Social media: 7 στα 10 παιδιά κάνουν χρήση από πολύ μικρή ηλικία

Προβληματισμό προκαλούν τα στοιχεία έρευνας που θέλει 7 στα 10 παιδιά να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης σε μη επιτρεπτή ηλικία και να έχουν δεχθεί σεξουαλική παρενόχληση μέσω διαδικτύου, χωρίς να έχουν αναφέρει πουθενά το περιστατικό.

Τα παραπάνω και μερικά ακόμη πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσιάστηκαν σε ημερίδα το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα “Μελίνα Μερκούρη” του δήμου Καλαμαριάς στη Θεσσαλονίκη και στην οποία συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες από 17 γυμνάσια και λύκεια της Θεσσαλονίκης, ενώ ομιλήτρια ήταν η ευρωβουλευτής της ΝΔ και “Πρέσβειρα για Ασφαλές Διαδίκτυο”, Μαρία Σπυράκη.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας τονίστηκε η υπερβολική χρήση του ίντερνετ από τα παιδιά καθώς το 34% νιώθει ότι παραμελεί τις δραστηριότητές του για χάρη του ψηφιακού κόσμου.

Δεν παραδέχονται εθισμό τα παιδιά

Μόλις ένα 4% παραδέχεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο ενώ ένα 20% απαντά ότι δεν ξέρει αν έχει εθιστεί. Αίσθηση επίσης προκαλεί η παραδοχή από τα παιδιά ότι σχεδόν οι μισοί γονείς δε θέτουν όρια όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου.

“Είναι αλήθεια ότι το διαδίκτυο έχει καθιερωθεί σαν αξιόπιστη και σωστή πηγή πληροφόρησης. Όμως, εκτός απ’ τα καλά που φέρνει στη ζωή μας, κρύβει και κινδύνους, κυρίως για τα παιδιά”, ανέφερε η κ.Σπυράκη στη διάρκεια της τοποθέτησης της προς τους μαθητές, προσθέτοντας πως “πολλοί γονείς δεν έχουν ακόμη αντιληφθεί ότι χρειάζεται προσοχή, επίβλεψη και καθοδήγηση για τα παιδιά τους σε θέματα που αφορούν το διαδίκτυο. Οι γονείς δεν πρέπει να επαναπαύονται, γιατί είναι αδύνατο να γνωρίζουν τι μπορεί να συμβαίνει ή να λέγεται στους διάφορους τρόπους επικοινωνίας που διεξάγονται μέσα σε αυτό”.

Σερφάρουν χωρίς επίβλεψη

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 83% των παιδιών δηλώνει ότι “σερφάρει” χωρίς την επίβλεψη των γονιών του, ενώ όπως προκύπτει από τις απαντήσεις σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν θέτουν όρια στα παιδιά τους όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου αλλά και τον χρόνο παραμονής στον ψηφιακό κόσμο.

Η πλειοψηφία των παιδιών (58%) δηλώνουν ότι έμαθαν μόνα τους να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και μόλις ένα 4% πως το έμαθε στο σχολείο από κάποιον εκπαιδευτικό. Παρά το γεγονός ότι δηλώνουν αυτοδίδακτα θεωρούν ότι γνωρίζουν πως να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια και μόνο το 12% δηλώνει λίγο ή καθόλου ενημερωμένο.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τον διαδικτυακό κόσμο κυρίως για να μιλάνε με τους φίλους τους (36%), να βλέπουν ταινίες ή να ακούν μουσική (33%), να παίζουν παιχνίδια (24%). Επιπλέον, το 58% δηλώνει ότι μπορεί να ξεχωρίσει μια αληθινή είδηση από μια ψευδή. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασχολείται μέχρι δύο ώρες την ημέρα το 63% των παιδιών.

Το 13% φτάνει τις 3 – 4 ώρες, ενώ το 9% περνάει περισσότερες από 4 ώρες. Βέβαια, τα Σαββατοκύριακα αυξάνεται το ποσοστό των παιδιών που ασχολούνται πάνω από τέσσερις ώρες στα social media φτάνοντας το 15%.

Πολλές ώρες η καθημερινή χρήση

Με τα διαδικτυακά παιχνίδια σε καθημερινή βάση έως 2 ώρες ασχολείται το 57%. Τις 3 έως 4 ώρες την ημέρα φτάνει το 9% και περισσότερες από τέσσερις ώρες απασχολείται το 7%. Το ποσοστό των παιδιών που παίζουν περισσότερες από 4 ώρες κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου διπλασιάζεται και φτάνει το 15%.

Η υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Κατερίνα Ψαρουδάκη, από τη δική της πλευρά μιλώντας στην ημερίδα αναφέρθηκε κυρίως στους “χρυσούς κανόνες ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο”. Όπως είπε, “καθώς περνούν τα χρόνια η ηλικία των παιδιών που μπαίνει στο διαδίκτυο θα είναι ολοένα και μειούμενη”.

Επίσης, πέρα από τις ομιλίες, οι μαθητές και μαθήτριες των 17 σχολείων, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν τις εργασίες που έκαναν για την ασφαλή πλοήγηση και ακολούθησαν βραβεύσεις. Οι εκπρόσωποι των σχολείων που βραβεύτηκαν θα μεταβούν στις Βρυξέλλες όπου η κ.Σπυράκη θα τους ξεναγήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Τα παραπάνω ποσοστά αποτελούν αποτέλεσμα έρευνας που έγινε σε δείγμα 14.000 μαθητών από 400 σχολεία της χώρας.

Σημειώνεται πως αυτό το διάστημα “τρέχει” νέα έρευνα, αυτή τη φορά σε 600 σχολεία σε όλη την Ελλάδα, και πάλι υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Θέμα είναι “Τα κοινωνικά δίκτυα και τα διαδικτυακά παιχνίδια”. Οι μαθητές θα απαντήσουν σε ερωτηματολόγια έως το τέλος του χρόνου και τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα το Φεβρουάριο του 2020.