Η συνεχής μόρφωση των γονιών αυξάνει τις σχολικές επιτυχίες των παιδιών

Γονείς προσέξτε: Εάν θέλετε τα παιδιά σας να έχουν επιτυχίες στο σχολείο τότε πρέπει να φροντίσετε και εσείς οι ίδιοι να μορφώνεστε συνεχώς. Κάθε μορφή συνεχούς μόρφωσης και εκπαίδευσης των γονιών δυνατόν να έχει θετικό αντίκτυπο στις ακαδημαϊκές επιδόσεις και στην καριέρα των παιδιών τους. Οι επιδράσεις της συνεχούς μόρφωσης των γονιών έχουν καταγραφεί σε παιδιά από την ηλικία των 3 ετών έως ακόμη και την ηλικία των 48 ετών.

Η πορεία από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση είναι μια καθοριστική φάση της ζωής που απαιτεί μεγάλη προσοχή. Η μεταβατική αυτή περίοδος ελκύει το ενδιαφέρον των ερευνητών. Η επίδραση της γονικής μόρφωσης στα επιτεύγματα των παιδιών τους αποτέλεσε το αντικείμενο πολλών ερευνών.

Πρόσφατες εργασίες από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν έδειξαν ότι οι ικανότητες λόγου και η ετοιμότητα για το σχολείο σε παιδιά ηλικίας 3 χρονών, βελτιώνονται όταν οι μητέρες τους επιστρέφουν σε σχολείο για να μορφωθούν περισσότερο οι ίδιες. Επίσης η συνεχιζόμενη μόρφωση των γονιών σχετίζεται με περισσότερες επιτυχίες των παιδιών τους ήδη από την ηλικία των 8 χρονών.

Οι θετικές αυτές επιδράσεις συνεχίζονται και στην ενήλικη ζωή των παιδιών τους, με περισσότερες επιτυχίες στην επαγγελματική αρένα ακόμη και όταν φτάνουν στην ηλικία των 48 χρονών.

Σε κάθε μελέτη βρέθηκε ότι η αύξηση της μόρφωσης των γονιών έχει θετικές επιδράσεις στις σχολικές επιτυχίες των παιδιών τους. Οι επιδράσεις αυτές είναι στο ισχυρότερο τους σημείο όταν το αρχικό επίπεδο μόρφωσης των γονιών είναι αυτό της δευτεροβάθμια εκπαίδευσης.

Τα σημαντικά αυτά στοιχεία προσφέρουν για τους γονείς σιγουριά και νέο σημαντικό πεδίο δράσης. Σε μια εποχή όπου ο ανταγωνισμός, η επαγγελματική ανασφάλεια, η οικονομική κρίση και η ανεργία δημιουργούν σοβαρές ανησυχίες στους γονιούς για το μέλλον των παιδιών τους, δημιουργεί ευκαιρίες και ελπίδες το γεγονός ότι οι δικές τους προσπάθειες για συνεχή μόρφωση επιδρούν θετικά και μακροχρόνια για τις σχολικές και επαγγελματικές τους επιτυχίες.

Δεν θα ήταν υπερβολή να λεχθεί με βάση τα ερευνητικά δεδομένα ότι όσον αφορά στις πιθανότητες επιτυχιών των παιδιών, είναι πολύ πιο σημαντικό για τους γονείς να λαμβάνουν μια συνεχή μόρφωση και εκπαίδευση παρά να έχουν μια υψηλόμισθη θέση.

Είναι βέβαια αλήθεια ότι με την περισσότερη μόρφωση που αποκτά κάποιος, αυξάνονται και οι πιθανότητες του να βρει μια καλύτερη δουλειά. Η αύξηση του επιπέδου μόρφωσης ή εκπαίδευσης συχνά συνοδεύεται και από αύξηση του εισοδήματος.

Οι λόγοι της δύναμης της γονικής μόρφωσης για το ακαδημαϊκό και επαγγελματικό μέλλον των παιδιών δεν έχουν ακόμη γίνει πλήρως κατανοητοί. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι είναι περισσότερο παρά μόνο το γεγονός ότι οι γονείς παρέχουν ένα μοντέλο το οποίο θέλουν να μιμηθούν τα παιδιά.

Περισσότερη ή συνεχής μόρφωση των γονιών μπορεί να σημαίνει ότι αυτοί πιθανό να διαβάζουν περισσότερο στα παιδιά τους. Οι γονείς μπορεί για παράδειγμα να δημιουργούν στο σπίτι οργανωμένα ωράρια για τα φαγητά της οικογένειας ή για τον ύπνο τη νύκτα. Η καθιέρωση τακτικής ρουτίνας στις συνήθειες της οικογένειας για τα φαγητά, τον ύπνο, την ψυχαγωγία και γενικά στις διάφορες πτυχές της οικογενειακής ζωής έχει αποδειχθεί ότι επιδρά θετικά στην ανάπτυξη των παιδιών.

Το ζήτημα της δημιουργίας μιας περισσότερο οργανωμένης ρουτίνας για τη ζωή των παιδιών σε αντίθεση με την παροχή σε αυτά άπλετου ελεύθερου χρόνου αποτέλεσε επίμαχο θέμα. Ο ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι έξω στον ανοικτό αέρα είναι οπωσδήποτε μια μεγάλη ανάγκη για τα παιδιά στην εποχή μας.

Ωστόσο η παροχή χρόνου ανεξέλεγκτα μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Πράγματι στην εποχή μας μπορεί τα παιδιά λόγω του ότι οι γονείς δεν είναι παρόντες, αντί να εκμεταλλευθούν τον ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι με σωματική άσκηση μπορεί να καθηλώνονται για ακόμη περισσότερο χρόνο μπροστά σε κάθε μορφής ηλεκτρονική συσκευή (τηλεόραση, υπολογιστή, παιχνίδια βίντεο).

Ελένη Πιερίδου

Υπεύθυνη Μάρκετιγκ American College