Ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγω όταν θηλάζω; Η παιδίατρος απαντά

Το να μεγαλώνεις το παιδί σου με τη δική σου τροφή είναι ένα υπέροχο αίσθημα και αυτό το βιώνεις μέσα από το θαύμα του μητρικού θηλασμού.

Αδιαμφισβήτητα το μητρικό γάλα είναι η ιδανικότερη τροφή για το παιδί σας το πρώτο εξάμηνο της ζωής.

Πολλές φορές όμως αναρωτιέστε αν η διατροφή σας ή ο τρόπος ζωής σας επηρεάζει τη σύσταση του μητρικού γάλακτος και ποια είδη τροφών είναι καλύτερα να καταναλώνετε αλλά και τι να αποφεύγετε.

Πολλές συμβουλές πλανώνται για το τι πρέπει να τρώει μια μάνα που θηλάζει αλλά οι περισσότερες  δεν είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες.

Η γιαγιά λέει «μην τρως φασόλια γιατί θα κάνει πονάκια το μωρό στην κοιλιά». 

Η θεία λέει «μην τρως πορτοκάλια γιατί θα ξινίσει το γάλα σου».

Ακούγοντας αυτά η μάνα που θηλάζει αγχώνεται και δεν ξέρει ποιο είναι το σωστό.  Ηρεμήστε! Ο χρυσός κανόνας για τη διατροφή της θηλάζουσας μάνας είναι απλός: Ισορροπημένη, υγιεινή διατροφή με όλα τα είδη τροφών.  

Η Δρ. Ελισάβετ Ευσταθίου, Παιδίατρος, γράφει για την κατανάλωση τροφών που χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή κατά τη διάρκεια του θηλασμού:

Υπάρχουν τροφές που πρέπει να αποφεύγω όταν θηλάζω;

Δεν υπάρχει λόγος να κάνετε διαιτητικούς περιορισμούς.  Κατά τη διάρκεια του θηλασμού μπορεί να διαπιστώσετε ότι κάποιο τρόφιμό που φάγατε μπορεί να σχετίζεται με κάποιο σύμπτωμα που εμφάνισε το μωρό σας.

Συμπτώματα μπορεί να είναι κοκκινίλες στο σώμα, έντονο κλάμα που δεν οφείλεται σε άλλη αιτία, εμετοί κλπ.

Σε αυτές τις περιπτώσεις αποφύγετε το συγκεκριμένο τρόφιμο για την επόμενη βδομάδα για να δείτε τη διαφορά στη συμπεριφορά του παιδιού σας.  Ακολούθως μπορείτε να το ξαναδοκιμάσετε σε μικρή ποσότητα για να δείτε εάν εμφανιστούν τα συμπτώματα ξανά.

Δεν χρειάζεται να τρώτε συγκεκριμένα φαγητά για την αύξηση της παραγωγής γάλακτος.  Οι θηλαστικές κινήσεις του βρέφους είναι αυτές που δίνουν το σήμα για την παραγωγή γάλακτος.

Πολλές φορές συζητείτε η αποφυγή τροφών όπως το κρεμμύδι, το λάχανο, η φράουλα, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, το καλαμπόκι, τα αυγά.  Δεν έχει τεκμηριωθεί από καμία επιστημονική έρευνα ότι τα τρόφιμα αυτά πρέπει να μην τα καταναλώνετε όταν θηλάζετε.

Μεγάλη συζήτηση γίνεται επίσης για την κατανάλωση ψαριού και καφέ από την θηλάζουσα. Η παιδίατρος σημειώνει:

Μπορώ να τρώω ψάρι όταν θηλάζω και ποιο είδος;

  • Tα θαλασσινά είναι άριστη πηγή πρωτεϊνών και ω3-λιπαρών οξέων. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά την κατανάλωση 200-300 mg ω3-λιπαρών οξέων ημερησίως.
  • Βέβαια τα θαλασσινά μπορεί να περιέχουν  υδράργυρο σε ποικίλες ποσότητες ανάλογα με το είδος τους.  Ο υδράργυρος  διαπερνά στο μητρικό γάλα και μπορεί να εκθέσει το βρέφος σε κίνδυνο αναπτυξιακών προβλημάτων του νευρικού συστήματος.
  • Καταναλώνετε ψάρια που περιέχουν μικρές ποσότητες υδραργύρου.  Τέτοιου είδους ψάρια αποτελούν οι γαρίδες, η ρέγγα, ο σολομός, ο κονσερβοποιημένος άσπρος τόνος.  Συστήνεται να καταναλώνετε δύο μεσαίες μερίδες ψαριών τη βδομάδα.
  • Ο οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων (FDA) συνιστά στις μητέρες που θηλάζουν να μην καταναλώνουν θαλασσινά που περιέχουν μεγάλες ποσότητες υδραργύρου. Συγκεκριμένα να μην καταναλώνουν  ξιφία, σκουμπρί, γλώσσα, καρχαρία.
  • Ελέγξτε τις τοπικές συμβουλές σχετικά με την ασφάλεια των ψαριών που αλιεύονται από την οικογένεια και τους φίλους σας από τοπικές λίμνες και ποτάμια (www.epa.gov/waterscience/fish/). Εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμες συμβουλές, μπορείτε να καταναλώνετε ένα γεύμα τη βδομάδα ψαριών που αλιεύονται από τοπικά νερά, αλλά δεν πρέπει να καταναλώνετε άλλα ψάρια κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας.

Μπορώ να πίνω καφέ όταν θηλάζω;

Οι περισσότερες γυναίκες που θηλάζουν μπορούν να πίνουν μέτρια ποσότητα καφεΐνης χωρίς να επηρεάζονται τα βρέφη τους. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ορίζει ως μέτρια πρόσληψη καφεΐνης δύο έως τρία φλιτζάνια καφεϊνούχου ποτού την ημέρα.

Ωστόσο, μερικά μικρά βρέφη είναι ευαίσθητα στην καφεΐνη και γίνονται ευερέθιστα ή έχουν δυσκολία στον ύπνο, ακόμη και σε μικρές ποσότητες καφεΐνης. Η ευαισθησία του βρέφους στην καφεΐνη συνήθως μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, επειδή η κάθαρση της καφεΐνης είναι αρχικά αργή στα νεογνά, αλλά αυξάνεται και φτάνει στα επίπεδα κάθαρσης των ενηλίκων κατά τους τρεις έως πέντε μήνες ζωής.

πηγή: paidiatros.com