το πλύσιμο των φρούτων και των λαχανικών
Δραστηριότητες: Τι κάνουμε όταν τα παιδιά θέλουν να σταματήσουν;