Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού: Αναγκαία η στελέχωση σχολείων με συνοδούς για παιδιά με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις

Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού: Αναγκαία η στελέχωση σχολέιων με συνοδούς για παιδιά με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις

Το θέμα της ανάγκης στήριξης παιδιών με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις από εξειδικευμένους συνοδούς, όπως νοσηλευτές, καθώς και τα προβλήματα που προκύπτουν στην ειδική εκπαίδευση, συζήτησε, σε συνεδρία της, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού και όπως τονίστηκε στην Επιτροπή, κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση και η πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει για αυτό.

Σημειώθηκε επίσης, ότι είναι σημαντική η έγκαιρη και επαρκής στελέχωσης των σχολικών μονάδων και σε ό,τι αφορά συνοδούς και στη βάση των αναγκών του κάθε παιδιού.

Προστέθηκε πως εκεί και όπου υπάρχει ανάγκη η/ο σύνοδος να είναι νοσηλευτής/νοσηλεύτρια ή φροντιστής/στρια θα πρέπει αυτό να γίνεται άμεσα.

Τονίστηκε, παράλληλα, ότι η υφιστάμενη νομοθεσία χρήζει αλλαγής, είναι της δεκαετίας του 70 και σημειώθηκε ότι η τελευταία αλλαγή έγινε το 99. Αναφέρθηκε, επίσης, ότι η υφιστάμενη νομοθεσία δεν εφαρμόζεται στην ολότητά της, με τρόπο έτσι που να βοηθιούνται όλα τα παιδιά στη βάση των δικών τους αναγκών και ιδιαιτεροτήτων.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας είπε ότι ένα τεράστιο θέμα είναι η ειδική εκπαίδευση, η οποία ακουμπά το κομμάτι της ενσυναίσθησης, της αντίληψης δηλαδή των προβλημάτων του άλλου, της ανάγκης στήριξης των ανθρώπων που έχουν την ανάγκη στήριξης.

Σε ερώτηση πόσα παιδιά χρειάζονται συνοδό και πόσα χρήματα χρειάζονται για να καλυφθούν οι ανάγκες αυτών των παιδιών, ο κ. Μυλωνάς είπε ότι σήμερα τους δόθηκε ένας αριθμός για νοσηλευτές – γιατί έχουμε παιδιά που χρειάζονται νοσηλευτές, εξιδεικευμένο προσωπικό δηλαδή όχι μόνο συνοδούς- της τάξης του γύρω 90 για τη φετινή χρονιά.

«Το κόστος δεν είναι μεγάλο. Είναι πολύ μικρό. Πρέπει να προτεραιοποιήσουμε τις ανάγκες της παιδείας και της εκπαίδευσης. Μπορούμε να βρούμε τα εκατομμύρια και να ξεκινήσουμε σιγά-σιγά στοχευμένα, οργανωμένα με ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, σε δηλώσεις του είπε ότι «γενική αρχή μας είναι ότι κάθε παιδί θα πρέπει να έχει τη στήριξη που δικαιούνται ανάλογα με τις ανάγκες του».

«Κάποια από τα θέματα που συζητήσαμε ήταν το θέμα της αξιολόγησης των αναγκών των παιδιών από τις επαρχιακές επιτροπές, να γίνονται σεβαστές οι εισηγήσεις των ειδικών και να μην υπάρχουν οροφές στον αριθμό των συνοδών και να βλέπουμε αιτήματα για συνοδούς να μην ικανοποιούνται. Οι διαδικασίες της αξιολόγησης των αναγκών πρέπει να επιταχυνθούν για να μην καθυστερούν οι αποφάσεις και να αδικούνται παιδιά», σημείωσε.

Πολλά τα θέματα προς αξιολόγηση

Βλέπουν, συνέχισε ο κ. Αλαμπρίτης, στην έναρξη της χρονιάς να υπάρχουν αιτήματα για αξιολόγηση, τα οποία μπορούν να εξεταστούν ύστερα από ένα, δύο, τρεις και τέσσερις μήνες.

«Πρέπει να ενισχυθεί ο θεσμός της λογοθεραπείας και να ενταχθεί ο θεσμός της εργοθεραπείας για στήριξη αυτών των παιδιών και όσον αφορά τις προσλήψεις των συνοδών πρέπει να γίνονται ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών, αλλά οφείλουμε να αναβαθμίσουμε και το θεσμό των συνοδών. Χρειάζεται η νέα Κυβέρνηση να φέρει τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που χρονολογείται από το 1999 και να αποφασίσει αν θα στελεχώσει την Επιτροπή Αξιολόγησης των αναγκών των παιδιών ή θα κάνει διαφορετικό ώστε να καταφέρουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες αυτών των παιδιών», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι για ακόμη μια φορά συζήτησαν σήμερα, στην Επιτροπή Παιδείας, το θέμα της ενιαίας ειδικής εκπαίδευσης.

«Πρόκειται για ένα κρίσιμο ζήτημα που αφορά χιλιάδες παιδιά και γονείς. Να υπενθυμίσω ότι έχουμε μια νομοθεσία από το 1999. Από τότε έχουν μεσολαβήσει σημαντικές επιστημονικές και άλλες εξελίξεις, οι οποίες σε πολλές προηγμένες χώρες, κυρίως της Ευρώπης, έχουν πάρει το θέμα της αντιμετώπισης παιδιών με αναπηρία πολύ- πολύ μπροστά. Εμείς, δυστυχώς, τα τελευταία 24 χρόνια δεν έχουμε προχωρήσει σε αναθεώρηση της νομοθεσίας και ειδικά μετά το 2012, όταν αναλάβαμε συμβατικές και άλλες διεθνείς υποχρεώσεις», σημείωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι τα τελευταία δέκα χρόνια, «δυστυχώς, η προσέγγιση ήταν να κάνουμε μπαλώματα, να συζητούμε χωρίς ουσία και περιεχόμενο και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άγγιξε ουσιαστικά το θέμα της συνολικής αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας για τα παιδιά με αναπηρίες στο σχολείο».

«Συγκεκριμένα για τα θέματα που συζητήσαμε σήμερα, σε ό,τι αφορά στους συνοδούς έχουμε υποδείξει στο Υπουργείο Παιδείας ότι οι αριθμοί των συνοδών που έχουν δώσει στις επαρχιακές επιτροπές είναι πιο κάτω από τις περσινές ανάγκες, από το πώς κλείσαμε δηλαδή τη σχολική χρονιά, ενώ φαίνεται ότι οι ανάγκες είναι αυξημένες. Τα λέμε από τώρα γιατί στόχος μας είναι να βοηθήσουμε το Υπουργείο Παιδείας να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες για να στηρίξουμε όπως πρέπει τα παιδιά με αναπηρία», πρόσθεσε.

Όπως είπε, «υπεδείξαμε ότι ήδη παιδιά με αναπηρία δεν κατάφεραν να φοιτήσουν στα θερινά σχολεία ελλείψει συνοδού».

«Και στο επιχείρημα ότι η νέα κυβέρνηση έχει ξεκινήσει διάλογο για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για την ενιαία εκπαίδευση, πράγμα βεβαίως το οποίο χαιρετίζουμε, έχουμε ζητήσει χρονοδιαγράμματα. Διότι από υποσχέσεις και διαλόγους έχουμε χορτάσει. Θέλουμε χρονοδιαγράμματα για το πότε επιτέλους θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το βήμα του συνολικού εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου υπέρ των παιδιών», σημείωσε.

Ταυτόχρονα, είπε ο κ. Χριστοφίδης, έχουν απαιτήσει από το Υπουργείο Παιδείας να τους δώσει τον προγραμματισμό για την επιμόρφωση των συνοδών.

«Έχουμε ανθρώπους, οι οποίοι συνοδεύουν τα παιδιά με αναπηρίες και οι οποίοι χρειάζονται ψυχολογική κατάρτιση, χρειάζονται παιδαγωγική κατάρτιση κ.ο.κ. Όπως μας ενημέρωσαν την προηγούμενη φορά που συζητήσαμε το θέμα, τα τελευταία δυο χρόνια έγινε μόνο μια μονόωρη επιμόρφωση αυτών των ανθρώπων, αρκετοί εκ των οποίων δεν έχουν καν πανεπιστημιακό δίπλωμα. Και δεν το λέω επικριτικά, αυτές είναι οι πραγματικότητες που έχουμε. Άρα αυτοί οι άνθρωποι χρειάζονται στήριξη κι επιμόρφωση», συμπλήρωσε.

Ο κ. Χριστοφίδης είπε, παράλληλα, ότι θα συνεχίσουν να παρακολουθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού την πορεία του θέματος.

«Όπως γνωρίζετε, για την εκπαίδευση το καλοκαίρι είναι η περίοδος που εγκυμονεί τις εξελίξεις του Σεπτέμβρη και ο στόχος μας είναι με τις προτάσεις, τις εισηγήσεις και τις επισημάνσεις μας να βοηθήσουμε να ξεκινήσει η χρονιά όσο καλύτερα γίνεται για ένα σχολείο που να αξίζει στα παιδιά μας», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι όταν άνοιξε αυτό το θέμα, στη δημόσια συζήτηση, δηλαδή της ανάγκης κάλυψης με εξιδεικευμένους συνοδούς, όπως παραδείγματος χάριν νοσηλευτές, παιδιών με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις που φοιτούν στα σχολεία για να μπορούν να έχουν ασφαλή και απρόσκοπτη φοίτηση στα σχολεία μας, «είχαμε πει ότι το ανοίγουμε για όλα τα παιδιά, για το κάθε παιδί το οποίο χρήζει της συγκεκριμένης στήριξης».

«Παρόλο που στην αρχή το αίτημα αυτό είχε βρει στήριξη από το Υπουργείο Παιδείας αλλά όχι από το Υπουργείο Υγείας, και μετά τη δημόσια συζήτηση την οποία έγινε και μετά την πρωτοβουλία να συζητηθεί σήμερα το θέμα στην Επιτροπή Παιδείας, χαιρόμαστε γιατί το θέμα οδεύει προς επίλυση για όλα τα παιδιά. Μας έχει λεχθεί επισήμως από το Υπουργείο Υγείας ότι υπάρχουν 12 αιτήματα στο Υπουργείο από γονείς παιδιών με σοβαρές αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις που χρήζουν συνοδείας από νοσηλευτή ή νοσηλεύτρια για να μπορούν να έχουν ασφαλή φοίτηση στα σχολεία», πρόσθεσε.

Πλέον, είπε ο κ. Αποστόλου, ανοίγει επισήμως η συζήτηση, θεσμοθετείται η διαδικασία έτσι ώστε αυτές οι περιπτώσεις να αξιολογούνται και υπάρχει η σαφής δέσμευση από την εκτελεστική εξουσία ότι όσες περιπτώσεις επιστημονικά αξιολογηθούν και εγκριθούν το Σεπτέμβριο με τη νέα σχολική χρονιά, αυτά τα παιδιά θα έχουν νοσηλευτή ή οποιονδήποτε άλλο εξιδεικευμένο συνοδό μαζί τους για να μπορούν να φοιτούν στα δημόσια σχολεία.

«Οπόταν θεωρούμε ότι έχει επιτευχθεί ο στόχος και μετά από αυτή τη συζήτηση η οποία άνοιξε επιτεύχθηκε κάτι το οποίο για χρόνια απλά οι αιτήσεις ήταν σε κάποιο συρτάρι του Υπουργείου Υγείας και δεν αξιολογούταν». Η μεγάλη εικόνα όμως για τη φοίτηση και την ένταξη και τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στα δημόσια σχολεία μας δεν είναι μόνο αυτή και χαιρόμαστε γιατί η νέα Υπουργός Παιδείας η κα. Αθηνά Μιχαηλίδου έχοντας την επιστημονική κατάρτιση και την ευαισθησία αναγνωρίζει το γεγονός ότι η νομοθεσία για την ειδική εκπαίδευση που εφαρμόζεται σήμερα έχει κλείσει τον κύκλο της, συμπλήρωσε.

Ανέφερε, παράλληλα, ότι αυτό το οποίο γνωρίζουν και σε κατ΄ιδίαν συζητήσεις και συναντήσεις με την αρμόδια Υπουργό είναι ότι ανοίγει σύντομα η συζήτηση για τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου, το οποίο ουσιαστικά θα ανοίγει ένα άλλο κύκλο.

«Αυτό τον κύκλο τον οποίο θέλουμε και τον οποίο ως ευρωπαϊκή χώρα είμαστε υπόχρεοι με βάση και τη σύμβαση, την οποία έχουμε υπογράψει για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία να εφαρμόσουμε, το πλαίσιο της ενιαίας εκπαίδευσης, δηλαδή το κάθε παιδί να μπορεί να έχει αυτές τις εύλογες προσαρμογές και στήριξη, έτσι ώστε να πετυχαίνουμε τη συμπερίληψη και να φοιτά στην τάξη του με τους συμμαθητές του χωρίς να χρειάζεται η οποιαδήποτε στήριξη εκτός του μαθησιακού πλαισίου και του πλαισίου της τάξης που εκεί ανήκουν όλα τα παιδιά», σημείωσε.

Οπότε, είπε ο κ. Αποστόλου, «εύχομαι το θέμα με τα παιδιά, τα οποία χρειάζονται νοσηλευτή όντως, το Σεπτέμβρη να έχει λήξη».

«Εύχομαι πραγματικά το θέμα με τους συνοδούς ευρύτερα να γίνει με τέτοιο τρόπο διαχείριση, έτσι ώστε το Σεπτέμβριο που θα ανοίξουν τα σχολεία να μην αντιμετωπίσουμε και εμείς ως Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας όσα αντιμετωπίζουμε κάθε Σεπτέμβρη αλλά κυρίως εύχομαι η προσπάθεια αυτής της Υπουργού, την οποία μας βρίσκει σύμφωνους και είμαστε δίπλα της να ολοκληρωθεί το συντομότερο και η πατρίδα μας να γυρίσει σελίδα όσον αφορά τη στήριξη των παιδιών με αναπηρίες και τη φοίτηση τους στα σχολεία μας», κατέληξε.

Διαβάστε επίσης

Δηλητηρίαση από νερό: Πότε κινδυνεύουμε από υπονατριαιμία;

Η Πέππα και η παρέα της στην Κύπρο μόνο για 6 παραστάσεις