Η κωμικός Crystal Lowery και μητέρα δύο παιδιών μοιράστηκε πρόσφατα στο Facebook το λόγο που δεν διδάσκει τον 5χρονο γιο της να διαβάζει. Πολλοί ήταν οι γονείς που υποστήριξαν την άποψή της, αλλά αρκετοί κι εκείνοι που άσκησαν αρνητική κριτική. Όπως αποδείχθηκε, οι γονείς έχουν αρκετά μεγάλες προσδοκίες για το πότε τα παιδιά τους πρέπει να αρχίσουν να διαβάζουν και τι σημαίνει όταν δεν μπορούν να το κάνουν.
«Μην με κατηγορείτε, του διαβάζουμε βιβλία όλη την ώρα! Τον διδάσκουμε να απολαμβάνει τις ιστορίες και να χάνεται μέσα στην περιπέτεια μαζί με τους χαρακτήρες. Αλλά δεν τον διδάσκουμε πώς να διαβάζει. Όχι ακόμα. Είναι πολύ απασχολημένος με το να μαθαίνει άλλα πράγματα».
Έπειτα, η μητέρα εξηγεί ποια είναι αυτά τα «άλλα πράγματα» που βοηθάει τον γιο της να μάθει: Πώς να είναι καλός σε ένα άθλημα, πώς να τακτοποιεί τα πράγματά του, πώς να συγχωρεί και να ζητάει συγγνώμη, πώς να δοκιμάζει νέα πράγματα χωρίς να απογοητεύεται, πώς να κάνει φίλους. Με λίγα λόγια, πολλά πράγματα που δεν μπορούν να διδαχθούν χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε φύλλο εργασίας ή μαθαίνοντας την ορθογραφία.
Δείτε παρακάτω γιατί κανένας γονέας δεν πρέπει να πανικοβληθεί εάν το παιδί του δεν διαβάζει στο νηπιαγωγείο και γιατί κανένας γονέας δεν πρέπει να κρίνει τον άλλον εάν θέλει να περιμένει πριν διδάξει το παιδί του να διαβάζει:
1. Είναι αναπτυξιακά φυσιολογικό για τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν σε ένα ευρύ φάσμα ηλικιών
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα παιδιά φτάνουν στα βασικά αναπτυξιακά ορόσημα σε διαφορετικές ηλικίες. Ακριβώς όπως είναι αναπτυξιακά φυσιολογικό για ένα μωρό να μάθει να περπατά στους 9 μήνες ή στους 15 μήνες, υπάρχει ένα τεράστιο εύρος από αυτό που είναι «φυσιολογικό» όταν τα παιδιά αρχίζουν να διαβάζουν. Δεν μπορείτε να αναγκάσετε ένα μωρό να περπατήσει στους 10 μήνες και ομοίως δεν μπορείτε να αναγκάσετε ένα μικρό παιδί να διαβάσει εάν ο εγκέφαλός του δεν είναι έτοιμος.
2. Έρευνες καταδεικνύουν ότι τα παιδιά που μαθαίνουν να διαβάζουν πιο νωρίς, τελικά δεν καταλήγουν να έχουν καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις από όσα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν καθυστερημένα.
3. Το παιχνίδι και η εξερεύνηση είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι ανάπτυξης του μυαλού των παιδιών
Αυτό είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο πρέπει αργότερα να οικοδομηθούν οι ακαδημαϊκές δεξιότητες των παιδιών. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά του νηπιαγωγείου πρέπει να συμμετέχουν σε ενεργό, πρακτικό παιχνίδι. Είναι λάθος να υποθέτουμε ότι η ουσιαστική μάθηση συμβαίνει στην πραγματικότητα μέσα σε σχολικές αίθουσες, όπου οι εκπαιδευτικοί ελέγχουν με ακρίβεια το περιεχόμενο της διδασκαλίας. Οι δεκαετίες έρευνας έχουν αποδείξει το αντίθετο: Τα παιδιά αποκτούν όλες τις πολύπλοκες δεξιότητες σε κρίσιμες γνωστικές ζώνες μέσα σε χαρούμενες τάξεις, γεμάτες άτυπες συζητήσεις και παιχνιδιάρικη εξερεύνηση.
Διαβάστε επίσης
Γιατί τα παιδιά με υψηλό δείκτη νοημοσύνης ζούνε περισσότερο;
Ο γιος Κύπριας παρουσιάστριας παρουσίασε δελτίο καιρού στον ΣΚΑΪ