Τετρακόσιοι είκοσι μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα για ναρκωτικά, λέει ο Υπ. Δικαιοσύνης

Τετρακόσιοι είκοσι μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα για ναρκωτικά, λέει ο Υπ. Δικαιοσύνης

Η Υπηρεσία Καταπολέμησης Ναρκωτικών (ΥΚΑΝ) έχει στείλει 420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα, ανέφερε σήμερα ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριος Χαρτσιώτης, σημειώνοντας πως το βάρος για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών στα σχολεία πέφτει στις πλάτες της Αστυνομίας.

Η Επιτροπή συζήτησε σήμερα, μετά τις καταγγελίες που έγιναν πριν μια βδομάδα σε κλειστή συνεδρία της, για την παραβατικότητα και τις εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία και το θέμα της στήριξης θυτών και θυμάτων. Στη συνεδρία συμμετείχε εκτός από τον κ. Χαρτσιώτη και η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου.

Ο Χαρτσιώτης ανέφερε, κατά τη συνεδρία, ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια από το Υπουργείο και από την Αστυνομία στα θέματα αυτά. Από την πλευρά της η κ. Μιχαηλίδου, σημείωσε ότι στις περιπτώσεις που αφορούν σεξουαλική κακοποίηση γίνονται άμεσα καταγγελίες στην Αστυνομία, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, ενώ στις περιπτώσεις διακίνησης ναρκωτικών, ακολουθούνται όλα τα πρωτόκολλα, με συμμετοχή των αρμόδιων συμβουλευτικών υπηρεσιών.

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης επεσήμανε ότι στα φαινόμενα εγκληματικότητας με ανηλίκους, εμπλέκονται πολλοί φορείς και υπογράμμισε την ανάγκη για συνεργασία, ώστε να υπάρξουν καλύτερα αποτελέσματα. Αναγνώρισε ότι υπάρχει πρόβλημα στα σχολεία με την παρουσία ναρκωτικών ουσιών και ανέφερε ότι η ΥΚΑΝ έχει συνδέσμους σχεδόν σε όλα τα σχολεία. Είπε, ακόμα, ότι από την ΥΚΑΝ στάλθηκαν 420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα.

Πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα;

Ο κ. Χαρτσιώτης είπε ότι το βάρος για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών στα σχολεία πέφτει στις πλάτες της Αστυνομίας, απαντώντας σε παρεμβάσεις και καταγγελίες Βουλευτών που ανέφεραν ότι το πρόβλημα των ναρκωτικών είναι ευρέως γνωστό στα σχολεία, και πως συχνά και γονείς και εκπαιδευτικοί διστάζουν να προχωρήσουν σε καταγγελίες, από φόβο για τη δική τους ασφάλεια.

Στη συνεδρία της Επιτροπής αναφέρθηκε ότι Βουλευτές γίνονται συχνά δέκτες καταγγελιών από διευθυντές σχολείων για διακίνηση ναρκωτικών και ότι υπάρχουν και καθηγητές που αναγκάζονται να κλειδώνουν σχολικές αίθουσες, γιατί μέσα σε αυτές φυλάσσονται τσάντες με μεγάλα ποσά που έχουν στην κατοχή τους όσοι εμπλέκονται σε τέτοιες δραστηριότητες.

Σε σχέση με την έλλειψη προσωπικού, ο κ. Χαρτσιώτης σημείωσε ότι οι διαδικασίες πρόσληψης δεν είναι ούτε εύκολες, ούτε γρήγορες, και ότι γι’ αυτό τον λόγο πρέπει οι εμπλεκόμενοι να βρίσκουν λύσεις ακόμα και με τα υφιστάμενα δεδομένα.

Ο Υπουργός αναφέρθηκε, ακόμα, στις διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη για την εφαρμογή της νομοθεσίας του 2021 για ανήλικους που βρίσκονται αντιμέτωποι με τον νόμο. Ανέφερε ότι έχει ήδη κατακυρωθεί η προσφορά σε ιδιώτη για οκτώ επιμελητές, σημειώνοντας ότι αναμένεται η εξέλιξη αυτή να έχει θετικές προεκτάσεις στην εφαρμογή της νομοθεσίας.

Στο μεταξύ, πρόσθεσε, έχουν γίνει εκπαιδεύσεις στους αστυνομικούς, που μέχρι τώρα εκτελούν καθήκοντα επιμελητή ανήλικου που είναι αντιμέτωπος με τον νόμο, καθώς και εκπαιδεύσεις στους ανακριτές για λήψη οπτικοπογραφημένων καταθέσεων, αλλά και σε άλλους λειτουργούς και δικαστές που ασχολούνται με υποθέσεις παιδιών.

Όσον αφορά τον χώρο κράτησης ανηλίκων, όπως αυτός προβλέπεται από τη νομοθεσία του 2021, ο Υπουργός είπε ότι έχει δοθεί προθεσμία μέχρι το 2026 για να ολοκληρωθεί ο χώρος αυτός. Σημείωσε, όμως, ότι ακόμα εκκρεμεί το κείμενο των κανονισμών για τη λειτουργία του χώρου, που θα είναι από ιδιώτη, υπό την ευθύνη του κράτους. Σχετικά με το θέμα αυτό, όπως είπε, θα υπάρξει συνάντηση με τον Γενικό Εισαγγελέα τις επόμενες μέρες, ώστε να απαντηθούν κάποια ερωτήματα.

Σε κάθε σχολείο σύνδεσμος με Αστυνομία

Πάντως, ο Αρχηγός της Αστυνομίας, Στέλιος Παπαθεοδώρου, ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ότι τα περιστατικά εγκληματικών πράξεων με εμπλεκόμενους ανήλικους μειώθηκαν από 496 το 2021 σε 393 το 2023. Σημείωσε, ακόμα, ότι σε κάθε σχολείο υπάρχει ένας σύνδεσμος με την Αστυνομία, για να μπορούν να αναφέρονται εμπιστευτικά τα περιστατικά διακίνησης ναρκωτικών και νεανικής παραβατικότητας. Όσον αφορά τις υποθέσεις που αφορούν σεξουαλική κακοποίηση ανήλικου, είπε ότι αυτές τις επιλαμβάνεται η Υπηρεσία Διαχείρισης Ευάλωτων Προσώπων.

Η Υπουργός Παιδείας υπογράμμισε κατά τη συνεδρίαση ότι υπάρχει πολύ σοβαρή νομοθεσία που διέπει τις υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης μαθητών και σημείωσε ότι στην πλειοψηφία τους αυτές αφορούν περιστατικά που λαμβάνουν χώρα στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των παιδιών.

«Η νομοθεσία υποχρεώνει οποιονδήποτε έχει έστω και υπόνοια εμπλοκής ανήλικου σε υπόθεση σεξουαλικής κακοποίησης, στη θέση είτε του θύματος είτε του θύτη, να καταγγείλει το περιστατικό απευθείας στην Αστυνομία», είπε η Υπουργός στις δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση. Η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας που παρουσιάστηκαν πρόσφατα, φαίνεται πως παιδιά και εκπαιδευτικοί σπάνε τη σιωπή τους και αναφέρουν τέτοια περιστατικά.

Πρόσθεσε ότι φαίνεται να λειτουργούν τα πρωτόκολλα και οι διαδικασίες στο πλαίσιο του σχολείου, σημειώνοντας ότι μετά την καταγγελία που γίνεται στην Αστυνομία, το «Σπίτι του Παιδιού» αναλαμβάνει με πολυθεματικές ομάδες, στις οποίες συμμετέχουν ειδικοί και εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι και άλλες υπηρεσίες, και η Αστυνομία, και αποφαίνονται κατά πόσο το θέμα είναι η σεξουαλική κακοποίηση όχι.

Εξάλλου, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφου σχετικά με καταγγελία που έγινε για σεξουαλική κακοποίηση, για την οποία προέκυψε κατόπιν διερεύνηση ότι ήταν άσεμνη επίθεση, η Υπουργός εξήγησε ότι δεν αναλαμβάνει να ερμηνεύσει το Υπουργείο αν ένα περιστατικό είναι σεξουαλική κακοποίηση ή όχι, αλλά οι ειδικοί.

Είπε, ακόμα, ότι το σχολείο εστιάζει ιδιαίτερα στο θέμα της ενημέρωσης των παιδιών, επεκτείνοντας τα προγράμματα αυτά ήδη στην προσχολική ηλικία, ενώ παράλληλα γίνεται ενημέρωση για τα πρωτόκολλά που πρέπει να ακολουθούνται από τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς σε κάθε περίπτωση. Πάντως, την ανάγκη πιο πρώιμης ενημέρωσης επεσήμανε και ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, ο οποίος ανέφερε στην Επιτροπή ότι τα παιδιά εκτίθενται σε κινδύνους και σε αθλητικά σωματεία.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου μετά τη συνεδρίαση, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι υπάρχει απόφαση για αύξηση των μελών της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης, ενώ αναγνώρισε ότι χρειάζονται περισσότεροι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι και σύμβουλοι στα σχολεία.

Κατά τη συνεδρίαση η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι ετοιμάζεται εναλλακτικό πρόγραμμα φοίτησης για παιδιά με ακραία παραβατική συμπεριφορά και ότι αυτό θα είναι έτοιμο εντός των επόμενων εβδομάδων, ενώ ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Παύλος Μυλωνάς, ανέφερε στις δηλώσεις του, μετά τη συνεδρίαση, ότι αυτό αναμένεται να τεθεί ενώπιον της Βουλής μέχρι τον Ιούνιο.

Σε ερώτηση για τη στάση που τηρεί το Υπουργείο Παιδείας στο γεγονός που αναφέρθηκε στη συνεδρίαση, ότι εκπαιδευτικοί διστάζουν να προβούν σε καταγγελίες από φόβο για την ασφάλειά τους, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι τα στοιχεία δείχνουν πως αυτό αλλάζει και το Υπουργείο ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να καταγγέλλουν οτιδήποτε τους φαίνεται περίεργο, προσθέτοντας ότι γι’ αυτό το σκοπό υπάρχει ηλεκτρονική πλατφόρμα στα σχολεία για να δηλώνονται περιστατικά βίας. Πρόσθεσε ότι στο παρελθόν δεν γινόταν αυτό, για να μην υπάρξει κακή εικόνα για το σχολείο.

Σε ερώτηση σχετικά με τις αναφορές που έγιναν στην Επιτροπή για διακίνηση ναρκωτικών έξω από δημοτικά σχολεία, η Υπουργός είπε ότι υπάρχουν πυρήνες εκπαιδευτικοί σε επαφή με την Αστυνομία, η οποία εστιάζει σε σχολεία υψηλού κινδύνου. Είπε, τέλος ότι δεν βοηθάει ούτε να μεγαλοποιούνται οι καταστάσεις, όπως ούτε και να συγκαλύπτονται.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας, Γιάννης Νικολαϊδης, είπε ότι οι εξελίξεις στην κοινωνία έχουν φέρει τους λειτουργούς των υπηρεσιών ακόμα και σε σημείο σωματικής εξάντλησης. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, απαντώντας στην παρατήρησή του αυτή, είπε ότι είναι ευθύνη της πολιτείας να δώσει προτεραιότητα στις ανάγκες που υπάρχουν και ότι πρέπει τα αιτήματα να υποβάλλονται ευθαρσώς στους πολιτικούς προϊστάμενους των υπηρεσιών.

Ο κ. Μυλωνάς, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, χαρακτήρισε ως ανησυχητικό το γεγονός ότι δεν αναδείχθηκε ως πολύ σοβαρό το πρόβλημα της εγκληματικότητας στα σχολεία, όπως επίσης και το γεγονός ότι φαίνεται να αυξάνονται οι καταγγελίες για διακίνηση ναρκωτικών σε δημοτικά σχολεία. Ως θετική εξέλιξη σημείωσε το γεγονός ότι αναμένεται σύντομα η παρουσίαση του προγράμματος εναλλακτικής φοίτησης, για την προστασία και στήριξη και των δραστών, αλλά και των θυμάτων παραβατικών ενεργειών.

Συνεργασίες για αντιμετώπιση του προβλήματος

Υπογράμμισε, ακόμα, την ανάγκη συνεργασίας όλων των Υπουργείων και των φορέων για την αντιμετώπιση του προβλήματος, λέγοντας ότι για τον λόγο αυτό ζητήθηκε από το Προεδρικό να αναλάβει τον συντονισμό. Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο κ. Μυλωνάς αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι το 2021 ψηφίστηκε νομοθεσία για την αυτονόμηση των σχολείων, η οποία αν είχε εφαρμοστεί θα είχε συμβάλει, όπως είπε, στην καλύτερη προετοιμασία των σχολικών κοινοτήτων για να αντιμετωπίζουν τα οποιαδήποτε προβλήματα.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, επεσήμανε ότι βαραίνει όλες τις πλευρές η διασφάλιση λειτουργίας των σχολείων σε ένα υγειές περιβάλλον, λέγοντας ότι είναι σε ισχύ νομοθεσίες και μηχανισμοί, καθώς και η Εθνική Στρατηγική για τη βία και την παραβατικότητα στα σχολεία από το 2018, και ότι αναμένεται η επικαιροποίηση της.

«Θεωρούμε απαραίτητη την ενίσχυση στελέχωσης των αρμοδίων υπηρεσιών και την διερεύνηση του ενδεχόμενου για υποστηρικτικό προσωπικό στα σχολεία στον τομέα αυτό», είπε ο κ. Κάρουλλας, και πρόσθεσε ότι και η οικογένεια πρέπει να ενδυναμωθεί. Σημείωσε ότι αναμένεται ενημέρωση για τη δημιουργία και λειτουργία χώρων σωφρονισμού και καθοδήγησης των παιδιών, αλλά και για τα όποια νομοθετικά κενά μπορεί να υπάρχουν.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του υπογράμμισε την έλλειψη προσωπικού σε μία σειρά από υπηρεσίες, όπως η Υπηρεσία Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, η Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο, η Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης. Χαρακτηριστικά, ανέφερε ότι σήμερα ένας εκπαιδευτικός ψυχολόγος αναλογεί σε 1.800 μαθητές, επισημαίνοντας τις συνέπειες που έχει αυτό στο έργο του.

Είπε ότι θέση του ΑΚΕΛ είναι η διαμόρφωση μιας ανοικτής δομής χειρισμού παιδιών με ακραία παραβατική συμπεριφορά, με στόχο την εξειδικευμένη ψυχολογική, ψυχιατρική αν χρειάζεται, και παιδαγωγική στήριξη τους και την ομαλή επανένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη να δοθεί έμφαση στην πρόληψη.

«Θα πρέπει να κτυπηθούν οι γενεσιουργές αιτίες του προβλήματος, οι οποίες είναι οι κακές κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν, ότι πολλά παιδιά υφίστανται τη χειρότερη μορφή βίας που είναι η φτώχεια, ότι άλλα παιδιά είναι σε ‘προβληματικές’ οικογένειες και άλλα αντιμετωπίζουν διάφορα κοινωνικά, οικογενειακά και άλλα προβλήματα», είπε.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι δεν είναι ικανοποιητικό το αποτέλεσμα των προσπαθειών που γίνονται από τις υπηρεσίες. Σημείωσε, όμως, ότι οι συνεδρίες της Επιτροπής «ήταν εξαιρετικά χρήσιμες γιατί κινητοποιήσαμε και βάλαμε σε εγρήγορση τους αρμόδιους Υπουργούς για εφαρμογή της νομοθεσίας του 2021 που προνοεί τι πρέπει να κάνει το κάθε Υπουργείο και η κάθε υπηρεσία».

Ικανοποίηση εξέφρασε για την πρόσληψη οκτώ επιμελητών ενηλίκων και για τα σχέδια πρόληψης από την προσχολική ηλικία, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη συντονισμού και σημείωσε τις ενέργειες του Υφυπουργείου Πρόνοιας για δύο κέντρα ημέρας. Στόχος της Επιτροπής Παιδείας, όπως είπε, είναι όσα συζητήθηκαν να υλοποιηθούν. Αναφέρθηκε, τέλος, στο θέμα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, λέγοντας ότι είναι απόλυτη αναγκαιότητα ο διορισμός ειδικών ψυχολόγων σε κάθε μεγάλο σχολείο ή σε γειτονικά σχολεία.

Σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση, ο ανεξάρτητος Βουλευτής, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, εξέφρασε απαισιοδοξία για την εξεύρεση λύσεων, και είπε ότι η παρουσία αστυνομικών στα σχολεία μπορεί να πυροδοτεί την αντίδραση των παιδιών, ενώ πρόσθεσε ότι δεν επιλύεται το πρόβλημα ούτε με αύξηση ψυχολόγων, ούτε με αύξηση κοινωνικών λειτουργών. Εντόπισε λύσεις στην αυτονόμηση των σχολείων και υπερθεμάτισε τη απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία.

Διαβάστε επίσης

Το παιδικό μιούζικαλ Χάνσελ & Γκρέτελ έρχεται στην Κύπρο

Εποχικές λοιμώξεις: Πρόληψη και αντιμετώπιση