Δυστυχισμένα τα παιδιά της Κύπρου με το κλείσιμο των σχολείων – Ποια η διέξοδός τους

Δυστυχισμένα τα παιδιά της Κύπρου για το κλείσιμο των σχολείων - Ποια η διέξοδός τους

Οι περισσότεροι από τους μισούς νέους της χώρας μας δεν αισθάνθηκαν καθόλου χαρούμενοι κατά το διάστημα που τα σχολεία τους παρέμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας.

Το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 57,7% με τα παιδιά και τους έφηβους να δηλώνουν ότι δεν είχαν την αίσθηση της χαράς παρά μόνο για περιορισμένα και σύντομα χρονικά διαστήματα κι αυτό χάρη στην ενασχόλησή τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και με το τηλέφωνό τους.

Η πιο πάνω διαπίστωση είναι μία από αυτές που έχουν προκύψει από έρευνα της Επιστημονικής Επιτροπής του υπουργείου Υγείας, με επικεφαλής τον καθηγητή Κωνσταντίνο Φελλά, ανώτερο αντιπρύτανη του Πανεπιστήμιου Λευκωσίας και συντονίστρια τη διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Αθηνά Μιχαηλίδου.

Από την έρευνα διαφάνηκε ότι από τους μαθητές που απάντησαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, το 91,50% έχει νοσήσει με κορωνοϊό, ενώ έχουν εμβολιαστεί σε ποσοστό 56,70%.

Κι αυτό, όπως είπαν τα ίδια τα παιδιά, για να προστατέψουν άλλα μέλη της οικογένειάς τους, για να μη νοσήσουν οι ίδιοι, για να μπορούν να κινούνται ελεύθερα σε διάφορα μέρη, για να αποφεύγουν τα συχνά rapid tests, αλλά και για να συμβάλουν στην προστασία και των άλλων μελών της κοινωνίας.

Το 61,40% των μαθητών αυτών δήλωσε ότι είχε νοσήσει με κορωνοϊό και κάποιο μέλος της οικογένειάς του.

Γιατί απέφυγαν να εμβολιαστούν

Οι μαθητές που απέφυγαν να εμβολιαστούν, το έκαναν γιατί φοβούνταν πιθανές παρενέργειες, αλλά και λόγω διαφωνίας των γονιών τους ως προς το ενδεχόμενο εμβολιασμού τους.

Όπως ανέφερε ο δρ. Φελλάς, «για τις πληροφορίες σχετικά με την πανδημία, οι νέοι μας, εμπιστεύθηκαν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο, τους γονείς τους», επισημαίνοντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά στο ερώτημα κατά πόσο κατά το διάστημα που τα σχολεία ήταν κλειστά, βίωσαν βία, χλευασμό ή εκφοβισμό. «Ο αριθμός αυτών που υπέστησαν τα παραπάνω ήταν 1 προς 10», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δρ. Φελλάς.

Συγκεκριμένα, η έρευνα κατέδειξε ότι αναφορικά με την ενημέρωση που είχαν οι μαθητές σχετικά με την πανδημία Covid-19, για πληροφορίες εμπιστεύονταν κυρίως τα μέλη της οικογένειάς τους και σε μικρότερο βαθμό τον προσωπικό τους γιατρό, το υπουργείο Υγείας/ επιδημιολογική επιτροπή και τους φίλους τους.

Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε ότι 1 στα 3 παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν πως δεν είναι καθόλου ή είναι λίγο ικανοποιημένα σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους, με τον δρα Φελλά, να διατυπώνει την άποψη πως «θα πρέπει να περάσουν μερικά χρόνια για να καταγραφούν οι συνέπειες του lockdown, των περιορισμών στις επαφές και της διαδικτυακής διδασκαλίας, στα παιδιά και στους νέους αυτής της γενιάς. Το αίσθημα απογοήτευσης, η έλλειψη ενδιαφέροντος, ο φόβος, η ανησυχία για το μέλλον, η ανασφάλεια, η αποξένωση και η μοναξιά, εντοπίζονται από ερευνητές σε πολύ πρόσφατες έρευνες που έχουν γίνει για τις επιπτώσεις της πανδημίας στους νέους και τις νέες, σε όλο τον κόσμο».

Σε σχέση με το πόσο ευχαριστημένοι νιώθουν οι μαθητές/ μαθήτριες με τη ζωή τους, από την εν λόγω έρευνα φάνηκε ότι είναι αρκετά ικανοποιημένοι/ικανοποιημένες πρωτίστως με τις φιλίες τους, και την υγεία τους.

«Βασικός σκοπός της έρευνάς μας, ήταν η διερεύνηση της εμπειρίας των παιδιών και των εφήβων κατά την περίοδο της πανδημίας της Covid-19. Θελήσαμε να καταγράψουμε τα βιώματα των παιδιών και των εφήβων, δίνοντας έμφαση στις αντιλήψεις, τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους», επεσήμανε ο καθηγητής Φελλάς. Σημείωσε δε, πως χάρη στην έρευνα αυτή, δόθηκε η δυνατότητα να καταγραφούν ολιστικά οι ανάγκες (ψυχοκοινωνικές, εκπαιδευτικές, κ.λπ.) των παιδιών και των εφήβων, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο της πανδημίας, καθώς και οι προσδοκίες τους αναφορικά με επιθυμητές παρεμβάσεις ενδυνάμωσης, και να σχεδιαστεί συνεργατικά, με τους συμμετέχοντες, σχετικό δομημένο πρόγραμμα.

Διέξοδος το διαδίκτυο – Η διακοπή προκαλεί νευρικότητα

Όπως εξήγησε ο δρ. Φελλάς παρουσιάζοντας προσφάτως την έρευνα, σε ερώτηση σχετικά με τους τρόπους επικοινωνίας τους με φίλους και συμμαθητές, κατά την περίοδο που το σχολείο ήταν κλειστό, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών δήλωσε ότι επικοινωνούσε μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του τηλεφώνου.

Όσον αφορά τη χρήση του διαδικτύου, οι μαθητές δήλωσαν ότι αισθάνονταν την ανάγκη να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για περισσότερο χρόνο, προκειμένου αυτό να τους προσφέρει ικανοποίηση ή αποτελούσε τρόπο διαφυγής, παραμένοντας σε σύνδεση περισσότερο χρόνο από αυτό που σχεδίαζαν αρχικά. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι 1 στους 5 μαθητές δήλωσε ότι αισθάνεται ανησυχία, θλίψη ή νευρικότητα όταν επιχειρεί να περιορίσει ή να διακόψει τη χρήση του διαδικτύου.

Μεθοδολογία έρευνας

Η μεθοδολογία της έρευνας αφορούσε σε ποσοτική διερεύνηση με χρήση ερωτηματολογίου κλειστού τύπου. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου από τους/τις συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες έγινε ηλεκτρονικά. Τον πληθυσμό – στόχο της έρευνας αποτέλεσαν οι μαθητές/ μαθήτριες των δύο τελευταίων τάξεων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ε΄ και Στ΄ τάξη) και όλοι οι μαθητές/ μαθήτριες μέσης εκπαίδευσης (Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου/ Τεχνική σχολή). Συνολικά συμπληρώθηκαν 956 ερωτηματολόγια, σε παγκύπρια βάση, κατά τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022.

Σε σχέση με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος, από τους/τις συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες το 57,30% ήταν κορίτσια και το 42,70% ήταν αγόρια. Ως προς τη βαθμίδα εκπαίδευσης, το 21,90% ήταν μαθητές/ μαθήτριες Δημοτικού, το 46,10% ήταν μαθητές/ μαθήτριες Γυμνασίου και το 32% ήταν μαθητές/ μαθήτριες Λυκείου/ Τεχνικής Σχολής. Ως προς την επαρχία διαμονής, το 50,80% προέρχονται από την επαρχία Λευκωσία, το 17,20% από την επαρχία Λεμεσού, το 14,20% από τις επαρχίες Λάρνακας/ Αμμοχώστου και το 17,90% από την επαρχία Πάφου.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Διαβάστε επίσης:

«Αγάπησε, ζήσε, μην φοβηθείς»: Μαθητές ειδικού σχολείου κέρδισαν την πρωτιά με ένα πολύ συγκινητικό βίντεο

Κωφάλαλος 10χρονος έπεσε σε πηγάδι 24 μέτρων – Μάχη με το χρόνο για να σωθεί (video)

Πανσέληνος της Φράουλας: Γιατί το φεγγάρι του Ιουνίου έχει πάρει το όνομά του από το αγαπημένο φρούτο;