Πώς μαθαίνουμε τα κλάσματα στα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Τα παιδιά προδημοτικής ή προσχολικής ηλικίας μπορούν να μάθουν εύκολα την έννοια των ισοδύναμων κλασμάτων χωρίς απαραίτητα να αναφερθούμε στις λέξεις: κλάσματα, ισοδύναμα.

Τα παιδιά φτιάχνουν τον κύκλο με τα κομμάτια που είναι στο καλάθι. Κάθε κύκλος φτιάχνεται με διαφορετικό χρώμα. Είναι σαν παιχνίδι παζλ. Μπορεί να τα φτιάχνουν χωριστά ή όλα μαζί (ο ένας κύκλος πάνω από τον άλλο), σαν πύργος.

Εάν το παιδί ξέρει να μετρά μέχρι το 12 και αναγνωρίζει τους αριθμούς 1-12, τότε μπορούμε να ονομάσουμε τα κλάσματα: π.χ. αυτό είναι το ένα δεύτερο, το ένα τρίτο, το ένα τέταρτο κ.τ.λ. δείχνοντας τον αριθμό που αναγράφεται σε κάθε κλάσμα, ώστε το παιδί όταν βλέπει τον αριθμό να αναγνωρίζει το κλάσμα.

Φτιάχνουμε το ολόκληρο με τα τρίτα, τέταρτα, έκτα κ.τ.λ. και μετράμε τα κομμάτια κάθε κύκλου.

Έπειτα, μιλάμε στο παιδί για το ολόκληρο και το μισό. Δείχνουμε το ολόκληρο και φτιάχνουμε το ολόκληρο με δύο μισά. Αφού το παιδί ξέρει να μετράει μέχρι το 10 ή 12, το ρωτάμε ποιο είναι το μισό του αριθμού 2 ή του 6 ώστε να εξοικειωθεί με την έννοια του μισού.

Συνεχίζουμε με μεγαλύτερους αριθμούς που ξέρει το παιδί. Εάν το παιδί δυσκολεύεται να βρει το μισό του αριθμού που ζητήσαμε, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σπίρτα ή φασόλια για να διευκολύνουμε το παιδί να μοιράσει τον αριθμό στα δύο μέρη.

Όταν κατακτήσει και αυτό το στάδιο, φτιάχνουμε το ολόκληρο με ένα μισό (1/2) και το άλλο μισό με πιο μικρά κλάσματα όπως τα τέταρτα, τα έκτα, τα όγδοα, τα δέκατα και τα δωδέκατα.

Το επόμενο βήμα είναι να μιλήσουμε για τα ισοδύναμα κλάσματα. Λέμε λοιπόν βλέποντας αυτό που έφτιαξε το παιδί με το 1/2 και τα πιο μικρά κλάσματα: το 1/2 είναι ίσο με τα 2/4, τα 3/6, 4/8, 5/10 και 6/12.

Μια άλλη δραστηριότητα είναι η πρόσθεση ή αφαίρεση κλασμάτων. Παίρνουμε για παράδειγμα τα τέσσερα τέταρτα και λέμε: Έχουμε ένα τέταρτο. Πόσα τέταρτα θα έχω εάν προσθέσω ακόμα δυο; Ή έχω τέσσερα τέταρτα. Πόσα θα μείνουν εάν αφαιρέσω τα δύο;

Οι πιο πάνω δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από παιδιά δημοτικού.

Το υλικό μπορείτε να το προμηθευτείτε από καταστήματα με σχολικά είδη, το διαδίκτυο ή ακόμη να το φτιάξετε μόνοι σας με αφρώδες φύλλα ή πλαστικοποιημένα χρωματιστά χαρτονάκια.

Iria Writes