Η ανάπτυξη του εγκεφάλου διαφέρει ανάλογα με το φύλο του παιδιού

Το έχουμε όλοι δει με τα ίδια μας τα μάτια. Ακόμη και στις οικογένειες όπου δίνουν στα κορίτσια να παίξουν με τρακτέρ και ενθαρρύνουν τα αγόρια τους να ασχοληθούν με κούκλες, τις περισσότερες φορές τα κορίτσια θα επιλέξουν ένα ροζ πόνυ αντί ενός πυροσβεστικού οχήματος, καθώς και τα αγόρια θα ασχοληθούν με ένα τρενάκι αντί με την Tinker Bell.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Δεν τίθεται θέμα ότι μέρος της συμπεριφοράς αυτής μαθαίνεται. Το χάσμα όμως μεταξύ αγοριών και κοριτσιών έχει βαθύτερες ρίζες από την ανατροφή τους, αναφέρει η Sheri Berenbaum, καθηγήτρια Ψυχολογίας και Παιδιατρικής στο Pennsylvania State University. Οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι ακόμη και πριν από τη γέννησή τους, οι εγκέφαλοι των αγοριών και των κοριτσιών αναπτύσσονται με διαφορετικό τρόπο, μετατρέποντας έτσι αγόρια και κορίτσια σε διακριτά μικρά πλάσματα.

Πώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλος ενός αγοριού στη μήτρα

Τα αγόρια στη μήτρα είναι μικρά μηχανήματα τεστοστερόνης! Στην πραγματικότητα, λέει η Margaret M. McCarthy, καθηγήτρια Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Maryland, που μελετά την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου, τα αγόρια γεννιούνται με τόση τεστοστερόνη όση ενός 25χρονου άντρα! Μετά τη γέννηση, η τεστοστερόνη μειώνεται κατακόρυφα μέχρι το αγόρι να φτάσει στην εφηβεία.

Ανάμεσα στα άλλα, η τεστοστερόνη διαμορφώνει την ανάπτυξη του εγκεφάλου του αγοριού. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι αρσενικοί και θηλυκοί αρουραίοι, που είχαν εκτεθεί σε επιπλέον τεστοστερόνη πριν από τη γέννηση, είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ λαβυρίνθου λίγο μετά τη γέννησή τους. Αν και οι επιστήμονες δεν είναι έτοιμοι να βγάλουν συμπεράσματα για τους ανθρώπους με βάση αυτή τη μελέτη, είναι μια ένδειξη ότι η τεστοστερόνη μπορεί να βελτιώσει τη χωροταξική λογική.

αγόρια και κορίτσια

Πώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλος ενός κοριτσιού στη μήτρα

Η τεστοστερόνη στα κορίτσια πριν γεννηθούν δεν είναι τόση όση στα αγόρια, εξηγεί η Berenbaum. Κι ενώ τα κορίτσια παράγουν γυναικείες ορμόνες όπως τα οιστρογόνα, αυτές οι ορμόνες φαίνεται να έχουν μικρό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Με άλλα λόγια, τα κορίτσια έχουν τον εγκέφαλο που θα είχαν και τα αγόρια, αν η τεστοστερόνη δεν είχε επίδραση στον εγκέφαλο αυτών.

Μόλις γεννιούνται τα κορίτσια και τα αγόρια, οι εγκέφαλοι συνεχίζουν να παίρνουν διαφορετικά μονοπάτια. Μελέτες δείχνουν ότι ορισμένες περιοχές αναπτύσσονται ταχύτερα στους εγκεφάλους των κοριτσιών, ενώ άλλες περιοχές αναπτύσσονται ταχύτερα στους εγκεφάλους των αγοριών. Έτσι, οι εγκέφαλοι των αγοριών και των κοριτσιών που έχουν την ίδια ηλικία μπορεί να είναι σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης. Τελικά όμως, κάποια στιγμή καλύπτεται η διαφορά.

Το μέγεθος επίσης ποικίλλει. Οι εγκέφαλοι των αγοριών μεγαλώνουν ελαφρώς περισσότερο από τους εγκεφάλους των κοριτσιών, αν και η σημασία αυτής της διαφοράς μεγέθους δεν είναι σαφής. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι στα κορίτσια η περιοχή του εγκεφάλου που βοηθά στον έλεγχο της γλώσσας και των συναισθημάτων τείνει να είναι μεγαλύτερη. Αυτό το μέρος του εγκεφάλου γίνεται ιδιαίτερα ενεργό, όταν για παράδειγμα κάποιος κοιτάζει μια φωτογραφία ενός αγαπημένου του. Αυτές οι φαινομενικά μικρές διαφορές στη δομή του εγκεφάλου δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι τα αγόρια θα είναι καλύτερα σε ορισμένα πράγματα και τα κορίτσια σε άλλα.

Εν τέλει, τα κορίτσια και τα αγόρια σκέφτονται διαφορετικά;

Οι επιστήμονες του Αμερικανικού Ινστιτούτου Υγείας συνθέτουν τα αποτελέσματα από τις μαγνητικές τομογραφίες του εγκεφάλου 500 νεαρών αγοριών και κοριτσιών, για να προσπαθήσουν να απαντήσουν σε ορισμένα βασικά ερωτήματα σχετικά με την ανάπτυξη των νεαρών εγκεφάλων. Ήδη, έχουν βγάλει μερικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Στις περισσότερες δοκιμές, τα αγόρια και τα κορίτσια έδειξαν παρόμοιες ικανότητες. Ήταν εξίσου ικανά στα μαθηματικά, αυξάνοντας την πιθανότητα οποιοδήποτε κενό στον τομέα των δεξιοτήτων στα μαθηματικά όσο μεγαλώνουν να είναι αποτέλεσμα πολιτισμού και όχι βιολογίας. Τα κορίτσια ήταν κάπως καλύτερα στην απομνημόνευση και την απαγγελία από λίστες λέξεων και ήταν ελαφρώς καλύτερα σε εργασίες που απαιτούσαν επιδεξιότητα στα δάχτυλα και γρήγορη σκέψη. Τα αγόρια είχαν το πάνω χέρι σε χωροταξικές εργασίες, όπως η οργάνωση κύβων και η δημιουργία μοτίβων.