Η Κύπρος αλλάζει: Νέοι ποδηλατόδρομοι στη Λευκωσία – Νέες υποδομές για τους πολίτες στη Λεμεσό

Σε τροχιά αλλαγών βρίσκεται το νησί μας με τα σχέδια για Λευκωσία και Λεμεσό να έχουν ήδη τεθεί επί τάπητος.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δημιουργία ποδηλατοδρόμων και όχι μόνο στη Λευκωσία και νέες υποδομές για τους κατοίκους της Λεμεσού.

Με δύο παράλληλους διαγωνισμούς το υπουργείο Μεταφορών, προχωρεί στην υλοποίηση της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων που θα συνδέσουν το ένα άκρο της Λευκωσίας – την Έγκωμη και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, με το άλλο της άκρο, την οδό Αγ. Ιλαρίωνος και το Γραμμικό Πάρκο, στο Καϊμακλί, όπως και στήσιμο ποδηλατικής υποδομής που θα ξεκινά από το Μετόχι του Κύκκου στην Έγκωμη και θα καταλήγει στην Πλατεία Σολωμού.

Πρόκειται για δύο έργα, που συγχρηματοδοτούνται σε μεγάλο ποσοστό από το Ταμείο Συνοχής των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για τις ποδηλατικές υποδομές που θα συνδέσουν το Μετόχι της Έγκωμης με την Πλατεία Σολωμού, που είναι μέρος του σχεδιασμού για ποδηλατική σύνδεση μεταξύ όλων των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων της πρωτεύουσας, έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών.

Σύνδεση Πανεπιστημίων με Κέντρο της Πόλης

Το έργο αφορά την κατασκευή ποδηλατικής υποδομής που συνδέει τα Πανεπιστήμια της Λευκωσίας με το Κέντρο της Πόλης. Το έργο στο μεγαλύτερο μέρος του εμπίπτει στα όρια του Δήμου Λευκωσίας, ενώ το υπόλοιπο μέρος του εμπίπτει στα όρια του Δήμου Έγκωμης.
Η υποδομή έχει μήκος της τάξης των 3,5 χλμ. Το μεγαλύτερο μήκος της ποδηλατοδιαδρομής θα είναι πάνω στο υφιστάμενο οδόστρωμα. Το υπόλοιπο μήκος της ποδηλατοδιαδρομής, που δεν είναι πάνω στο υφιστάμενο οδόστρωμα, βρίσκεται μέσα στο Δημόσιο Κήπο Λευκωσίας μέχρι τον κυκλικό κόμβο Μάρκου Δράκου και πάνω σε πεζοδρόμια.
Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης η κατασκευή μίας γέφυρας, μήκους 20 μ., πάνω από τον Πεδιαίο Ποταμό, για χρήση μόνο από πεζούς και ποδηλάτες, που θα συνδέει την οδό Γλάδστωνος με την οδό Δήμου Ηροδότου.
Να σημειωθεί ότι στη Λεωφόρο Λόρδου Βύρωνος προβλέπεται κατεδάφιση και απομάκρυνση υφιστάμενης νησίδας. Υπάρχουν προβλέψεις για προστασία υφιστάμενων θάμνων, στην οδό Νεχρού, αλλά και για μεταφύτευση υφιστάμενης φοινικιάς επί της οδού Αιγύπτου σε νέα θέση.
Σε σημεία διαβάσεων πεζών και φώτων τροχαίας θα τοποθετηθούν νέα συστήματα, που θα περιλαμβάνουν και κουμπί και ενδείξεις για ποδηλάτες ώστε να διασταυρώνουν με ασφάλεια, όπως και φωτισμό στα σημεία που δεν υπάρχει κατά μήκος της διαδρομής.

Το συνολικό κόστος του έργου

Το συνολικό κόστος, υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί κοντά στα €2 εκατ., εκ των οποίων το 85% θα προέλθουν από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατά 15% από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Το δεύτερο έργο ποδηλατικών υποδομών που προωθείται και για το οποίο προκηρύχθηκε επίσης τις τελευταίες μέρες διαγωνισμός, αφορά το στάδιο της μελέτης για κατασκευή ποδηλατικής υποδομής – επίσης στο πλαίσιο διασύνδεσης των Πανεπιστημίων της πρωτεύουσας με το κέντρο της πόλης.
Αφορά την Γ’ φάση και προβλέπεται η ολοκληρωμένη μελέτη για σύνδεση της λεωφόρου Σαλαμίνος και του Γραμμικού Πάρκου Καϊμακλίου και των οδών Αγ. Ιλαρίωνος και Συνεργασίας.
Οι διαγωνισμοί και για τα δύο έργα λήγουν εντός Ιανουαρίου 2020.

Η Ανάπλαση της Λευκωσίας

Στο στάδιο της προεργασίας βρίσκεται το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λεμεσού (ΣΒΑΚ).

Όπως ανέφερε στην Offsite ο συγκοινωνιολόγος του Τμήματος Δημοσίων Έργων και συντονιστής του ΣΒΑΚ, Δημήτρης Δημητρίου, η προεργασία αφορά τη σύσταση των Επιτροπών που θα είναι υπεύθυνες για την υλοποίηση του έργου. Οι Επιτροπές που θα συσταθούν θα είναι τρεις. Θα υπάρχουν τριών επιπέδων Επιτροπές. Π.χ στην πρώτη Επιτροπή αναμένεται να συμμετέχουν οι Δήμαρχοι, το Υπουργείο. Η δεύτερη θα αφορά την τεχνική επιτροπή (πολεοδόμηση κτλ) και η τρίτη τους εμπλεκόμενους φορείς όπως Συντεχνίες, οι κάτοικοι του κέντρου κτλ.

Αυτή τη στιγμή γίνονται επίσης συζητήσεις ώστε να δοθεί προτεραιότητα για τον κεντρικό σταθμό λεωφορείων που προβλέπεται να γίνει στο κέντρο της πόλης απέναντι από το ΤΕΠΑΚ. ‘’Γίνεται μια συζήτηση με τον Δήμο για να βρεθεί μια λύση’’. Σε ότι αφορά το συγκεκριμένο θέμα μέχρι το καλοκαίρι του 2020 θα πρέπει να βρεθεί μια λύση ώστε να μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί ο νέος σταθμός. Κεντρικός Σταθμός Λεωφορείων (ΚΣΛ)

Ο ΚΣΛ προτάθηκε να χωροθετηθεί στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους στο ιστορικό κέντρο της Λεμεσού. Ο σταθμός θα είναι ο τερματικός σταθμός για 15 διαδρομές λεωφορείων: την κεντρική διαδρομή , 7 πρωτεύουσες διαδρομές και 7 δευτερεύουσες. Αυτές οι 15 διαδρομές θα εξυπηρετήσουν τον κεντρικό σταθμό σε συχνότητα 10 λεπτών. Ο ΚΣΛ θα επιτρέψει στους επιβάτες τη μετεπιβίβαση μεταξύ δύο ακτινικών γραμμών με ομαλή αλλαγή μιας στάσης και με σύντομους χρόνους αναμονής.

6 Δήμοι και 11 κοινότητες επωφελούνται

Υπενθυμίζεται ότι η περιοχή μελέτης περιλάμβανε έξι δήμους και έντεκα κοινότητες που από κοινού συνθέτουν την «ευρύτερη» αστική περιοχή της Λεμεσού. Αυτή η περιοχή μελέτης καλύπτει μια συνολική έκταση 222,5 τ.χλμ. με πληθυσμό περίπου 205.000 κατοίκους.

Ο συνολικός στόχος για την ανάπτυξη του Σχεδίου Αειφόρου Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη και την ευρύτερη αστική περιοχή της Λεμεσού είναι να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής. «Η Λεμεσός όπως και οι υπόλοιπες πόλεις της Κύπρου είναι εξαρτημένες από το αυτοκίνητο με 92% στη χρήση του.

Αυτό πρέπει να αλλάξει. Θα πρέπει να πάμε σε χρήση εναλλακτικών μέσων διακίνησης όπως είναι το λεωφορείο, το ποδήλατο και φυσικά το περπάτημα αλλά και να δημιουργηθούν κι άλλες υποδομές που υποβοηθούν τη διακίνηση με αυτά τα μέσα», τονίζει ο κ. Δημητρίου.