Χρονικό περιθώριο ενός μηνός έδωσε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας της Βουλής στο Υπουργείο Παιδείας, για να παρουσιάσει προτάσεις για λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Σχολή Τυφλών, όσον αφορά τη στελέχωση σε ειδικούς εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους, αλλά και όσον αφορά τη στήριξη παιδιών έως τριών ετών, καθώς και παιδιών που βρίσκονται σε άλλες επαρχίες.
Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής υπογραμμίστηκε ιδιαίτερα η σημασία της έγκαιρης παρέμβασης, τόσο από το ΔΣ της Σχολής Τυφλών, όσο και από τον εκπρόσωπο του Συνδέσμου Γονέων, αλλά και από τα μέλη της Επιτροπής. Μάλιστα, ο Πρόεδρος του ΔΣ της Σχολής, εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να γίνει ένα πρότυπο νηπιαγωγείο στον χώρο της Σχολής, για την προετοιμασία των ηλικιών 0-4, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν και χώροι και εξοπλισμός και εκπαιδευτικοί που μπορούν να συμβάλουν.
Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γονέων
Το Διοικητικό Συμβούλιο υπογράμμισε στην Επιτροπή ότι θα πρέπει να βελτιωθεί η εκπαιδευτική δραστηριότητα της Σχολής, με ενίσχυση του προσωπικού, τόσο με ειδικούς εκπαιδευτικούς, όσο και με ειδικούς ψυχολόγους από τη Σχολή. Εξάλλου, ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γονέων ανέφερε ότι, πέρα από την έγκαιρη παρέμβαση, είναι απαραίτητη και η παρουσία συνοδών, καθώς και η στήριξη των παιδιών με απογευματινά μαθήματα.
Από πλευράς της Διεύθυνσης, η Διευθύντρια Κίκα Κασίνη ανέφερε ότι ζητήθηκε περισσότερο προσωπικό από το Υπουργείο Παιδείας. Σημείωσε ότι με το υπάρχον προσωπικό δεν υπάρχει η δυνατότητα να προσφέρονται υπηρεσίες σε άλλες επαρχίες. Πρόσθεσε, δε, ότι η Σχολή χρειάζεται και ειδικό ψυχολόγο πλήρους απασχόλησης.
Με δεδομένες τις αναφορές περί ελλιπούς στελέχωσης, έκπληξη προκάλεσε στους παρευρισκόμενους η πληροφόρηση από μέρους του Αναπληρωτή Προέδρου της Επιτροπής και Βουλευτή του ΔΗΚΟ, Χρύσανθου Σαββίδη, ότι αφαιρέθηκαν 12 ώρες διδασκαλίας στη Σχολή από ειδικό εκπαιδευτικό, ο οποίος προσέφερε υπηρεσίες και στην επαρχία Πάφου. Κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, η κ. Κασίνη ανέφερε ότι έχουν ζητηθεί εξηγήσεις για το θέμα αυτό από το Υπουργείο Παιδείας.
Μιλώντας σε έντονο ύφος, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, υπογράμμισε κατά τη συνεδρίαση ότι το Υπουργείο θα πρέπει να μεριμνήσει για να υπάρχει στη Σχολή κλινικός ψυχολόγος κατάλληλος και παιδιά και ενήλικες.
Όσον αφορά τα παιδιά έως τριών ετών, ο κ. Μυλωνάς και ο κ. Σαββίδης κατέθεσαν πρόταση νόμου για τη στήριξή τους. Ο κ. Σαββίδης σημείωσε ότι το διάστημα των τριών πρώτων χρόνων είναι καθοριστικό για τη μετέπειτα ζωή των παιδιών, αλλά μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία μορφή στήριξης.
Ο κ. Σαββίδης ανέφερε, ακόμα, ότι τέθηκε ζήτημα μετεκπαίδευσης εκπαιδευτικών, ώστε να είναι κατάλληλοι για να διδάξουν στη Σχολή Τυφλών κι έτσι να μπορέσει να ενισχυθεί το προσωπικό.
Το έργο των εκπαιδευτικών στη Σχολή Τυφλών, αλλά και την υπομονή και επιμονή των παιδιών και των γονέων, εξήρε στις δηλώσεις του ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας. Επεσήμανε, δε, την υποχρέωση της πολιτείας να εφαρμόσει ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τα παιδιά αυτά και τους ενήλικες. «Πρόκειται όπως ακούσαμε για την Επιτροπή για μία συστημική διαδικασία και πρέπει να ανγνωρίζεται ως τέτοια», είπε.
Για τεράστιο κενό που υπάρχει στην αντιμετώπιση και στήριξη των θεμάτων αναπηρίας για παιδιά μέχρι να πάνε στο νηπιαγωγείο, ηλικίας μέχρι τριών ετών, έκανε λόγο στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σημειώνοντας ότι αυτή είναι η πιο καθοριστική περίοδος στη ζωή όλων μας. «Αν καταφέρουμε να δώσουμε την αναγκαία στήριξη σε αυτή την κρίσιμη ηλικία στα παιδιά με αναπηρία είτε είναι τυφλά ή κωφά, είτε αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε άλλη αναπηρία, θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα στη συνέχεια της ζωής τους», εξήγησε.
Υπενθύμισε ότι υπάρχει πρόταση από το ΑΚΕΛ από το 2015 που υποδεικνύει την ανάγκη συνεργασίας του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Υγείας, ώστε να στηρίζονται αυτά τα παιδιά και οι γονείς τους. Απαντώντας, εξάλλου, σε ερώτηση δημοσιογράφου, είπε ότι η πρόταση αυτή κατατίθεται κάθε φορά που αλλάζει ο Υπουργός και έχει κατατεθεί και στη νυν Υπουργό Παιδείας.
Ως θετικό ανέδειξε ότι κατά τη συνεδρίαση ξεκαθάρισε ότι «η επίσημη κυβερνητική θέση είναι ότι η Σχολή πρέπει να υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας». Ως προβληματικό επεσήμανε το γεγονός ότι μετακινούνται εκπαιδευτικοί από τη Σχολή στο μέσο της σχολικής χρονιάς. Έθεσε, επίσης, το θέμα της επιμόρφωσης όλων όσοι ασχολούνται με τα παιδιά με αναπηρία, είτε είναι οι άνθρωποι του κυλικείου, είτε είναι οι άνθρωποι στην είσοδο ή οι οδηγοί των λεωφορείων, είτε εκπαιδευτικοί.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι μετά από ερώτησή του ξεκαθάρισε πως η Σχολή Τυφλών υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας. Σημείωσε, ακόμα, ότι θα πρέπει να δοθούν υποτροφίες σε εκπαιδευτικούς για μετεκπαίδευση για τη διδασκαλία σε παιδιά με αναπηρίες, καθώς παρατηρείται έλλειψη σε τέτοιο προσωπικό.
Ο ανεξάρτητος Βουλευτής, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, με παρέμβασή του στη συνεδρίαση ζήτησε οικονομικές καταστάσεις εσόδων της Σχολής.
«Καθηλωμένος» ο προϋπολογισμός της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.
Καθηλωμένος παραμένει ο προϋπολογισμός της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών, όπως παρατήρησαν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας σήμερα, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2024. Υπογραμμίζοντας την ανάγκη να προχωρήσει η στελέχωση της Ακαδημίας, ώστε να μπορέσει να αναπτύξει το έργο της, οι Βουλευτές επεσήμαναν τον σημαντικό ρόλο της Ακαδημίας, ενώ ως θετική εξέλιξη ανέδειξαν την εξεύρεση χώρου στέγασής της στη Λευκωσία.
Όπως ανέφερε στη συνεδρίαση της Επιτροπής ο ακαδημαϊκός και πρώην Υπουργός Υγείας, Ανδρέας Δημητρίου, ιδρυτικό μέλος της Ακαδημίας, υπάρχει συμφωνία με τη Μονή Κύκκου για παραχώρηση του κτιρίου της Ιερατικής Σχολής, που βρίσκεται πίσω από το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, με συμβολικό ενοίκιο, για τις ανάγκες στέγασης της Ακαδημίας. Σημείωσε ότι το κτίριο, που μετράει περίπου 7 δεκαετίες ζωής, χρειάζεται αναμόρφωση για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της Ακαδημίας, όπως και αντισεισμική θωράκιση.
Μέχρι στιγμής, είπε, έχει γίνει κατ’ αρχήν μελέτη για το πως θα προκηρυχθεί τεχνική μελέτη σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Παράλληλα, σε αναμονή παραμένει η διοικητική δομή της Ακαδημίας, η οποία θα της επιτρέψει να αναπτύξει δραστηριότητα, όπως εξήγησε ο κ. Δημητρίου, επισημαίνοντας ότι έχει καθυστερήσει πολύ η στελέχωσή της και ότι οι κανονισμοί για τα σχέδια υπηρεσίας των θέσεων που πρέπει να προκηρυχθούν, περιφέρονται από υπηρεσία σε υπηρεσία. Υπογράμμισε, δε, ότι θέλει να επισπευστεί αυτή η διαδικασία.
Ο προϋπολογισμός της Ακαδημίας ανέρχεται στις 372.000 ευρώ για το 2024. Αρχικά, όπως αναφέρθηκε κατά τη συνεδρίαση, είχε προβλεφθεί ποσό μεγαλύτερο, κατά 100.000 ευρώ περίπου, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος πλήρωσης των θέσεων. Καθώς, όμως, δεν έχουν προχωρήσει οι κανονισμοί για την πλήρωσή τους, θα χρειαστεί η Ακαδημία να ζητήσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, όταν τελικά προχωρήσει η διαδικασία.
Πρόθεση της Ακαδημίας, σημείωσε ο κ. Δημητρίου, είναι να γίνει «τεχνικός σύμβουλός της πολιτείας, της νομοθετικής και εκτελεστικής εξουσίας, για ακαδημαϊκά θέματα». Πρόσθεσε ότι το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί προγραμματικό έγγραφο με τους μεγάλους στόχους της Ακαδημίας σε ορίζοντα πενταετίας, καθώς και ότι τον Απρίλιο λήγει η μεταβατική περίοδος και η Ακαδημία προχωρά σε εκλογές για ανάδειξη συμβουλίου.
Ερώτημα σχετικά με την εξαγγελθείσα πρόθεση της Ακαδημίας να προχωρήσει με έρευνα για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση, έθεσε κατά τη συνεδρίαση ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου. Απαντώντας, ο κ. Δημητρίου είπε ότι η πρόταση αυτή δεν προχώρησε, καθώς δεν υπήρξε συμφωνία με τον τέως Υπουργό Παιδείας, Πρόδρομο Προδρόμου. Σημείωσε, όμως, ότι έχει ενημερωθεί και η νυν Υπουργός, η οποία φάνηκε να συμφώνησε.
Ο κ. Δημητρίου διευκρίνισε ότι δεν εξαρτάται από την Ακαδημία αν θα εκπονηθεί τέτοια έρευνα και ότι θα πρέπει το Υπουργείο να ανοίξει τη διαδικασία. Υπογράμμισε ότι η πανδημία είχε πολύ βαριές συνέπειες στην ποιότητα της εκπαίδευσης και ότι σήμερα υπάρχουν ακόμα περισσότεροι λόγοι να γίνει η έρευνα, απ’ ότι πριν δύο χρόνια, διαβεβαιώνοντας ότι ο ίδιος είναι έτοιμος να συμβάλει σε μία τέτοια ερευνητική διαδικασία.
Κατά τη συνεδρίαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, έθεσε ζήτημα για διασύνδεση των μελών της Ακαδημίας μεταξύ τους. Ο κ. Δημητρίου εξήγησε ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα δύο ιδρύματα στην Κύπρο που είναι κατά προτεραιότητα ερευνητικά, είναι το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ, προσθέτοντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της Ακαδημίας, προέρχονται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, ένας από το ΤΕΠΑΚ, ένας από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Ένας είναι ο ποιητής Κυριάκος Χαραλαμπίδης και μία, η Έλενα Μουζάλα, μουσικός. Ο κ. Δημητρίου πρόσθεσε ότι για να γίνουν οι ακαδημαϊκοί μέλη της Ακαδημίας, πρέπει να είναι διακεκριμένοι διεθνώς και να υποβάλει υποψηφιότητα.
Στήριξη στην Ακαδημία εξέφρασε κατά τις δηλώσεις του ο Αναπληρωτής της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, επισημαίνοντας ότι αυτή έχει να επιτελέσει ένα πολυδιάστατο έργο. Διαβεβαίωσε ότι θα ασκηθούν πιέσεις για να προχωρήσει η πλήρωση των θέσεων που παραμένουν κενές. Ως ευχάριστη εξέλιξη αναγνώρισε την εξεύρεση μόνιμης στέγης για την Ακαδημία.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας σημείωσε σε δηλώσεις του ότι η Ακαδημία αρχίζει και θεμελιώνεται οργανωτικά και αναπτύσσει διαδικασίες, με βάση και την βοήθεια και στήριξη από την προηγούμενη κυβέρνηση. «Θα αναμένουμε το στρατηγικό σχεδιασμό που εκπονείται για την εκπόνηση, για την έμπρακτη συγκεκριμενοποίηση του ρόλου της Ακαδημίας στην Κύπρο, κάτι που έχουμε ανάγκη για τη διάνοιξη οριζόντων και την προώθηση προτύπων», κατέληξε.
Ικανοποίηση εξέφρασε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, για το περιεχόμενο της τελετής της Ακαδημίας Κύπρου στο Προεδρικό Μέγαρο, όπου τιμήθηκαν διακεκριμένοι Κύπριοι, κάνοντας λόγο για «εμπνευσμένες και ουσιαστικές τοποθετήσεις». Επεσήμανε, όμως, ότι «η Ακαδημία λειτουργεί με έναν καθηλωμένο προϋπολογισμό εδώ και αρκετά χρόνια».
«Υπάρχουν σκέψεις για να γίνουν πολύ σημαντικά πράγματα, όπως να υπάρξει συντονισμός μεταξύ των πανεπιστημίων και του Υπουργείου Παιδείας για την αξιοποίηση, για παράδειγμα, της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση και αλλού και να δημιουργηθεί ένας κώδικας για τα όρια και τα πλαίσια χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης», συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, προσθέτοντας σε αυτά και το ζήτημα της μαθησιακής στήριξης των παιδιών, τα οποία έζησαν την πανδημία.
«Όλα αυτά, λοιπόν, η Ακαδημία δεν μπορεί να τα κάνει διότι δεν έχει την αναγκαία στήριξη από το κράτος», είπε, και κατέληξε λέγοντας ότι «δεν φτάνει να λέμε ωραία λόγια στις εκδηλώσεις για τη σημασία αυτών των ανθρώπων», αλλά ότι χρειάζεται και στήριξη.
Διαβάστε επίσης:
“Γάμος δεν είναι η δέσμευση και η πίστη, αλλά αυτή η συμβουλή που κανείς δεν θα σου δώσει…”
«Μαμά, γιατί να μάθω Ιστορία;»: 4 καλοί λόγοι που θα πείσουν το παιδί να διαβάσει