Όλα ξεκίνησαν στις 14 Αυγούστου 2005, παραμονή της εορτής του Δεκαπενταύγουστου, ώρα 09:07, όταν το αεροπλάνο της κυπριακής αερογραμμής Helios Airways απογειώνεται από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα και ενδιάμεση στάση την Αθήνα.
Αν και όλα κυλούσαν ομαλά, λίγα λεπτά αργότερα συνέβη το μοιραίο. Λόγω της ταχείας αποσυμπίεσης στην καμπίνα, όλοι όσοι βρίσκονταν στο αεροπλάνο χάνουν τις αισθήσεις τους. Μεταξύ αυτών, ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης του.
Στις 10:37, το αεροσκάφος μπαίνει στο FIR Αθηνών. Ο πύργος ελέγχου του «Ελευθέριος Βενιζέλος» έκανε επανειλημμένες προσπάθειες να επικοινωνήσει με το πλήρωμα, όμως δεν έλαβε καμία απάντηση.
Εκείνη τη στιγμή όλοι αρχίζουν να θορυβούνται. Ένα ακυβέρνητο αεροσκάφος πλησιάζει στην πρωτεύουσα χωρίς κανείς να γνωρίζει σε τι κατάσταση βρίσκεται, τόσο το πλήρωμα, όσο και οι επιβάτες του.
Το πρόβλημα ανακαλύφθηκε πριν την μοιραία πτήση
Πριν την πτήση που περιγράφηκε παραπάνω, το αεροσκάφος είχε φτάσει από το Λονδίνο στη Λάρνακα και το προηγούμενο πλήρωμα είχε παρατηρήσει ένα πρόβλημα στην πίσω δεξιά πόρτα εξυπηρέτησης αναφέροντας ότι το στεγανωτικό παρέμβυσμα της πόρτας παγώνει και ακούγονται δυνατοί κτύποι κατά τη διάρκεια της πτήσης. Το πλήρωμα διακυβέρνησης ζήτησε πλήρη έλεγχο της πόρτας.
Κατόπιν τούτου, η επιθεώρηση διεξήχθη από έναν μηχανικό εδάφους, ο οποίος πραγματοποίησε οπτικό έλεγχο και έλεγχο διαρροής συμπίεσης του θαλάμου επιβατών. Σύμφωνα με καταθέσεις του ίδιου του μηχανικού, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο έλεγχος, γύρισε το ρυθμιστή συμπίεσης στη χειροκίνητη θέση (Manual, MAN). Όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα που ακολούθησε το δυστύχημα, ο μηχανικός δεν επανέφερε το ρυθμιστή συμπίεσης στην αυτόματη (AUTO) θέση μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου.
Πόσα ήταν τα θύματα της τραγωδίας
Το αεροσκάφος που έπεσε μετέφερε 115 επιβάτες και πλήρωμα έξι μελών. Από την πλευρά των επιβατών, 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι άλλοι θα συνέχιζαν για Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω των 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι.
Σύμφωνα με τις νεκροψίες, οι επιβαίνοντες είχαν καρδιακή λειτουργία κατά την ώρα της συντριβής, με τον ιατροδικαστή να εκτιμά ότι βρίσκονταν σε βαθύ και μη αναστρέψιμο κώμα λόγω της υποξίας. Αιτία θανάτου ήταν τα πολλαπλά τραύματα λόγω της συντριβής, αλλά και τα εγκαύματα για κάποιες σορούς.
Τέλος, η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως από οδοντριατρικά αρχεία συγκρίνοντας το DNA με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσοι αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ενταφιάστηκαν στην Κύπρο.
Τι αναφέρει το πόρισμα για την αεροπορική τραγωδία
Δεκατέσσερις μήνες μετά την συντριβή του μοιραίου αεροσκάφους, και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2006, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων υπό του Ακριβού Τσολάκη για τα αίτια της πτώσης.
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης
09:07: Η πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways αναχωρεί από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα.
09:37: Εισήλθε στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας.
10:07: Ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για να αρχίσει η διαδικασία καθόδου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση. Ο Πύργος Ελέγχου συνέχισε τις επανειλημμένες κλήσεις και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς να καταστεί δυνατή η επικοινωνία.
10:20: Ο ελεγκτής της εναερίου κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου ενημερώθηκε ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας, Κύθνου.
10:30: Αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τίθενται σε ετοιμότητα
11:05: Απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο.
11:25: Οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ίσως λιπόθυμος, ενώ ο κυβερνήτης δε βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες
11:41: Οι πιλότοι των μαχητικών είδαν έναν άνθρωπο να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.
11:50: Τελείωσαν τα καύσιμα και σταμάτησε ο αριστερός κινητήρας
12:00: Τέλος και ο δεξιός κινητήρας
12:05: Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα το αεροσκάφος να συντριβεί στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού…
Διαβάστε επίσης