Ανεπαρκής η εκπαίδευση ξένων γλωσσών στα κυπριακά σχολεία

 
Από την Ελένη Χαλλουμά, καθηγήτρια Αγγλικών 

Δεν νοείται σύγχρονο σχολείο του 21ου αιώνα, στην πολυπολιτισμική Κύπρο που βασίζεται στον τουρισμό και στην παροχή υπηρεσιών και αποτελεί κομμάτι του παγκοσμιοποιημένου κόσμου, να στερεί το δικαίωμα στους μαθητές του να μάθουν ξένες γλώσσες.

Η διδασκαλία και εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας, ως πρώτης διεθνούς γλώσσας, με τη Νέα Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση είναι ελλιπής και ανεπαρκής. Τα Αγγλικά στο δημόσιο σχολείο διδάσκονται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δύο περιόδους σε όλες τις τάξεις (ενώ θα ήταν ορθότερο η διδασκαλία να ξεκινούσε με λιγότερες ώρες που θα αυξάνονταν σταδιακά στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, όπου οι μαθητές είναι πιο ώριμοι μαθησιακά). Επίσης η διδασκαλία της γλώσσας γίνεται από μη πτυχιούχους Αγγλικούς (που ούτε καν εξετάζονται στα Αγγλικά προτού φοιτήσουν στα ΑΕΙ, βάση της ΝΕΜ), ενώ θα ήταν πιο αποτελεσματικό αν η διδασκαλία γινόταν από πτυχιούχους Αγγλικούς.

Στην συνέχεια τα Αγγλικά διδάσκονται τρεις περιόδους στην Α’ και Β’ τάξη του Γυμνασίου και δύο περιόδους στις υπόλοιπες τάξεις της Μέσης Εκπαίδευσης. Να τονίσουμε ότι η Γ΄ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου είναι οι τάξεις που παρακολουθούν συχνά σεμινάρια επαγγελματικού προσανατολισμού κ.α. με αποτέλεσμα κάποιους φορές το μάθημα να διδάσκεται μόνο μια περίοδο την βδομάδα! Όλα τα μαθήματα γλώσσας απαιτούν σταθερή συνοχή για την επίτευξη των στόχων τους, καθώς επίσης πολύωρη εξάσκηση στις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες: Ανάγνωση, Γραφή, Ακρόαση και Ομιλία. Με τις ελάχιστες ώρες διδασκαλίας/εκμάθησης, και τις τάξεις των 25 μαθητών, ως επί το πλείστον, αυτό καθίσταται αδύνατον.

Στο Νέο Λύκειο πάλι όπου στα χαρτιά οι μαθητές φαίνεται να έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν την εκμάθηση και άλλων ξένων γλωσσών, αυτό είναι ανέφικτο για τους περισσότερους μαθητές, αφού μόνο τέσσερα μαθήματα ενισχυμένα μπορούν να επιλέξουν. Ως εκ τούτου οι επιλογές τους εξαντλούνται με τα τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα που επιλέγουν για πρόσβαση στα ΑΑΕΙ.

Οι γονείς βέβαια (αν και φορολογούνται για τη παροχή από το κράτος «δωρεάν παιδείας») αναγνωρίζουν την σημασία των γλωσσών για το επαγγελματικό, και όχι μόνο, μέλλον των παιδιών τους, για αυτό και όσοι μπορούν οικονομικά, επενδύουν στα ιδιωτικά σχολεία ή στα φροντιστήρια για να εξασφαλίσουν τα παιδιά τους. Είναι εγκληματικό για ένα κράτος δικαίου να στερεί τη Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση από την πολύγλωσση παιδεία.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Σε έναν κόσμο ιδιαίτερα ευμετάβλητο και ανταγωνιστικό, η γνώση γλωσσών είναι πραγματικά ένα εφόδιο για την ζωή». H «Επικοινωνία στις Ξένες Γλώσσες” αποτελεί μια από τις οκτώ βασικές ικανότητες που έχουν προσδιοριστεί σε επίπεδο ΕΕ, και οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα συνδυασμό γνώσεων, δεξιοτήτων και συμπεριφορών, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για την ατομική ολοκλήρωση και εξέλιξη, την ενεργοποίηση του πολίτη, την κοινωνική ένταξη και την απασχόληση.

Για να έχουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα οι νέοι μας να αποδείξουν ότι μπορούν «να σταθούν ισότιμα στο διεθνές και ευρωπαϊκό σκηνικό της Κύπρου μας[1]» χρειάζονται κύριε πρόεδρε της ΟΕΛΜΕΚ και την πολύγλωσση παιδεία! (Απλά να αναφέρουμε τον ενεργό ρόλο που έπαιξε και παίζει η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ για να έχουμε σήμερα εκπαίδευση χωρίς ξένες γλώσσες με την συμβολή της στην συγγραφή της Τελικής Πρότασης για την Αναδόμηση/Αναδιαμόρφωση του Ωρολογίου Προγράμματος Σπουδών των Σχολείων Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, αργότερα με την έγκριση της εφαρμογής της ΝΕΜ και τώρα με την παρακολούθηση της εφαρμογής της ΝΕΜ.)

Θα ήταν σοφότερο το ΥΠΠ να ξεκινήσει μετρώντας τους δείκτες ανεπάρκειας και αποτυχίας στις ξένες γλώσσες και να διορθώσει τις ελλείψεις και στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν με την ΝΕΜ προτού θυματοποιήσουμε μια ακόμη γενιά μαθητών ως πειραματόζωα.

Πηγή: paideia-news.com